Hoppa till innehåll

Rävammo


stiss3

Recommended Posts

skulle vilja ha tips på en bra kula till rävjakt fabriksladdad (6.5x55)

gärna nån som (exploderar) så att man slipper eftersök men endå inte förstör skinet så mycket.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar man räv med 6.5x55 så förstör man skinnet. Jag kör normas helmantlad hp.

Enda chansen du har för att inte förstöra skinnet är väl att använda en helmantelkula som håller ihop genom hela räven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi jagar med laupa scenar nu den funkar vell hyfsat men den skjuter sönder så mycket skinnet går nästan inte ta reda på.

lockar på räv med harskrik så skotthållen kan ju bli långa ibland så vi tänker fortsätta med 6.5 an.

skulle helst vilja slippa helmantel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Millforce Varmint? Kanske andvänder den själv i 308 win

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen kula som både expanderar kraftigt och ändå håller skinnet intakt, inte som jag har sett i alla fall!

Jag kör med V-Max i 6.5x55 och det är garanterar 0% eftersök och död räv innan den tar i backen men det är inte mycket att ta reda på.

Helmantel och huvudskott är en möjlighet men den är riskabel och det ger jag mig inte in på eftersom om jag gör fel så får räven eventuellt lida och det funkar inte för mig.

Vad är syftet med din rävjakt? Skinn eller decimering av räv?

Välj kula utifrån ditt syfte.

Jag har skjutit räv med helmantel och den tecknade knappt träff utan bara sprang iväg. När hunden till slut hittade räven var det ett klockrent skott i spjälstaketet men det syntes knappt på utsidan... Det var nog sista gången jag testade helmantel på räv helt klart för jag var ganska orolig över att ha skadeskjutit den och hade den dragit ner i ett gryt hade det blivit mycket svårt att avliva den.

Jag har skjutit en bra bit över 100 rävar med hagel och de är i betydligt bättre skick om man vill ta reda på skinnet men då skjuter jag dem i huvudet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Max 40 grain får kulan väga om man ska ha skinnet någorlunda helt och det är ändå ingen garanti för att det fungerar varje gång. En cal 6,5 varmint kula spränger räven i bitar oavsett vad kulan heter. Scenar eller liknande har nog störst chans att klara skinnet någorlunda helt. Men som Wizard skriver så är en FMJ kula ett bra sätt att skaffa sig jobb med eftersök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min 7X57 ger 110gr tnt väldigt stygga märken i skinnet, men det blir enkla eftersök :rolleyes:

Sent from my ST17i using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar :D

jag är ute efter att få bort räv så det blir nog att satsa på en varmint kula för jag har haft ett eftersök och det vill jag inte ha igen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du hittar ingen fabriksladdad varmintpatron dessvärre men det är många handladdare här som borde kunna hjälpa dig på ett eller annat sätt...

Hade du inte varit så långt bort från mig hade du kunnat komma över och testa min V-Max laddning som är gjord för korta pipor men det lär nog lösa sig.

V-Max är alltså mitt råd, även om den inte finns att köpa som färdigladdad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

millforce varmint verkar ju funka så vi ska testa den nästa säsong :D

men den måste ju skjuta bra i bössan också så om den gör det så verkar den vara bra :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skicka PM till Turbo Hunter. Han har skjutit en del rävar med Sierra Varminter HP i olika patroner och en del av dem har i vart fall varit hela.

Jag har skjutit en räv, ett rådjur och ett antal mindre rovdjur med Sierra HP 110gr i 300wm, tro det eller ej men det har bara varit små spån på sin höjd som kommit ut på andra sidan. Detta är kanske inte standard men den kulan är nog den varmint-kula som ger störst chans till hela skinn om man lämnar kal .224.

A-max som jag använder nu stukar till dem rätt illa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt en räv med dom egenladdade 110grs sierra varminter i 3 dar sen in i bröstet snett frammifrån ut mellan skulderbladen. När jag kom fram såg räven helt intakt ut å snön var helt kritvit utan blodstänk. Men efter nogrannare granskning hittade jag ett 10x10 cm hål mellan skuldrorna men rävkroppen i hålet var hel såg mer ut som om tryckvågen spräckt skinnet. Hinner nog skjuta nån räv till och få mer kött på benen ang laddning och kula

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Millforce varmint i .308win funkar bra för mig, man får inga hela skinn men skär man bort det kladdiga så har man snart till en mössa iaf :)

plus: den går att köpa över internet!

/Cris - som är på besök i uppland och allvarligt funderar på att skippa västerbotten för ett tag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att vara hundra på hela skinn så är det snarning eller fällfångst man får ägna sig åt, och Stiss du bor ju på rätt plats för snarningens vägar..inte ett dugg avis..faktiskt -_-

Annars är nog varmint melodin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hade jag varit i din sits så hade jag skaffat en kl 2 till rävjakten om jag inte handladdat då norma har v-max i olika kalibrar så som 222 223 22-250 även 243 vanligt förekommande kalibrar som även ofta skjuter bra

sen en bra kikare så har du en foxkiller värt namnet B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handladdar man så tror jag stenhårt på .20 vartarg (turbo) eller någon annan .20 kaliber som förutom att vara rejält flacksjutande även går att ladda med bra varmintkulor som gör ett bra jobb.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som skjutit med HpBt match kulor mot räv,har 22-250 och 1-8 twist.Sierra har en 69grains kula som jag funderar att att använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte i den kalibern men i 22k-hornet har jag testat. De går igenom och gör en pälsjägare ledsen. Jag säger V-max 40 grain 10 gånger av tio. I en 22-250 så måste verkan bli något helt sanslöst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ingen ide att använda 40grs, jag har kört med 50 och 55grs v-max (mest 50grs) i flera år nu och aldrig genomskott

UTOM på rävungar. kulan har faktiskt blivit kvar även i någon stor vildkatt (inte lo utan ladugårds katt).

mycket bättre balistik i 50 än 40.

handladdar till ca 970 m/s, norma fabriks v-max och remington accutip gör liknanade v/0, bägge 50grs.

har en blaser r93 223rem med stigning1:9.

Har fått för mej att tvärare räffelstigning gör att kulan expanderar snabbare än en med långsammare stigning i samma kaliber.

Skjutit med 69 grs scenar i räven, den dör och det blir jättehål, i en 22-250 skulle jag prova normas v-max billigt och enkelt om man nte laddar själv

hoppas detta hjälpte någon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att vara hundra på hela skinn så är det snarning eller fällfångst man får ägna sig åt, och Stiss du bor ju på rätt plats för snarningens vägar..inte ett dugg avis..faktiskt -_- Annars är nog varmint melodin.

vi brukar snara hela vintrarna men nu så är det så hård skare så nu går det inte :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag och farsgubben ska fara till banan om någon vecka och provskjuta olika kulor och se vilken som verkar skjuter bäst :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi brukar snara hela vintrarna men nu så är det så hård skare så nu går det inte :D

Måste va jäkla kul!? Synd att det ska va så omöjligt att få snara söderut.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste va jäkla kul!? Synd att det ska va så omöjligt att få snara söderut.

jo det är riktigt skoj och man måste vara riktigt noga med att man gör allting rätt för att räven vänder om han misstänker minsta lilla sak. :)

jo det är vell bara tillåtet i dom 4 nordligaste länen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...