Hoppa till innehåll

Vad skjuter ni i trap?


fekki

Recommended Posts

Söndagens DM Halland i Nordisk Trap gav mig en andraplats i alla fall. Tappade en serie men får väl skylla på att det vräkte ner hela dagen. 24, 23, 24, 21 och 23 i finalen.

Se där! Grattis!!!

Klart över 67% ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

...och så var det någon som undrade varför svenskarna presterade så dåligt i VM och liknande?

67% i dubbeltrap slår vilken sketen klubbtävling i England som helst.

67% i snitt på trap överhuvudtaget fixar inte ens gränsen till klass B utan det hamnar i bästa fall i C. För att ens få tävla på en större tävling krävs klass A.

Skeet kan inte ligga så lågt som 75%

I tävling med skeet så handlar det enbart om att skjuta flest antal fulla serier, inte vem som fick 23 eller mer...

Ja, ja. Jag har lämnat den världen och det intresserar mig inte längre men vi kan lugnt konstatera att sverige har en del att lära från England när det kommer till lerduveskytte och hagel rent generellt!

Pratar vi om kulvapen så är det ombytta roller dock... ;)

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Nyheter/Nyheter/NyheterfranSvSF/BronstilljuniorenMalmstrompafitascsporting-EM/

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Nyheter/Nyheter/NyheterfranSvSF/EM-guldtilloverlagsenHakanDahlby/

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaSkyttesportforbundet/Nyheter/Nyheter/NyheterfranSvSF/Varldscupendag3-StefanNilssonvannskeeten/

Nog finns det ljus i tunneln beträffande de Svenska chanserna i VM m.m

Att % är så låg i dubbeltrap är inte förvånande, helt döende gren i landet. Ol-trapen också... finns 16 namn på rankinglistan som skjutit minst 1 LL-test.

Tyvärr så finns det klara tendenser att nordiska trapen är på väg åt samma håll, låga deltagarsiffror...dystert.

Däremot verkar sportingen öka...

Skeeten du nämner, måste vara den Engelska med fast anlägg och 45m kastlängd?

English open vanns av R. Faulds 100/100 efter särskjutning med 3 andra 100ingar.

English open O-skeet vanns av Brickell på 93/100 närmast att jämnföra med Sm finalen 2011

1 Ringborg Niklas Valdemarsviks SpSK 25 25 25 24 24 123 24 147 2 Jansson Henrik Torsby JSK 25 23 25 25 24 122 24 146 3 Nilsson Stefan Trelleborgs JSK 25 23 24 24 25 121 23 144/170 4 Svensson Marcus La-Saxtorps JSK 23 25 22 25 24 119 25 144/160 5 Björnesund Andreas Oskarshamns JSK 23 22 25 25 24 119 23 142 6 Lundqvist David Karlstads JSK 22 25 22 24 23 116 25

141

Men nog har vi mycket att lära av Engelsmännen främst inom sportingen, teknik m.m då sportingen är relativt nytt i landet (sköt mitt första RM 95 innan det ens hade Sm status, tror det hade varit 2 Rm innan det)

tror dock att vi främst måste lära oss att få folk till tävlingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det var English Skeet jag pratade om, inte ISU, men även där var det sällan någon hade en bom.

Jag kommer inte ihåg mitt snitt i ISU skeet men det sköt vi nästan bara utomlands och inte i England, dessutom så sköt jag enbart skeet för att träna kontinuitet.

Att trap i dess olika former dör ut är bara bra för sporten - om den ersätts av sporting!

Om vi kunde lämna denna urtråkiga compak sportingen och skjuta riktig sporting här så skulle kanske till och med jag kunna fundera på att börja igen!

Jag ställer förmodligen upp gratis och hjälper till med design av layouts om någon vill sätta upp en riktig 100 bird (10x10) med 20 st riktigt bra kastare och om jag får en intressant mark till detta!

Kunde man vända kulturen i sverige och få folk att bli intresserade för sporting så gör det sig själv men det är en lång väg dit... Nu är det mest en massa gamla gubbar på skjutbanorna som "vet bäst" och de har varken kunskap, fantasi eller intresse av att titta på English Sporting och old-school fitasc och att göra spännande och utmanande layouts!

Det jag inte saknar är snobberiet som fanns (finns?) i det gamla fitasc reglementet... Hade man fel kläder på sig blev man diskad... Pratade man med skytten framför blev man diskad... Var inte linjen på västen tillräckligt tydlig blev man diskad...

Fan, vi brukade ju reta varandra ordentligt under rundorna och favoriten var att försöka peta ner tömda hagelpatroner i fickan på de andra så de skulle bomma :woot:

Detta gjorde vi dock bara på klubbtävlingarna och aldrig när CPSA rankingen var med i spelet men vi hade riktigt kul!

Förloraren fick alltid betala notan i puben efteråt och det fick alla att skärpa till sig för vi var alla ganska bra.

Men i dag är jag så långt efter skyttemässigt och jag skulle nog inte orka träna upp mig igen till den nivå jag låg på för 10 år sedan, dessutom kan jag ju inte med ryggen så det är kört hur som haver, men ingen skulle bli gladare än jag om det började dyka upp riktiga anläggningar i Sverige! Dock kostar det multum och frågan är om någon är beredd att spendera de pengarna? Det skall ju gå runt också och frågan är om underlaget finns?

Vinner jag en ofantligt stor summa så skall jag bygga en riktig English Sporting anläggning med brutal layout samt hägna in hela området och fixa dispens för blyhagel - sen får ni alla komma och skjuta! :wub: (drömma kan man ju göra... hehe...)

Lycka till med att dra folk till tävlingarna för riktigt lerduveskytte är fanimig bland det roligaste som finns!!! (med rätt ammunition skall givetvis tilläggas också :tongue:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den "normala" compaq sportingen på banorna är som du säger tråkig.

Däremot har jag skjutit 6 100 duvors varav 3 var 10x10, samtliga var både varierade och utmanande. Roligt!!!

Är snart en i Börringe 21/7.

Byggs en anläggning nu, utanför Bålsta (varpsund). Läggs rejält med kr där, intressant o se vad det blir.

Lycka till med spelandet- kommer direkt du byggt klart :thumbsup: .

Skulle du bli OTROLIGT sugen, så skjuter dom Engelsk sporting i Hässleholm (onsdagar tror jag).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kan man använda skeetpipan på NT? Jag skjuter snabbt och uppskattar inte avståndet till mer än 20 max 25 meter när jag avlossar skotten som längst..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då ska du vara jävligt snabb...........vanligt är halv, jag har testat 3/8, funkar bra, kvart om du är snabb. Men din bössa kanske sjuter tätt??? Testa så får du se hur det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, använt halv innan men förlängde nyligen kolven 3 cm och testade på banan i torsdags.. riktigt dåligt resultat utan att jag riktigt vet varför..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, använt halv innan men förlängde nyligen kolven 3 cm och testade på banan i torsdags.. riktigt dåligt resultat utan att jag riktigt vet varför..

Hänger kanske ihop med att ögat hamnar lägre/längre bak på kolven nu, dvs du skjuter lågt i och med att kolven sluttar neråt. Så tillvida du inte har en helt rak kolvkam, men det är ju inte direkt jättevanligt.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wizard: Vad är det för skillnad på en kompakt sporting och en riktigt sporting som du skriver om innan?! Lite för okunnig i svängen se.. :wink:

Sköt min första sporting stig för två helger sen på Jaktens Dag i Kristianopel (Blekinge). Jäkligt skoj, men vart ju rätt många bom.. :yucky: Men skoj var det som attan!! :woot: :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning måste försöka hitta en klubb i Norrland så man kan börja mera seriöst än någon gång med kompisarna i skogen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här är snudd på trådkapning men jag har en fråga jag hoppas någon vill/kan svara på.

Vi har ju ganska många olika jaktformer och villt i Sverige. Självklart skiljer sig skyttet ganska mycket om man jagar ripa över stående fågelhund på fjället jämfört med om man står på post när det går ett drev som klappar fasaner mot dig. Skulle någon våga sig på att relatera de olika träningsgrenarna till olika jaktformer?

OK Sportingen är väl lite för varierad men där kanske man t.o.m. kan gå in på de olika duvorna? Eller anser ni att t.ex. duvjakten verkligen är så varierad? (Beror givetvis på banan)

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag inte saknar är snobberiet som fanns (finns?) i det gamla fitasc reglementet... Hade man fel kläder på sig blev man diskad... Pratade man med skytten framför blev man diskad... Var inte linjen på västen tillräckligt tydlig blev man diskad...

Fan, vi brukade ju reta varandra ordentligt under rundorna och favoriten var att försöka peta ner tömda hagelpatroner i fickan på de andra så de skulle bomma :woot:

Detta gjorde vi dock bara på klubbtävlingarna och aldrig när CPSA rankingen var med i spelet men vi hade riktigt kul!

Förloraren fick alltid betala notan i puben efteråt och det fick alla att skärpa till sig för vi var alla ganska bra.

Kommer o tänka på en tävling jag ställde upp på o det var den första tävlingen till o samla poäng till landslaget efter landslaget var uttaget.

det här var på det glada 90 talet och jag jobbade på en vapen firma som tog in Rizzini hagelgevär. tävlingen hette Rizzini Cup o var nere på näset.

Det var 33 st som ställde upp inklusive undertecknad :) vapnen skulle undersökas o gås igenom för godkännande o då jag satte min Whinchester mod 12 i stället bredvid alla svindyra berettor/ perazis osv osv blev det för mycket för en äldre herre som iförd landslags väst tyckte att nog var pipan på min bössa i alla fall 20 cm för lång.

Inte blev han gladare då jag påpekade att hans egen bössa var i sönder ( jo jag kan åxå jävlas) o pekade på hans kolv som var spruken ( kolvkams höjningen) .

rätt arg gick han där ifrån o pratade med min chef o sa att det här var det värsta han varit med om....

varav min chef sa till han att du får visa pojkspolingen hur landslagskyttar skjuter på banan istället.

jag hade turen att komma bredvid denne landslagsskytt o hade förinihelveteroligtmedgubbajevelen, utan att göra något mot denne, utan själv vara klumpig på alla sätt o vis.

vi började med Trapp. alla andra skyttar ladade bössan först, kallade på duvan o inte kom duvan mer än 4-5 m från kastaren så var den pulver ( om dom inte missa förstås)

så gjorde inte jag! jag visste att jag aldrig skulle vinna denna tävling så jag gick enbart på o ha kul. kallade på duvan, sen laddade jag .. sikta noga vänta ... vänta o pang där tog jag den.

ca 40-45 m från kastaren innan duvan slog i marken.

och vår kära landslagsskytt höll på o explodera av gigantiska mått. Citat.. HUR I HELVETE SKJUTER DU POJK ????

jo tack bra sa jag ! :)

gubben vart lite röd i fejjan :)

nåja nästa runda samma sak.. kalla, ladda sikta ( DU LÄGGER AN FEL !!! )vänta o skjuta .. träff

ilröd i fejan får mannen en varning... uppenbarligen får man inte störa de andra .

nästa runda.. kalla sikta ladda ( jo det går o ladda när den ligger mot kinden) sikta träff.

nästan så att det kom ut ånga ur öronen på gubben..

så fortsatte hela trapp skyttet . jag 23 träff . ångkokt landslagsskytt 21...

Skeet gick åxå bra för mig 22 träff o herrn med nyblivna hjärt problem 20.

summa summarum jag kom på 17 plats av 33 o min nye bäste vän på 29 plats.

DET E JÄKLIGT KUL MED HAGEL :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Gustav-i-Skåne

Hej på er!

Tänkte försöka blåsa liv i tråden igen..

Jag har precis börjat med compact sporting efter att köpt en Benelli Comfort av en trevlig kille här på forumet. Jag skjuter på Sövde JSK utanför Sjöbo (har skjutit ca 750 skott under sommaren). Jag har precis blivit tillräckligt van vid skyttet för att hjärnan ska klara av att räkna bommar : ) Så jag har precis börjat anteckna mina poäng.
Förra veckan sköt jag 6 serier: 

22 20 20 23 20 23

Så..85%.
Jag vill bli bättre. Iaf 90% till slutet av året. Jag ska gå Jägareförbundets "Hagelskyttets grunder del 2" nu i september. Den första kursen var väldigt bra.
Jag skulle vilja börja tävla i compact sporting/sporting, men behöver såklart bli bättre först. Någon som har tips på duktiga instruktörer i syd västra Skåne?

En annan fundering var ifall det finns någon sportingbana (eller compact sporting) som är riktigt bra i södra eller mellersta Sverige. Kunde vara kul att åka upp en helg och nöta lite.
Susegården känner jag till men där är lite väl dyrt att skjuta.

Övriga tips och råd? Någon bra bok att rekommendera? Den första och enda bok om skytte jag läst är Peka på målet. Och det är så jag skjuter nu.

Vänligen,
Gustav

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Tänkte försöka blåsa liv i tråden igen..

Jag har precis börjat med compact sporting efter att köpt en Benelli Comfort av en trevlig kille här på forumet. Jag skjuter på Sövde JSK utanför Sjöbo (har skjutit ca 750 skott under sommaren). Jag har precis blivit tillräckligt van vid skyttet för att hjärnan ska klara av att räkna bommar : ) Så jag har precis börjat anteckna mina poäng.

Förra veckan sköt jag 6 serier: 22 20 20 23 20 23

Så..85%.

Jag vill bli bättre. Iaf 90% till slutet av året. Jag ska gå Jägareförbundets "Hagelskyttets grunder del 2" nu i september. Den första kursen var väldigt bra.

Jag skulle vilja börja tävla i compact sporting/sporting, men behöver såklart bli bättre först. Någon som har tips på duktiga instruktörer i syd västra Skåne?

En annan fundering var ifall det finns någon sportingbana (eller compact sporting) som är riktigt bra i södra eller mellersta Sverige. Kunde vara kul att åka upp en helg och nöta lite.

Susegården känner jag till men där är lite väl dyrt att skjuta.

Övriga tips och råd? Någon bra bok att rekommendera? Den första och enda bok om skytte jag läst är Peka på målet. Och det är så jag skjuter nu.

Vänligen,

Gustav

Jag tycker Tom Alderins bok gav mycket men du kanske hunnit bli för duktig för den. Bristers Shotgunning och M Yardleys The Shotgun eller vad den heter innehåller en del. Vill själv gärna ha fler boktips för vintermörkret när det är svårt att få skjuta tillräckligt!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gustav-i-Skåne

Tusen tack för tipsen Jh! Jag beställde allihop!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gustav-i-Skåne

Ifall du själv inte har läst den är Peka på målet en väldigt bra bok tycker jag. R E M Ruffer heter författaren. Ca 130 kr i handeln, gratis på Bibblan :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...