Hoppa till innehåll

Förberedelser inför andjakten


skaningen2

Recommended Posts

Fick prova på riktig andjakt förra året och det var en av dom roligare jakter jag varit med om, så idag har jag släppt ut 20 ällingar i dammen på ena marken.

Hur ska man lösa foderfrågan? Lägger jag foder på land så lär grisarna äta upp det. Ska man bygga en flotte? Eller har ni några andra idéer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flotte modell bastant förankrad i rep en bit ut där du kan hala in den till land för påfyllning av foderautomat. Alt fodra på land och peta upp ett elstängsel runt foderplatsen.

Det avgjort viktigaste är att du har foderplatsen lättillgänglig annars tappar du uthålligheten i fodringen. Fodrar du regelbundet så har du möjlighet att få in änder från andra håll på kvällssträck. Såg att du var från Skåne.. RW här fodrade i en pinsamt liten pöl för några år sen och fick in herrejösses mycket änder där. Kvällssträcken är dessutom bra för att man kan jaga rätt länge på dem om man försöker hålla sig till max en gång i veckan kanske.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dammen ligger alldeles intill en väg som går till en vändplan, på gott och ont. Det är lätt att fodra, men någon exklusivare anläggning blir det inte tal om, då det florerar div typer som har svårt för mitt och ditt.

Det blir nog någon form av flotte, med någon enklare foderautomat.

Enligt dom som kan detta bättre är det tydligen en bra damm, dock inte så stor, 35*50m. Där är träd ända fram till dammen och gott om vass och växtlighet.

Hur som, så ska det bli skitkul och se till hösten om det blir bra. Jag har tidigare hållt hundjakten högst ( det gör jag fortfarande) men andjakten i höstas har fått upp mina ögon för fågeljakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ingen som kan slänga upp en bild på dessa flottar?

Lär ju tåla lite vikt om man ska på med en 100l tunna, fodersspridare och batteri.

Eller hur löser ni det om man inte kan vara där varje dag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ en badflotte av tryckt i storlek 1,2x1,2 alt 1.4x.1.4 som flytetyg under markisolering eller 5l dunkar. Har man tänkt mata ällingar så har jag haft "fasade" kanter modell ramp för att de lätt ska ta sig upp.

Har inte haft spridare bara olika lösningar med tunna.

Antingen tre såna på tunnan http://www.hogbergaa...t&ProductID=198

eller kapat ur botten och satt tre ben så att en springa på 4-5cm uppstår där fodret kan rinna ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Typ en badflotte av tryckt i storlek 1,2x1,2 alt 1.4x.1.4 som flytetyg under markisolering eller 5l dunkar. Har man tänkt mata ällingar så har jag haft "fasade" kanter modell ramp för att de lätt ska ta sig upp.

Har inte haft spridare bara olika lösningar med tunna.

Antingen tre såna på tunnan http://www.hogbergaa...t&ProductID=198

eller kapat ur botten och satt tre ben så att en springa på 4-5cm uppstår där fodret kan rinna ut.

Det lät bra, men det jag gjorde var för att göra en FODERflotte så la jag bara frigolit inuti den. Den flöt när jag stod på den. Och den är väldigt lätt att hålla ren eftersom det är plywood på ovansidan. Om man ska ha en häcknings flotte så kapa av granar/tallar om man nu vill och spika fast på själva flotten. Det är väldigt enkelt att bygga en flotte, bestäm måtten på hur bred och lång den ska vara. ( Enligt mig bäst om den är en kvadrat formad*). Sedan lägg några stöd plankor inuti själva ramen och fyll den med frigolit och sedan spika på plywood. Sätt sedan en foderautomat på den, en bra enkel foderautomat är sprial sorten, sedan kan man bara spika ihop några Vn av trä som man sedan fyller med foder. Dock behövs det då pysslas om var/varannan dag.

// Samuel P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har än inte byggt någon flotte. Men till helgen ska det snickras, jag har en del markisolering över. Hur mycket ovan vattenytan ska den vara? Man kanske kan göra någon form av trappa?

Foderautomat tänkte jag göra av en 50 liters plasttunna. Jag skär av botten och sätter den på ben en 4-5 cm upp, som ni skrev. Jag tänkte även skruva dit någon form av sarg som är en 15-20 cm större i diameter än tunnan. Sargen tänkte jag skulle vara 2-3 cm hög. Vad tror ni om det?

Jag har varit där varannan dag sen jag släppte ut dom och hällt ut 12 liter foder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har än inte byggt någon flotte. Men till helgen ska det snickras, jag har en del markisolering över. Hur mycket ovan vattenytan ska den vara? Man kanske kan göra någon form av trappa?

Foderautomat tänkte jag göra av en 50 liters plasttunna. Jag skär av botten och sätter den på ben en 4-5 cm upp, som ni skrev. Jag tänkte även skruva dit någon form av sarg som är en 15-20 cm större i diameter än tunnan. Sargen tänkte jag skulle vara 2-3 cm hög. Vad tror ni om det?

Jag har varit där varannan dag sen jag släppte ut dom och hällt ut 12 liter foder.

Tror inte trappa kommer behövar, de kommer upp ändå. Låt själva plywooden sticka ut lite på sidorna så går det nog. Sedan det du ska vara försiktig med är att det kommer rovdjur och sätter sig på det där tacket du skulle ha på foderautomaten. Det kan vara ett problem men det är inte säkert. Hur många änder har du, för har du bara en foderautomat och många änder så är det inte säkert alla kommer åt att äta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har än inte byggt någon flotte. Men till helgen ska det snickras, jag har en del markisolering över. Hur mycket ovan vattenytan ska den vara? Man kanske kan göra någon form av trappa?

Foderautomat tänkte jag göra av en 50 liters plasttunna. Jag skär av botten och sätter den på ben en 4-5 cm upp, som ni skrev. Jag tänkte även skruva dit någon form av sarg som är en 15-20 cm större i diameter än tunnan. Sargen tänkte jag skulle vara 2-3 cm hög. Vad tror ni om det?

Jag har varit där varannan dag sen jag släppte ut dom och hällt ut 12 liter foder.

Väljer man den lösningen med att kapa ur botten blir den känslig emot vatten, därför är det viktigt att den har höjd och bärighet så det inte sköljer in vatten för jämnan när fågeln är där.

Sargen skulle jag slopa då den hindrar regnvattnet rinna av, blöt foder blir obra och till slut geggar det igen och kan börja gro i tunnan. Av den anledningen är det oxå bra att ha springor i golvet som gör det möjligt för vatten att snabbt försvinna.

Trappa/ramp har jag haft då kanten blir rätt hög om flotten ska vara någosånär sköljsäker, lite lyx har jag unnat dem ^_^

En annan detalj som kan vara bra att tänka på är att ha någon form av kona inuti tunnan, dels för att fodret rinner bättre men du slipper oxå foder som blir kvar i mitten till ingens nytta och i värsta fall blir blött och börjar gro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väljer man den lösningen med att kapa ur botten blir den känslig emot vatten, därför är det viktigt att den har höjd och bärighet så det inte sköljer in vatten för jämnan när fågeln är där.

Sargen skulle jag slopa då den hindrar regnvattnet rinna av, blöt foder blir obra och till slut geggar det igen och kan börja gro i tunnan. Av den anledningen är det oxå bra att ha springor i golvet som gör det möjligt för vatten att snabbt försvinna.

Trappa/ramp har jag haft då kanten blir rätt hög om flotten ska vara någosånär sköljsäker, lite lyx har jag unnat dem ^_^

En annan detalj som kan vara bra att tänka på är att ha någon form av kona inuti tunnan, dels för att fodret rinner bättre men du slipper oxå foder som blir kvar i mitten till ingens nytta och i värsta fall blir blött och börjar gro.

Om man gör hål i botten, så pass stort så att det rinner ut och fyller sargen. Kanske med kona i tunnan så den blir riktigt tom, hade kunnat fungera? Sargen hade jag tänkt göra av en sorts hålband som vi har på jobbet, just för regnvattnet inte ska stanna kvar.

Jag satte ut 20 st, förhoppningsvis kommer dammen dra till sig fler änder nu och skulle det bli så då får jag fodra i strandkanten oxå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fågel drar fågel så bonusfågel äro nära garanti, du kommer få kul om några veckor ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som kör med en vanlig foderspridare som slänger ut på bestämda tider?

Eftersom jag har 12mil till marken behöver jag mer eller mindre självgående, bara fylla på tunnan osv.

Någon som har tipps?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört en Pfeiff feeder i flera år i en å hemma där, hade den i en kanten på en urgrävd hölja. Satte spridaren så den stod halvägs uti vattnet och hängde en skiva för inåt land så att de mesta ramla i strandkanten. Änder JA

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fodra ällingar så funkar tunna med utskurna hål en dm upp och så ett litet tak över ..hål är fel, rektangelformat hål är bättre. Men ska man fodra ällingar OCH försöka lura in lite vildänder så är spridaren nästan nödvändig. Alt att fodra på backen dvs bara tömma ut en säck käk på lämpligt ställe.

Men spridare är bäst, blir enklast underhåll och man kan dosera efter andförekomst i högre utsträckning.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har beställt 50 ällingar nu, får dem 3juli. Lär snickra ihop 2flottar.

Tänkte köra en variant utan spridare, bara tunna. Och en variant med spridare.

Lite frågor så jag kan få någonsånär klarhet i det hela.

Ni har tak över flotten?

Ni som

Fodrar med spridare, vilka tider och hur ofta? Någon spridare att rekomendera? Spridaren kommer förmodligen att kasta även i vattnet, är det Ok?

Vad fodrar ni med?

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget tak, ällingarna vill ligga och sola och det är kanon om de kan göra det på en plats där de har uppsikt tex flotten. De måste ha någon röjd yta där de har bra uppsikt på rovdjur och kan ta sig i vattnet fort. Sätt även hönsnät i ev inlopp/utlopp annars kan de få för sig att dra.

Du måste välja en driftsäker spridare.. havererar den så lär ankorna knalla iväg och de kan gå rätt upp i skogen eller ut på en åker om de bestämmer sig. Hur ofta är jag lite osäker på, snacka med uppfödaren? Bra att sprida i vattnet speciellt om vattendjupet inte är stort. Då får ällingarna tidsfördriv med och du kan dra in lite vildfågel.

Undrar om inte varje älling ska ha 70 gram foder per dygn? Fan låter lite.. Vete gillar de.. sen tror jag att du kan skifta över till korn när de blir äldre. Men som sagt, kolla med uppfödaren.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går inte långt mellan frågorna!

Ån är djup, inga 20cm här inte som man tydligen ska sprida på.

Vad tror ni, spridare på strandkanten och tunna med spiral i vattnet?

Vart jagar ni änder i förhållande till där ni matar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt inte ut ällingarna i en å de kommer garanterat försvinna. Leta upp någon annat lämpligare ställe tex damm eller göl. Mvh Mattis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaaaaaaaa???? Neeeeej????

Typiskt.. Enligt viltmästarn så är det ingen risk bara de har mat!

Är det bara lägga ber då eller? Jag som vill jaga änder:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett viltvatten som det rinner en å igenom. Har satt ut ällingar två ggr där. Jag har satt upp nät för ån(Ca 30m om både mynning o utlopp)men de har dragit vidare trots gott om mat. Finns kanske någon som har annan erfarenhet. Men jag har laggt ner det vattnet. Där fodrar jag bara när de blivit flygga och får ett sträck dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaaaaaaaa???? Neeeeej????

Typiskt.. Enligt viltmästarn så är det ingen risk bara de har mat!

Är det bara lägga ber då eller? Jag som vill jaga änder:(

Precis.. de kan dra ändå! De är rätt nyfikna och blir de sedan störda av rovdjur så drar de garanterat om de har möjlighet. Sett spår av ällingar som knallat 500 m över en höstsådd..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...