Hoppa till innehåll

Skyddsjägare


hubler

Recommended Posts

Tjenare, hoppas ni har det bra och att allt flyter på i livet för er :-)

Har fått förfrågan en förfrågan av ett utan landets största företag mot skadedjur att få bekostad utbildning, betalda vapen och även lön som skyddsjägare av fåglar på lokala storindustrier, jobbet är ett deltidsjobb där jag ska få rycka ut efter att det behövs och om det finns efterfrågan på med än bara fåglar kan det leda till en fasttjänst, har redan nu jobb på en utav dom stora industrierna i kommunen så det ligger bra till hands, men men men det dök ju upp en massa frågor som företaget säkert ha koll på men jag skulle vilja bli lite förberedd.

Vad behövs det för tillstånd? från polisen? kommunen? länsstyrelsen?

Vad rekommenderar ni för bössa samt kaliber? Företaget sa .22 kaliber.

Övrigt? vad ska jag tänka på? vad behöver jag veta.

Mvh Emil A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja för att inte skada miljön bakom så är det väl 22 lr som gäller eller ? för den är ju minst och om du har licens för ljuddämpare så sätt på det också så får du ner utgångshastigheten ännu lite mera det är väl typ bara 290 300 m/s vi snackar och så låter det ju bara typ lika mycket som ett luftgevär när du har ljuddämpare så du kan ju skjuta många kråkor skator duvor för jag vet i alla fall att det finns ammunition som får ner utgångshastigheten väldigt mycket och det minsta allra minsta är väl pcp licensluftgevär som du laddar upp med dykar tub eller vanlig pump väldigt mycket så på dom är det vanligt vis bara 270-280 290 m/s så det är väl det bästa tipset enligt mig finns en kille på Youtube som ljust jagar skyddsjakt på en stor gård oftast i Amerika som heter Teds holdover han filmar i slowmotion när han skjuter duvor han kan sina saker han skjuter en duva på 115 meter med ett pcp luftgevär på 5,5 mm och bara 277 m/s då kan man jaga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17hmr pga sina lätta kulor som oftast mer eller mindre upphör vid en fågelträff. medelmåttig skytt som mig träffar fortfarande duvor,kråkfågel ut till 120-130m utan större konstigheter. nackdelen är ljudet. låter som en 22lr utan dämpare o då med dämpare monterad på 17hmr:en.

22lr med det linus förklarae,dvs zimmerammo. kan dock vara svårt att få bra träffbilder o i ärlighetens namn anser jag dom fungerande till inomhusjakten på duvor. kråkor skulle jag helst avråda o beskjuta på lite längre håll.

PCP luftgevär har klart stort användningsområde. främst då i 5,5 men även 6,35mm då den lämpar sig lite mer för öppna utomhus ytor. dock väldigt effektivt o med den "dämpade" pipan är det ett brutalt roligt gevär på upp till ca 50m funkar dessa förvånansvärt bra.

Detta är bara tips/tankar. dock är jag långt ifrån expert o de finns troligen bra många här med mer o bättre tips/förklaringar.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir det inne i själva lokalerna eller utomhus? Kommer största delen av jakten ske inne så skulle jag starkt överväga pcp beroende på budgeten. En 22 lr har tunga kulor (40 grain) och även om dom slöaste inte går fort så är dom svåra att få stopp på desvärre. Ett pcp skickar iväg 16 grains diaboler i valfri hastighet. På min Royal så har jag 3 hastigheter där max ligger strax över 300m/s vilket jag använder utomhus där vinden annars kan vara kinkig samt hållen ofta bli lite längre. På fullfart grejar man att ta ner kajor på 60 meter utan att kompensera något nämvärt om bössan är inskjuten på 30 meter. Oftast så använder jag bara 2:ans effektläge och då levererar bössan runt 230m/s och det är vid skytte inomhus. Men trots den låga farten så får man genomslag på duvor på 30 meter.

Med min Royal 400cc så får jag ut ca 50 skott i fullfart och dubbelt så många i halvfart, dvs så räcker oftast en fyllning till en skyddsjakt. Den klara nackdelen med Pcp är priset på bössorna samt alla saker på sidan som man behöver. Fördelarna med ex Royalen är det låga ljudet samt mindre krav på kulfång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

walle utveckla gärna prisbilden för ditt vapen samt hela modellnamnet med ja all nyttig info som är bra o veta. intressant för både trådskaparen kan jag tänka mig samt andra ( inklusive mig )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett ganska stort utbud av pcp bössor. Jag äger ett Fx, vilket är ett Svenskt, vanligt och enligt mig ett bra märke på marknaden. min modell heter Royale 400 där 400 står för storleken på lufttuben. Det är ganska vanligt med 180cl tuber också men då får man såklart ut mindre skott/fyllning. Fx tillverkar bössor från ca 4000kr upp till mer :D Min royale gick på strax under 8000 kr.

Sen ska man även fylla bössan med luft, jag använder en dykartub då starttrycket i dessa bössor ligger på ca 220 bar. En dykartub kostar runt 1500 kr och då ska man alltså köpa 300 bars tuber. Sen krävs även ett fyllkitt som ska passa till geväret vilket kostar ca 1000kr. Jag har en 10 liters dykflaska och den räcker kanske till ca 1500 skott uppskattningsvis? När trycket i dykartuben sjunker under bössans starttryck, dvs runt 200 bar så får man tanka dykartuben hos närmaste brandstation vilket kostar ca 70 kr. Sen, vilket jag har gjort förr, är att det finns även handpumpar som går att köpa begagnade för runt 1000 lappen. Dessa går att använda om man har ett gevär med mindre luftvolym typ 180 cc. Jag har tidigare ägt 2 Fx Whisper och dessa hade 180cc tuber och dom handpumpade jag vilket funkade ok. Har man dock provat att fylla med dykarbuber så vill man tyvärr aldrig återgå till handpumpandet då detta tar endel på krafterna. Man kan sammanfatta det som så att Pcp är en dyr sak att börja med, har man dock köpt gevär och fyllkitt så är det sen rätt billigt att hålla på. 500 skott till cal 22 kostar runt 100 kr.

Gå in på luftvapen.se och kika, dom har ett stort utbud och svarar på frågor om man har några såna kring olika gevärs användningsområde eller liknande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för info, uppskattas verkligen! Jag har fått order om att sikta in mig på en .22 kaliber som är prisvärd och en bra kaliber :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men en pcp har större användnings område än vad man tror som jag snackade om innan en kille på Youtube han har ett pcp vapen som han laddar så det alltid har 277 m/s och det är ju ganska lite men han har forskat om sitt vapen och lärt känna det ordentligt om det blåser sidvind så vet han hur mycket han ska hålla till vänster t.e.x och om han har ställt in det på typ 40-50 meter så får han upp en duva på 100 meter och han vet precis vad han ska håll ett exempel är en video som han har gjort om långhålls skytte så han går ut på en åker tar fram kikaren med avståndsbedömning i och det är 115 meter så filmar han genom kikarsiktet så han håller ett steg framför fåglen för att den går framåt sakta och typ 4-5 pinnar över fåglen och han låter skottet gå meningen är att han ska träffa nacken men den går ju samtidigt så han tar ryggraden och den ligger och sprattlar lite men sen är den död och jag menar 277 m/s på mitt luftgevär är det ju 200 m/s och han skjuter på 115 meter så det kan ju inte finnas mycket kraft när kulan träffar och filma detta samtidigt genom kameran och det ska vi inte glömma häller han har bara stöd framme vid pipan man tycker ju att han borde behöva ha 2 arms stöd så det jag menar är att om man bara kan skjuta så kan man göra mycket med ett pcp men en fråga till alla som är lite smartare än mig hur många m/s tror ni kulan hade när den träffade på 115 meter jag menar 277 m/s på 115 meter man tror inte på det när man hör det men det finns bevis på Youtube

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

linus. skytten i all ära men du tror inte han har missat några ggr? ;) i ärlighetens namn så lägger man ju inte ut filmer där man visar alla sina bommar utan man lägger upp träffar. jo visst är pcp ett riktigt bra gevär för skyddsjakt men vill man ut på dessa håll så finner man otroligt många mer fördelar med en 17HMR då den gör jobbet galant. o inskjuten på 110m så kan man hålla i fågeln från 20m ut till 130 utan problem. därtill en kula som väger närstan lika lite som en luftgevärskula och har en bra verkan även i lägre farter.

jag har iof inte skjutit fågel på 115m med luftgevär men har nog faktiskt inga planer heller på detta då jag har en 17hmr som är betydligt bättre lämpad för detta i mina ögon sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja jag håller helt med dig jag heter ju 22 magnum så naturligtvis har min storebror en sådan han tog ju en duva på 85 när vapnet var inställt på 45 så 17 hmr och 22 wmr och sådana är väl best och jag gillar kalibern starkt. men tycker bara det är coolt att killen klarar detta och att duvan dör för 277m/s på 115 meter 277m/s är ju direkt från pipan så jag gissar på typ 180 m/s när den träffar duvan gå in och kolla för det är coolt ! :o:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hubler.. stopp och tänk nu!!!

Du måste ha koll på miljön och vart du ska skjuta innan du bestämmer dej för något. Är det precis som Walle säger inomhus så kan du glömma 22lr. Trots Subsonic och korta pipor så smackar de igenom riktigt mycket. Är det inomhus så är PCP det enda vettiga alternativet. Du kan då skjuta mot takplåt, tegelpannor och balkar. Med lr så knäcker du pannorna och skjuter igenom plåten.

Är det mestadels utomhus så skulle jag valt MachII. Den lilla tingesten tror jag skjuter marginellt bättre och smäller marginellt mindre och du kommer att nå lite bättre resultat med dämp.

.17 kalibrarna är under alla omständigheter bättre än 22lr då du har ..mindre än halva kulvikten? Den dagen kulan landar på fel ställe så är du tacksam för att ha hivat iväg 17 grain v-max i stället för 40 grain bly.

Så utomhus 17 kaliber, inomhus PCP.

/ Kommunskytt sen -96.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hubler.. stopp och tänk nu!!!

Du måste ha koll på miljön och vart du ska skjuta innan du bestämmer dej för något. Är det precis som Walle säger inomhus så kan du glömma 22lr. Trots Subsonic och korta pipor så smackar de igenom riktigt mycket. Är det inomhus så är PCP det enda vettiga alternativet. Du kan då skjuta mot takplåt, tegelpannor och balkar. Med lr så knäcker du pannorna och skjuter igenom plåten.

Är det mestadels utomhus så skulle jag valt MachII. Den lilla tingesten tror jag skjuter marginellt bättre och smäller marginellt mindre och du kommer att nå lite bättre resultat med dämp.

.17 kalibrarna är under alla omständigheter bättre än 22lr då du har ..mindre än halva kulvikten? Den dagen kulan landar på fel ställe så är du tacksam för att ha hivat iväg 17 grain v-max i stället för 40 grain bly.

Så utomhus 17 kaliber, inomhus PCP.

/ Kommunskytt sen -96.

Anledningen till att jag frågar är just därför att det bara efterfrågades om jag redan hade en 22 :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säg att du ska ha en sako quad eller brno 455a samt ett fx gevär så är du i hamn så att säga ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du fått svar men det enda tillstånd du behöver är skottlossningstillstånd och det söker din arbetsgivare åt dej hos polisen, inget du behöver bry dej om.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avseende MachII så är det rätt enkelt, tror det bara är Hornady som gör dem :D

Surrade med Mike här om dagen, han hade kört Remington när han skaffade kalibern...höga odds på den va? Hur som så var det Eley som tillverkade dem åt Remington och de sköt väldigt bra men med i paketet följde Eleys signu.. det brända krutet luktar verkligen svinilla! Skjuter man mycket från bil så kommer man inte undan stanken och det blir fan jobbigt. Hur som, de har tydligen lagt ned den produktionen så vad som finns nu är då Hornady. De ska inte skjuta riktigt lika bra som Eley men skillnaden var inte så stor om jag fattade Mike rätt.

Hade ju storebror HMR tidigare man jag minns fan inte vilken patron som gick bäst där, tror det dessutom är olika från bössa till bössa. Iaf hunnit se vad MachII fixar effektmässigt och kan lugnt konstatera att avseende just effekt har HMR inget som inte MachII har B)

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe :-)

Den fabriksladdade ammunitionen skiljer bra mycket i pris mellan .17HMR och .22LR, finns det någon naturlig orsak till det?:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog svara mig själv och andra intresserade med att det har nog göra med att .17 är framavlad som en bössa särpräglad för skadedjur dvs ingen bössa man övar mängdträning med :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, det är en ganska extrem skillnad i effekt i vilt också,

en dålig träff med 22 subbar gör att en fågel kan vingla iväg långt,

samma träff med 22 HV kan fälla den,

samma träff med 17 HMR/Mach II nitar fågeln på plats.

Det är mindre risk för genomslag med kulfragment av betydelse med .17 kalibrarna, det är mer välskjutande anser jag och är det frågan om arbete så ger de stora arbetstidsvinster då det tar mycket tid att hämta in fåglar som smitit iväg innan de expirerar.

Om nu arbetet helt eller delvis skall betala för en pang till dig är det egentligen bara att be om en quad med tunga pipor i 22 om de insisterar eller helst .17 Hrm om du vill ha max av allt.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, det är en ganska extrem skillnad i effekt i vilt också,

en dålig träff med 22 subbar gör att en fågel kan vingla iväg långt,

samma träff med 22 HV kan fälla den,

samma träff med 17 HMR/Mach II nitar fågeln på plats.

Det är mindre risk för genomslag med kulfragment av betydelse med .17 kalibrarna, det är mer välskjutande anser jag och är det frågan om arbete så ger de stora arbetstidsvinster då det tar mycket tid att hämta in fåglar som smitit iväg innan de expirerar.

Om nu arbetet helt eller delvis skall betala för en pang till dig är det egentligen bara att be om en quad med tunga pipor i 22 om de insisterar eller helst .17 Hrm om du vill ha max av allt.

/C

Tackar Christian!

Ska väl även sägas att jag inte direkt ska få pang, massa pengar och jobb utan jag ska gå på lite upplärning hos en erfaren skyddsjägare först.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska arbetsgivaren pröjsa vapnen? Isf får du väl ansvara över dom på någon slags lånelicens...

Har svårt att tro att dom lägger ut en större summa pengar, sedan träffar du en jänta 10mil bort och tar vapnen och sticker. Eller så kanske de förbehåller rätten att ta tillbaka vapnen om du slutar. Skriv INTE på de pappret isf B):lol::P

Nu kan jag inte svara för kommunens jägare men de nyttjar väl egna vapen sedan får ersättningen gå till ammo och slitage på vapnet. Precis som att du får ersättning med några kronor mer än soppakostnad om du använder privat bil i tjänst.

Men bara spekulationer, skulle min arbetsgivare betala mina vapen så behöver jag ALLT!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska arbetsgivaren pröjsa vapnen? Isf får du väl ansvara över dom på någon slags lånelicens...

Har svårt att tro att dom lägger ut en större summa pengar, sedan träffar du en jänta 10mil bort och tar vapnen och sticker. Eller så kanske de förbehåller rätten att ta tillbaka vapnen om du slutar. Skriv INTE på de pappret isf B):lol::P

Nu kan jag inte svara för kommunens jägare men de nyttjar väl egna vapen sedan får ersättningen gå till ammo och slitage på vapnet. Precis som att du får ersättning med några kronor mer än soppakostnad om du använder privat bil i tjänst.

Men bara spekulationer, skulle min arbetsgivare betala mina vapen så behöver jag ALLT!

Företaget har redan en skyddsjägare i norra regionen som verka ha bra koll på läget och grejen att dom skulle betala är att efterfrågan har ökat så pass mycket att grabben i norr inte hänger med och det finns en stor marknad med alla industrier i närområden, sen finns det ingen kommunaljägare som vill hålla på med småvilt utan enbart eftersök i kommunen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...