Hoppa till innehåll

Hur få licens på luftvapen?


Carber

Recommended Posts

Farsgubben gick bort förra året och efterlämnade ett antal vapen som jag tagit över. Eftersom jag har egna jaktvapen sedan tidigare har det inte varit några som helst problem att få licens - med ett undantag. För ca 20 år sedan köpte vi ett luftgevär för målskytte och lite billigare träning. Inget speciellt förutom att det är 5,5 mm och en utgångshastighet på 185 m/s. Förr var det ju inga problem att få licens på luftvapen så länge man även hade jaktvapen, men nu verkar det vara stört omöjligt. Ett tillvägagångssätt är ju att vara med i en skytteförening där det bedrivs skytte med luftvapen, men då är kravet från Polisen att det är med samma vapentyp och modell och jag har svårt att tänka mig att någon förening bedriver tävlingsskytte med en 20 år gammal El Gamo 5,5. Den jag är med i gör inte det och då är det som sagt inte godkänt enligt Polisen.

Hela situationen känns ju helt absurd. Om jag nu skulle få för mig att hitta på något dumt med vapen skulle jag ju knappast välja luftgeväret i första hand utan snarare ett av klass 1 vapnen eller ett hagelgevär. Jag har svårt att tänka mig att idioterna som skjuter på folk med luftgevär i Malmö och andra ställen är jägare och har licens på jaktvapen.

Jag kan ju naturligtvis kila iväg och köpa mig ett helt nytt luftgevär i kal .177 och under 199 m/s för att öva billigt med, men det känns ju fruktansvärt onödigt när man har ett fullt fungerande och bra luftvapen redan.

Är det någon som har en idé på hur jag ska gå till väga för att få licens på vapnet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ni den för så många år sedan så tror jag du får ha kvar den. Finns något år o datum där vapnen ska vara förvärvade innan för att man ska få ha kvar dem utan licens

Edit: Hade din far licens på den eller hade han den bara hemma för att de inte behövdes licens när den köptes?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ni den för så många år sedan så tror jag du får ha kvar den. Finns något år o datum där vapnen ska vara förvärvade innan för att man ska få ha kvar dem utan licens

Edit: Hade din far licens på den eller hade han den bara hemma för att de inte behövdes licens när den köptes?

Nej, han hade också licens på luftgeväret. Det var ett helt nytt fenomen när vi köpte det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men kan du inte påstå att du vill använda bössan till någon form av skyddsjakt på skadefågel inomhus tex. De bör ju inte va några prob att få lappen utskriven på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsgubben gick bort förra året och efterlämnade ett antal vapen som jag tagit över. Eftersom jag har egna jaktvapen sedan tidigare har det inte varit några som helst problem att få licens - med ett undantag. För ca 20 år sedan köpte vi ett luftgevär för målskytte och lite billigare träning. Inget speciellt förutom att det är 5,5 mm och en utgångshastighet på 185 m/s. Förr var det ju inga problem att få licens på luftvapen så länge man även hade jaktvapen, men nu verkar det vara stört omöjligt. Ett tillvägagångssätt är ju att vara med i en skytteförening där det bedrivs skytte med luftvapen, men då är kravet från Polisen att det är med samma vapentyp och modell och jag har svårt att tänka mig att någon förening bedriver tävlingsskytte med en 20 år gammal El Gamo 5,5. Den jag är med i gör inte det och då är det som sagt inte godkänt enligt Polisen.

Hela situationen känns ju helt absurd. Om jag nu skulle få för mig att hitta på något dumt med vapen skulle jag ju knappast välja luftgeväret i första hand utan snarare ett av klass 1 vapnen eller ett hagelgevär. Jag har svårt att tänka mig att idioterna som skjuter på folk med luftgevär i Malmö och andra ställen är jägare och har licens på jaktvapen.

Jag kan ju naturligtvis kila iväg och köpa mig ett helt nytt luftgevär i kal .177 och under 199 m/s för att öva billigt med, men det känns ju fruktansvärt onödigt när man har ett fullt fungerande och bra luftvapen redan.

Är det någon som har en idé på hur jag ska gå till väga för att få licens på vapnet?

Ett alternativt är att du talar med en vapensmed om att "bygga" om pangen så att den är i licensfritt utförande,

då jag läser det som att den faktisk är en sub 10 Joule pang så är det enbart ett intyg om strypning som krävs och sedan kan man avföra pangen från de tillståndspliktiga vapnens skara,

tala med handläggaren om det....

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett alternativt är att du talar med en vapensmed om att "bygga" om pangen så att den är i licensfritt utförande

+1 på det.

då jag läser det som att den faktisk är en sub 10 Joule pang...,

185 m/s med nominell kulvikt för 5,5 är klart mer än 10 J.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frontier- jo det är den, om man väljer att sälja den, innehav från tiden före, var det 1985 eller 89 så är de för ägaren inte tillståndspliktiga.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Då har jag en sådan! -_- Min är inte långt ifrån nyskick och det skulle bara vara kul att veta vad den är värd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mellan 3 och 5 000 kr beroende på vem som vill köpa den.

De är nostalgiska puffror som inte skjuter så där imponerande väl jmfr med dåtida eller moderna pangar, särskilt tryckena brukar vara tråkiga.

Jag hade också en de luxe modell, i .22 och den sköt jag oerhört mycket med.

Mycket skrivet om dem och en del inte helt rationellt haussande också.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...