Hoppa till innehåll

fx cutlas kal 22 fullfarts.


marcus.söderlund

Recommended Posts

Troligen hittat bössan jag ska ha. ett fx cutlas med några år på nacken. förvisa väl använt av ägaren men välskött o i bra skick. ingår det som behövs mer eller mindre så bara tuta o köra.

söker personer med erfarenhet angåe de dessa gevär. ska va på licensfritt utförande först för att senare köra fullfläkts utförande för skyddsjakten.

vettigt vapen för lite duvjakt på gårdarna? Ska väl göra 260-280 m/sec som fullfartsvapen så borde funka bra även på utsidan av ladgården

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja.. Inomhus hellyeah men utomhus? Du måste träffa så jävla rätt för att få god effekt i fåglarna och minsta vingel och du får dessa flygare som seglar/flaxar iväg och dimper en bit bort. Mot bakgrund att kulan är vindkänslig och krävande avseende avståndsbedömningen så tycker jag inte det är helt optimalt för jakt utomhus.

Hur Cutlasen är rent tekniskt har jag inte en susning om men det är i grund och botten samma pryttlar den och Cyclonen skulle jag tro. Kolla trycket innan du slår till, det suger på min cyclon.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utomhus blir de endast om dom sitter närmare än 40 o då i väldigt bra väder ( exempelvis duvor som sitter på taket o solar ) men jag har både 22lr o 17hmr som gör utomhus jobbet bättre så det lär vara extremt få tillfällen den lär brukas utomhus :) så mest inomhus fågel lär de bli hipshot :)

Har skjutit det några ggr o har inget o anmärka på trycket. väldigt lång innan man kommer till saken men när man väl kommer dit är de lätt o fint. så trycket är ok.

Kör du med spec ammo för jakt ? Vilken hastighet använder du mest. fullfläkts ska den enligt infon gå 180, 220 och 280? M/sec

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör oftast runt 180 faktiskt, får genomskott ändå och riskerar innertak och annat. Skjuter med någon hålspets men jag tror inte det spelar någon som helst roll faktiskt..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. okej vilka håll brukar du få på dom? Tänkte att de måste vara svårt med kulbanan på så låg fart ut på bara en 30m?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bajsbössor! Drog på 3-4 duvor idag utomhus, hade fjäder av samtliga och skammade två.. Gick in och sköt några duvor och då gick det bättre, kortare avstånd och ingen vind.

Lite less på dem nu..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske bara att inse att det dödar dåligt med spetskula och att man måste få med en god bit av bröstbenet, i varje fall på duvor för att de skall gå ner ordentligt,

jag har en teori om att vid skott med lite lägre fart och mer RN/WC kula så tar man ut en stor del av bröstbenet och dess funktion, då blir de på plats,

britterna favoriserar skallskott, det har jag svårt att se att det skall vara "bäst" men om man har den precisionen så, varför inte.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med såna träffar hipshot! Tycker dock likväl att 22an är kinkig likaså om man inte använder snabbare kulor men de är ju inge behagligt alls med ljudet :/

Spetskulor testade man funktionen på när man va liten o redan då förstog man att de va mindre bra!.

Skallskott lär vara effektivt och de luftgeväret jag har provat har nog inga som helst problem o samla skotten innanför skallens linjer på 40 och kanske till o med 50m! sjukt bra dessa vapen skjuter. sen är de en annan sak att jag som skytt inte kan använda det för skallskott rent praktiskt en helt annan femma

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kör oftast runt 180 faktiskt, får genomskott ändå och riskerar innertak och annat. Skjuter med någon hålspets men jag tror inte det spelar någon som helst roll faktiskt..

Det spelar roll!

BulletsB.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst har kulorna olika egenskaper men är kulorna på bilden skjutna genom en duva/kaja på 20 meter? Tror inte att det händer så mycket i den lilla kroppen. Gissar att kulorna är skjutna i tidningar eller i gel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kulorna är skjutna i mjukt gel på 25 meter med en utgångshastighet på ungefär 250 m/s.

Hade mediet varit tidningar hade kulorna varit betydligt plattare.

Penetrationen för samtliga kulor var större än en duvas "tjocklek", men helt klart är att kulorna till vänster avlämnar en mycket större del av sin rörelseenergi i målet än de övriga.

Det är definitivt skillnad mellan olika kulor, de andra har nästan inte expanderat alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med luftgevär är enligt mig att man ska kunna skjuta innomhus utan att det slår sönder i tak och väggar. Ska man uppnå någon märkbar skillnad ang kulornas expansion så måste man upp i hastighet vilket man inte vill. En vanlig diabol i 180m/s drar ju igenom en duva på 10 meter och då känns det fel att gå upp ännu mer i fart bara för att man ska kunna få någon expansion alls. Visst ute funkar det ju att skjuta i 300m/s och där märker man säkert av olika diabolers verkan men inne och under 200 m/s?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt ett sådant kit om du frågar om

är super nöjd med det och har skjutit allt från duvor innomhus i lagerlokaler till kråker på skorstenar på ca 45m håll utomhus

vill jag inte ha genomskott så använder jag vanlig diabolo på lägsta hastigheten.

nu efter ca 20-22 tusen skott måste jag skicka in den för service men det är slitdelar som man får räkna med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vanlig diabol i 180m/s drar ju igenom en duva på 10 meter och då känns det fel att gå upp ännu mer i fart bara för att man ska kunna få någon expansion alls.

Eftersom lagen kräver projektiler som konstruerats för att expandera borde det ju vara självklart att välja den diabol som har lättast för att expandera? :unsure:

Jag sköt med 250 m/s eftersom min bössa har fast utgångshastighet, JSB Predator expander naturligtvis även i lägre hastigheter.

Visst ute funkar det ju att skjuta i 300m/s och där märker man säkert av olika diabolers verkan men inne och under 200 m/s?

Var fick du 300 m/s ifrån?

Inomhus lär det ju dessutom bli kortare avstånd = högre anslagshastighet.

Även om man missar har man fördel av att ha skjutit med en lättexpanderad diabol, det är mindre risk för att den slår igenom ett plåttak jämfört med en hårdare och/eller spetsigare projektil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag spånar bara fritt och detta är enbart mina åsikter. Jag skjuter själv med Crosmans hp när jag skyddsjagar men trots att lagen säger något så måste man ju få ha rätt i att tycka annorlunda, sen att man ska följa lagen är ju givet!

300 m/s tog jag ifrån min egen bössa, ju högre hastighet desto bättre torde expansionen bli på dessa diaboler bli? Tycker att tanken med expanderande kulor är skitbra men enligt min mening så fyller dom inte något större syfte när man ska skjuta flygfän innomhus. Jag har haft bäst effekt i fåglarna när jag har använt mig av låga hastigheter (180 m/s) och efter att ha skjutit en del fågel så har iaf jag skaffat mig den uppfattningen att en diabol som avfyras i 180m/s inte expanderar något märkbart utan dom går in i fågeln och sen ut typ. Skulle man få styra som man ville så skulle iaf jag skjuta med en vanlig rundnos då dessa ger bäst precision i min bössa och enligt min mening så är det precision och hastighet som avgör om fågeln flyger 50 meter eller dör knall och fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst expanderar det bättre i högre hastighet men frågan är om man hinner ha någon nytta av den expantionen i fåglen? Tvivlar.. men jag vet inte.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter själv med Crosmans hp när jag skyddsjagar men trots att lagen säger något så måste man ju få ha rätt i att tycka annorlunda

Man får ju tycka vad man vill, men om man har åsikten att diaboler inte hinner expandera i en fågel utan att ha testat den diabol som har särklassigt lättast för att expandera så är det bara.....tyckande.

Predator hade också bra precision i min bössa, även om JSB Exact är klart bättre.

Men som sagt var, den är inte tillåten och den lär göra avsevärt större skada på tak mm.

efter att ha skjutit en del fågel så har iaf jag skaffat mig den uppfattningen att en diabol som avfyras i 180m/s inte expanderar något märkbart utan dom går in i fågeln och sen ut typ.

Då är ju frågan vilka typer av "expanderande" diaboler du har testat? Är det de till höger på min bild så håller jag med om att de knappast hinner expandera i en fågelkropp. (Crosman HP var inte med i testet.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst expanderar det bättre i högre hastighet men frågan är om man hinner ha någon nytta av den expantionen i fåglen? Tvivlar.. men jag vet inte.

Jag tror inte att den eventuellt större expansionen kompenserar för den större penetrationen som den högre hastigheten innebär.

Personligen skulle jag lägga mig på 200 m/s, d.v.s. med en viss marginal i förhållande till lagkravet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har en Fx Cutlas 5,5 och har skjutit mycket råttor på tippen och duvor vid kvarnen. Jag är toknöjd med den, bästa luftgeväret jag haft, dem flesta duvor och råttor har jag skjutit utomhus och lite vind anser jag inte vara så stort problem bara det inte blåser väldigt kraftigt. Snittlängden jag skjuter på är ca 30m men har skjutit mycket på 50m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni har problem med precisionen med expanderande kulor så prova Baracuda Hunter Extreme!

Jag får samma fina precision med dem som med favorit rundnosen (Hurricanes Exterminator) men det beror ju naturligtvis på vad som går bra i era bössor.

Värt att prova ,, Absolut!

Den är dessutom ganska tung och ger god effekt (båda typerna ammo ger god effekt)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte Crow Magnum och vanliga Hunterkulan sist, verkar funka helt ok.. Kan väl testa Extreme nästa sväng kanske? Vad jämför du den med? Vad har du testat som du upplever gå förbenat bra?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som kör bakvända diaboler inomhus? BETYDLIGT mindre risk för tak och väggar samt en sjujävla hälsning till djuret...

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mats, ur vilken pang då?

FX är väl lite gnetiga att få att fungera på det viset.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...