Hoppa till innehåll

22 magnum var går gränsen


Guest mauser 98

Recommended Posts

100m brukar anses som en bortre gräns för 22WM, jag vet dom som använt den med framgång ut emot 150m, problemet är inte kraften i kulan utan kulbanan som blir väldigt krokig snabbt.

Till tjäder och gås är det halvmantel som gäller, för jakt med trädskällare där skotthållen blir korta är det en fin fin patron, gåsen borde leva farligt om man har ett bra gömsle, räven som passerar ligger även den risigt till då en halvmantlad 22WM stökar till ordentligt i maskinrummet och skulle du få för dig att jaga ripa så är den kalas för det jobbet med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

22WM räcker gott för både Tjäder och Gås men som tidigare sagts så får man hålla igen lite på hållen. 120m ser jag som en absolut max gräns. Min 22Wm är inskjuten mitt i på 80 meter och om hållet blir längre än så väljer jag att hålla upp lite. Har pangat både Gås, Räv o Grävling på ganska dryga håll och det har absolut inte varit något problem med skotteffekten. En nackdel med en såpas lätt kula är att det minsta lilla som är i vägen får kulan att styra av direkt så det får man vara lite vaken med.

Ammunitionen jag använder är Winchester Supreme (hålspets) och ibland CCI Maxi Mag hålspets. Den förstnämnad patronen är det en j-la fart på och den expanderar reält  ;D. CCI:n lämpar sig nog bättre till "matvilt".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Krico 22wm är inskjuten på 100meter och jag har skjutit tjäder med blyspets upp till 150 meter. Då ska tilläggas att bössan är mycket väl inskjuten och att det var helt optimala förhållanden. Fågeln dog på plats. Men...jag tycker nog att 120 meter bör vara det man som längs ska använda kalibern till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

YPPERLIG kaliber till tjäder med hålspets på 20-80 m. Suverän effekt utan allvarliga köttskador. Ser ingen anledning att använda helmantel, antagligen stiger bara skadskjutningsfrekvensen.

Nånstans runt 100 skulle jag säga det PRAKTISKA maxavståndet är, sedan bryter kulbanan brant oavsett var man lägger inskjutningsavståndet, en missbedömninga av avståndet bortom 100 med endast 10-20 meter ger så stor avvikelse att skadskjutning är ett faktum.

De flesta tillverkare har samma vikt, Vo och BC på "standardpatronen". 2,59 gram, 580 m/s i utgångshastighet och en BC på kring 0,110-0,119.

I min bössa går Winchester bäst.

Sätt in dessa värden i ballistikprogrammet på www.norma.cc eller www.robsoft.nu så kan du ganska snabbt skaffa dig en uppfattning om räckvidden, maxavstånd, lämpligt inskjutningsavstånd etc.

Obs! Bra fingervisningar, kom ihåg att pröva i ditt eget vapen praktiskt, kommer naturligtvis avvika lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...