Hoppa till innehåll

Säkrare jakt med ny produkt


Säker_jakt

Recommended Posts

Hej alla,

Gustav heter jag och är just nu inne i mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå.

Mitt arbete handlar om att förbättra kommunikation inom jaktlaget samt ut mot allmänheten. Detta för att öka säkerhet och medvetenhet om vem som rör sig i skogen, så att risken för en olycka under jakt minskar.

Har ett samarbete med Jägareförbundet Västerbotten under detta arbete.

Är själv jägare sedan 8 år tillbaka och har själv varit med i situationer där vi fått avbryta p g a att folk varit på fel plats eller folk utanför jaktlaget har gått genom skottvinkel för jägare.

Har lite frågor nedan som skulle vara till stor hjälp under min förstudie om ni tog er någon minut och svarade på.

1. Hur länge har du jagat?

2. I vilket län jagar du mestadels?

3. Vilken slags jakt och på vilket vilt sysslar du oftast med?

4. Vilken kommunikationsutrustning använder du idag? komradio? mobiltelefon? hund-gpp/pejl?

5. Har det någon gång funnits problem inom jaktlaget över vart personer ska vara placerade? Har dom varit felplacerade?

6. Har du någon känt att du har dålig koll på vart medlemmar i ditt jaktlag befinner sig?

7. Har du fått avbryta skott/ jakt p g a att någon utanför jaktlaget har vandrat i skogen?

8. Brukar ni varsla allmänheten om att jakt kommer bedrivas innan jakten påbörjas?

9. Skulle du vara intresserad av en produkt som skapar en större medvetenhet och därmed säkerhet i skog och mark under jaktperioderna?

Tack för er tid!

Gustav Mood

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Ca 20 år

2. Förr Västernorrland, nu Gävleborg

3. Älgjakt

4. Jaktradio

5. Nej

6. Nej

7. Ja, Thailänska bärplockare bl.a i skogen.

8. Nej

9. Ja, man blir ju lite nyfiken på vad det kan vara för produkt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Hur länge har du jagat? 5 år har jag varit med min farfar. stått brevid, (jag är 15år uppsikt nu)

2. I vilket län jagar du mestadels? kronoberg.

3. Vilken slags jakt och på vilket vilt sysslar du oftast med? Hund jakt, har jagat mest med stövare, även en del med ställande älghund och rådjurs jakt med drivandehund.

4. Vilken kommunikationsutrustning använder du idag? komradio? mobiltelefon? hund-gpp/pejl? 155a, gps o pejl, pejl på stövarn.

5. Har det någon gång funnits problem inom jaktlaget över vart personer ska vara placerade? Har dom varit felplacerade? Har någon gång hänt att två styceken kommit till samma pass men inte mer.

6. Har du någon känt att du har dålig koll på vart medlemmar i ditt jaktlag befinner sig? Någon gång men då är man på nya jaktmarker. Men jaktldaren sagt till att det är lugnt och dem stor utom håll.

7. Har du fått avbryta skott/ jakt p g a att någon utanför jaktlaget har vandrat i skogen? Nej, inte farfar heller undertiden jag varit med.

8. Brukar ni varsla allmänheten om att jakt kommer bedrivas innan jakten påbörjas? Nej, två skyltar på "stora vägen" varing för lös hund.

9. Skulle du vara intresserad av en produkt som skapar en större medvetenhet och därmed säkerhet i skog och mark under jaktperioderna? Självklart! Alltid bra om den går att lita på till fullo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Hur länge har du jagat? 7 år

2. I vilket län jagar du mestadels? Västerbotten

3. Vilken slags jakt och på vilket vilt sysslar du oftast med? Älgjakt och skogsfågeljakt med finnspets

4. Vilken kommunikationsutrustning använder du idag? komradio? mobiltelefon? hund-gpp/pejl? Komradio vid älgjakt, mobil vid fågeljakten o annan jakt, gammal hund peijl

5. Har det någon gång funnits problem inom jaktlaget över vart personer ska vara placerade? Har dom varit felplacerade? nej

6. Har du någon känt att du har dålig koll på vart medlemmar i ditt jaktlag befinner sig? nej har alltid koll på var folk sitter och var hundförarna är

7. Har du fått avbryta skott/ jakt p g a att någon utanför jaktlaget har vandrat i skogen? Ja

Thailänska bärplockare

8. Brukar ni varsla allmänheten om att jakt kommer bedrivas innan jakten påbörjas? Folk i byn vet att vi jagar

9. Skulle du vara intresserad av en produkt som skapar en större medvetenhet och därmed säkerhet i skog och mark under jaktperioderna?

ja om den inte är för dyr och kan fungera i hela landet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Hur länge har du jagat?

Själv i 25, dessförinnan varit med.

2. I vilket län jagar du mestadels?

Skåne

3. Vilken slags jakt och på vilket vilt sysslar du oftast med?

Gåsjakt och jakt med kortdrivande hund.

4. Vilken kommunikationsutrustning använder du idag? komradio? mobiltelefon? hund-gpp/pejl?

Alla enligt ovan.

5. Har det någon gång funnits problem inom jaktlaget över vart personer ska vara placerade? Har dom varit felplacerade?

O, ja. Oftast bara lite fel som vid fel höjd, 50 meter åt sidan eller så, men även en bra bit in på grannens för det såg bättre ut där!

6. Har du någon känt att du har dålig koll på vart medlemmar i ditt jaktlag befinner sig?

Flera gånger då det har hänt oplanerade saker såsom att grannens hund driver in på vår mark när "vårt" drev är avslutat, skadeskjutningar som man bara skulle fixa och folk som traskat vilse. I ivern glömmer vissa att tänka klart och då är det lätt att det blir fel.

7. Har du fått avbryta skott/ jakt p g a att någon utanför jaktlaget har vandrat i skogen?

Ganska ofta då en av "Skånelederna" går igenom en av jaktmarkerna. Mycket folk som är ute och plockar svamp, rastar hundar, plockar mossa, rider längs stigar eller bara söndagsflanerar. Säkerligen så att det finns annat folk i skogen var tredje var fjärde gång.

8. Brukar ni varsla allmänheten om att jakt kommer bedrivas innan jakten påbörjas?

I början satte vi upp skyltar men de försvann lika snabbt som de sattes ut, folk tyckte säkert att de var trevliga, eller inte..

I och med att leden går på marken vänder inte folk om utan flera började faktiskt springa runt i skogen för att leta efter jägarna, av intresse hur jakt gick till. Numera har vi inga skyltar uppe och anpassar oss efter situationen med strikt säkerhet vid passen.

9. Skulle du vara intresserad av en produkt som skapar en större medvetenhet och därmed säkerhet i skog och mark under jaktperioderna?

Kanske men det är viktigt att man inte litar blint på tekniken. De som kommer på besök i skogarna har ingen radio att tillgå och ingen gps heller. Har man tur kan de ha en karta! Allt som underlättar säkerheten runt jakten är bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

Gustav heter jag och är just nu inne i mitt examensarbete på Designhögskolan i Umeå.

Mitt arbete handlar om att förbättra kommunikation inom jaktlaget samt ut mot allmänheten. Detta för att öka säkerhet och medvetenhet om vem som rör sig i skogen, så att risken för en olycka under jakt minskar.

Har ett samarbete med Jägareförbundet Västerbotten under detta arbete.

Är själv jägare sedan 8 år tillbaka och har själv varit med i situationer där vi fått avbryta p g a att folk varit på fel plats eller folk utanför jaktlaget har gått genom skottvinkel för jägare.

Har lite frågor nedan som skulle vara till stor hjälp under min förstudie om ni tog er någon minut och svarade på.

1. Hur länge har du jagat? 15 år på egen hand.

2. I vilket län jagar du mestadels? Västerbotten

3. Vilken slags jakt och på vilket vilt sysslar du oftast med? Oftast älg men både småvilt med och utan hund samt fällfångst bedrivs också på regelbunden basis.

4. Vilken kommunikationsutrustning använder du idag? komradio? mobiltelefon? hund-gpp/pejl? Komradio, mobil, gps samt pejl både med och utan gps

5. Har det någon gång funnits problem inom jaktlaget över vart personer ska vara placerade? Har dom varit felplacerade? Det har hänt att folk haft sina pass på fel ställen så att en teoretisk risk funnits.

6. Har du någon känt att du har dålig koll på vart medlemmar i ditt jaktlag befinner sig? Nej det har jag inte

7. Har du fått avbryta skott/ jakt p g a att någon utanför jaktlaget har vandrat i skogen? Ja både pga av motionärer i Stockholms län men även pga bärplockare och andra här i Västerbotten.

8. Brukar ni varsla allmänheten om att jakt kommer bedrivas innan jakten påbörjas? I de fall vi anser att det behövs, som regel är det dock inga problem när "alla" vet om att det är jakt.

9. Skulle du vara intresserad av en produkt som skapar en större medvetenhet och därmed säkerhet i skog och mark under jaktperioderna? Ja det är klart intressant att se hur en sådan produkt ser ut och fungerar.

Tack för er tid!

Gustav Mood

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...