Hoppa till innehåll

Polen bockjakt 2012


skaneman

Recommended Posts

Tänkte jag skulle ha en liten tråd om min resa till Polen

Ska skicka iväg anmälan i helgen

Åker i Maj med Diana och detta är min första jaktresa så ska bli spännande :)

Siktar på 3-4 bockar och nån gris

Uppdaterar mer framåt

Mvh Niklas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Mindre än en månad kvar nu

Inhandlat en skjyst swarre handkikare och bra stöd till bössan :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp det e tanken att smyga runt så mycket som möjligt, kommer de nån gris i vägen så bangar jag inte på det heller !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Okej då var man hemma i verkligheten igen

Ska försöka berätta lite om resan men jag är så dålig på berätta saker "spännande" så de blir nog mest en faktatext

Onsdagen den 23 tog jag och tjejen nattbåten till Swinusicie (stavning) de var trevligt och vi hade pyntat lite extra för en lite trevliga hytt, blev någon (billig) öl och lite vin

Torsdag

Upp tidigt på morgonen käka frulle på båten som inte var värd 82sek och sen rulla av vid halv8 tiden , var framme vid hotellet vid halv10 tiden , gick en runda på byn/stan sen lunch och sen cheka vi in

Sen mötte jag guide och tolk och där kom väll första överraskningen att dom plötsligt skulle ha 60 euro per dag för körning istället för 44 vad jaktföretaget hade angett, jaja inte mkt att sura över jag var ju jaktsugen!

På kvällen hämta guiden mig, tyvärr var hans eng kunskaper noll så småsnack var de rätt tomt på men vi gjorde så gott vi kunde, vi drog till ett ställe så jag fick panga två skott så skotten satt där de skulle och de gjorde dom utan problem , sen drog vi till jaktmarken, vi kör ut till ett potatisfält och ställer bilen och direkt när jag öppnar dörren får jag syn på en räv som leker runt i fältet, hojtar till mot guiden då jag var osäker om de var tillåtet att skjuta räv nu men han blev lyrisk över mitt intresse och vi drog snabbt upp skjutstöd och räven fick resa vidare till Nangijala !

Sen smög vi runt åkerkanter i nån timme tills guiden tröttnade och vi körde till en äng/våtmark och de började skymma lite, plötsligt får vi syn på en get hyffsat nära och vi anar att här är en bock i närheten , smög runt lite till och visst så såg vi den 20 m ifrån geten, han fixa upp stödet och jag börja sikta, minuterna gick och myggen attackera oss för fullt men ett tu tre fick jag ett läge och nep till , och min första polska bock var nere :D

Ingen stor rackare men ändå blev jag nöjd, sen efter de hämta vi bilen och första jakttilfället var över

Bilden visar där jag sköt den,

post-2815-0-06628200-1338478065_thumb.jp

post-2815-0-54971400-1338478110_thumb.jp

post-2815-0-78319200-1338478148_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dag 2

03.30 kommer guiden och hämtar mig på hotellet och vi börjar vår färd mot denna gången nån gammal ängsmark/våtmark med fina dungar på

Smyger längs en väg och vi ser redan efter nån minut första bocken men endast nån liten pinnabock, en kronhjort blir också sedd och vi närmar oss snart slutet på vägen

Då plötsligt får vi syn på en STOR bock 150-200 m in på ängen med 1-2 getter runtom, "big bock " han säger och samtidgt ger han stödet till mig och pekar mot dom, jag fattar nadda men då han säger "niklas shoot i here" så förstår jag att han vill låta mig smyga fram själv, jag går försiktigt längs en bäck och nervositet börjar komma men har ett bra skydd vid en buske, precis när jag ska dra upp stöded och har en 80m fram till bocken så hoppar en get fram som har stått bakom busken och börjar skälla , nu tänker jag att det e kört men bocken verkar morgontrött och efter 10 sek får jag läge och jag skjuter och den springer ca 30m och lägger sig

Detta var en bra upplevelese i och med jag fick göra hela grejen själv, guiden kommer hämtar djuret och vi beger oss mot bilen

Plötsligt på vägen tillbaka så ser vi en ny hyffsat bock på ängen och vi lägger ner bocken på marken och börjar smyga, vi drar oss in i ett blött parti och jag känner att jag borde tagit mina stövlar :D

Läget kommer och denna bocken föll knallfall , vi drar tillbaka den till vägen och guiden hämtar bilen och vi lastar på, nöjda som vi är håller vi morgon där och drar mig till hotellet för sömn

Kvällen kommer och guiden hämtar mig som vanligt vid 7

Vi drar oss till ett område med mer jordbruksmark och börjar smyga längs fält, vi får syn på ÄNNU en räv och jag vill ju visa att jag är jägarmässig och inte bara där för trofeer och säger att jag vill skjuta vi smyger oss på och räven e uppagen med sorkar så vi kommer rätt nära och den blir bra på plats,

Vi smyger sen runt i 2 timmar , ser lite rådjur och en å men inget intressant och jag börjar tänka hemåt och guiden med, 150 m från bilen så står vi på en kulle och tittar långt framåt , syns nada så guiden säger "car finish" och jag säger inte emot, PRECIS då ser jag en bock 25 m fram och knuffar til guiden så han aktar sig och kör på frihand, hinner sikta lite sen säger guiden shoot och bocken går ett halvvarv och sen e min 4 polska bock nere :D

Vi fixar iordning och vi börjar förstå varann lite mer , vi använder tecken och lite tysk eng ord så funkar de mesta

På vägen hem e vi ytterst nära att köra över en cyklande fylletratt , "trinken " "kaputt" var allt guiden sa :D

post-2815-0-09132600-1338478682_thumb.jp

post-2815-0-71578100-1338478732_thumb.jp

post-2815-0-46743800-1338478774_thumb.jp

post-2815-0-81783300-1338479080_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt trevlig,

waidmansheil till dig och din goda insats.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dag 3

Guiden hämtar mig vid 03.30 som dagen innan och vi drar oss till ett nytt hotspot, mkt av bilkörningen gick till att spana av åkrar och fält

Nån räv syns och nån get men inget annat på vägen dit

Vi ställer bilen vid vägen och går sakta mot en sjö, en grävling kommer ut från skogen över åkern och skrämmer upp oss för en sekund, som på beställning står en hyffsad bock

Vi smyger oss sakta närmre och guiden ställer upp mitt stöd, jag tar och lägger bössen sakta och börjar sikta, plötsligt åker stödet ner 1dm och jag fattar noll, vi tittar på varann och han ställer upp de igen samma sak, hmm vafan har nu hänt tänker jag , men vi hade ont om tid så guiden ställer upp de igen och sätter sig typ under de och håller de så de inte åker ihopa igen, nu får jag läge och drämmer till, bocken springer in i rågvetet som står precis bredivd bocken och jag tycker smäller känns sådär

Vi går fram och tittar och konstater blod efter några m , vi börjar smyga lite i vetet men det e riktigt högt och guiden beslutar att hämta sin hund ( som han hade haft i bilen under alla jakter) in med hunden och ett tu tre börjar den skälla och vi hör att både hund och rådjur rör på sig, satan tänker jag var den e så sålig smäll, de går ner mot sjön och efter 5 min så tytstnar de helt konstigt nog hmm

Vi traskar neråt och upptäcker hunden simmandes runt i en vasskant och vi anar att rådjur hamnat i vattntet, och vips så ser vi den flyta några m ut så guiden fick ofrivilligt bada och vada ut efter den

Skottet hade tagit för långt bak och de var en klassisk bugskjutning tyvärr

Vi tog de till bilen och fixa iordning de

Sen körde vi runt och spanade längst lite fält, efter 5 bockar och 2 rävar var jag mest sugen på vildsvin nu men området verkar inte ha massor av svin direkt

På 6000 hektar hade dom skjutit 250st förra året

De hände inte mkt mer än att vi såg massa rå

Vi åkte hem till guidens kompis där även tolken fanns och tog en kaffe och snacka lite

Jag förklarar att jag var mest sugen på gris nu men han sa de skulle bli mkt svårt då den mest höll till i de metershöga råget , dock så fråga han om jag ville skjuta "big white pig" ??

Jag fatta nada, en tamgris tänkte jag eller nån korsning ? Jag sa nej och tror de var rätt så

Vi tog oss till hotellet och jag kände mig faktiskt väldigt nöjd, så nöjd att jag spendera resten av dagen med tjejen och vi drog till havet

5 bockar passa mig utmärkt och jag kände att jag var nöjd, morgonen efter så kom guiden med trofeerna , vi vägde dom, fixade cash för körning och dricks och tackade varann så mycket, lite obligatorsk fotograftering innan vi drog hemåt nöjda och belåtna

Sammanfattning : Resan gick fint, käket och hotellet var bra och alla personer var trevliga mot oss, jag kan inte klaga på nått så direkt förutom kanske höjningen av körselpriset, guiden tyckte de var bra jag skjöt räv och jag berömde han för att ha bra koll var bockarna fanns

Reviret hette Los Goloniew och där fanns hyffsat med rå, lite gris och lite kron, dock inte massa av djur men mad hade ju så mkt mark att jaga på så

Mitt stöd var av ett av vanguard typ och ska åka till jaktbutiken med den i veckan och se vatt som gått snett

Ska skriva nått mer sen när jag kommer på

post-2815-0-69780300-1338480020_thumb.jp

post-2815-0-70440200-1338480107_thumb.jp

post-2815-0-71277000-1338480164_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis x 5.... ^_^ ^_^ ^_^ ^_^ ^_^

Du kommer att vilja åka ner till Polen igen har jag en känsla av. Kallas Polska sjukan och jag lider av den själv. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW: Tackar jo man e sugen igen, men nu e de nog Kronhjort som hägrar, fyller ju 30 nästa år så vore en bra present ^_^

Wizzie : Har inte räknat på allt än , men bara själva resan kostar väll en 4000kr med helpension, de som kommer till är ju trofeavgifter, resa dit och hem och dricks samt polsk jaktkort

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

RW: Tackar jo man e sugen igen, men nu e de nog Kronhjort som hägrar, fyller ju 30 nästa år så vore en bra present ^_^

Wizzie : Har inte räknat på allt än , men bara själva resan kostar väll en 4000kr med helpension, de som kommer till är ju trofeavgifter, resa dit och hem och dricks samt polsk jaktkort

Vilken byrå åkte herrn med ? Privat ? Vad ligger trofeavg. på cirkus ?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att föregripa Skanemans svar men generellt är svaret att det varierar mellan de olika reviren och i Polen finns många revir (lär vara ca 3000). Därav måste man kolla vad reviret du tänkt åka till har för avgifter. De olika researrangörerna har ofta prisexempel som stämmer någerlunda så du kan titta på hemsidorna för Diana jagtreiser, Buhl´s jagtreiser m fl.

Avgiften är basserad på vikten på trofen och då är det en kokt o rensad skalle minus 90g som räknas. Jag vill minnas att bocken jag sköt 2010, som vägde 356g kostade runt 7000:- och jag misstänker att Skanemans största bock låg i det härradet eller möjligen lite större/tyngre och dyrare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att föregripa Skanemans svar men generellt är svaret att det varierar mellan de olika reviren och i Polen finns många revir (lär vara ca 3000). Därav måste man kolla vad reviret du tänkt åka till har för avgifter. De olika researrangörerna har ofta prisexempel som stämmer någerlunda så du kan titta på hemsidorna för Diana jagtreiser, Buhl´s jagtreiser m fl.

Avgiften är basserad på vikten på trofen och då är det en kokt o rensad skalle minus 90g som räknas. Jag vill minnas att bocken jag sköt 2010, som vägde 356g kostade runt 7000:- och jag misstänker att Skanemans största bock låg i det härradet eller möjligen lite större/tyngre och dyrare.

Hej jag åkte med Diana

Och de var bra gissat på vikten för den vägde 359 g ;)

RW du som varit i Polen, va tror du han mena med "big white pig" nån tamgris i hägn eller nått ?

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej jag åkte med Diana

Och de var bra gissat på vikten för den vägde 359 g ;)

RW du som varit i Polen, va tror du han mena med "big white pig" nån tamgris i hägn eller nått ?

MVH

Hehehe, lite tur o lite skicklighet... :thumbsup:

"Big white pig" låter som ett tamsvin, men fan vet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken trevlig resa du verkar haft:).

Jag ska åka till Estland i höst och jaga vildsvin. Hade inte valt att åka till Estland och jaga om jag fick välja.. Men eftersom det är gratis så tackar man inte nej:).

( Jag är med i en Vildsvinsgrupp i Värmland så Vi utbyter information med Estländare som kommer hit och jagar lite, många organisationer är med i samarbetet för att "förbereda" Värmland på vildsvin. Och vi lär Estländarna eftersök, kötthantering mm.

Ska bli spännande med min första Jakt resa utomlands:)

( Närmast jakt resa utomlands innan var Skåne och det var helt underbart ^^, åker dit ner 3-4 gånger per år och jagar nu:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...