Hoppa till innehåll

Design förslag, en överlevnads kniv. Klar med bilder! :)


peppen

Recommended Posts

Längd 250mm

Tjocklek 3,5mm

Stål AEB-L

Jag har gjort lite utkast så man har något att förhålla sig till men allt är fortfarande möjligt.

sk.png

Alla tankar är välkomna högt som lågt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar skaftavslutningen på B bäst men vad gäller spetsen så vill jag gärna ha en mer utpräglad drop-point.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Överlevnad var det?

(Vad innebär förresten det? Civilt eller militärt?)

Då skulle jag vilja ha ett större blad för att man skall kunna "hugga" med den.

Gärna lite framtung typ Maschete. Men inte så extremt eftersom jag fortfarande skulle vilja kunna "sticka" med den.

Skaft avslutning "C" tål lite bättre att användas som "stämjärn". Görs den med detta i åtanke går den nog även att någorlund använda att slå med. Kanske inte att slå i en spik men att krossa en nöt eller en grillad märgpipa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Älgflugornas herre. Taget jag samlar lite mer feedback innan jag börjar rita om.

@Henke67. Jag har lite begränsningar i hur stor jag kan göra kniven just nu. Genom att låta tången sticka ut utanför skaftet så kan man använda den bör att banka med eller låta sig bankas. Bra synpunkter. Jag tänker mig en kniv som ämnas att användas tillsammans med en vikbar såg vid enklare en-tre dagars utflykter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar nog B2 bäst ja. Men skippa parerskyddet. Och kanske lite bredare. :D

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jasså du. Ska fortsätta rita men slänger in en minnesanteckning. Om man gängar hålen kan man dra in en maskin skruv i mässing från båda hållen för att hålla skalorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he vart kanske lite burdus där, men jag är inte så mycket för parerskydd. Den enda jag gör det på är Bushyn :D . Det viktigaste är ju att man gillar kniven själv, såklart. :D

Japp det går att gänga stålet. Men det är mera hållbart med rostfri skruv. Men det vet du ju.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Titta ja :D . Den vart jäkligt fin. På den "slipper" du parer skyddet. Ha ha .

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min enda åsikt till de riktigt j-la bra fulltangarna du har ritat är att jag gillar lite bredare blad för då får man en kniv som man till och med kan skära både en limpa och en stor stek med.

Men det är min preferens till de knivarna jag använder och det gäller inte för samtliga...

I morgon skall jag kapa AEB-L bara så du vet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar gubbs. Jag funderar lite på änden om man ska ha en sån där utstickande tånge i änden? Jag kan aldrig riktigt säga att jag saknat en sådan. Samtidigt så känns det som om man kommer att ångra sig om man hoppar över den.

Kan det här vara en lösning?

butt.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

varför ska du ha den bakändan? om den inte är till för nått speciellt så skulle jag inte vilja ha den så av skaderisk.

Lika med fingerskydd.

på en kniv som är tänkt som en överlevnadskniv ska det enligt mig vara så liten risk som möjligt att skada sig själv.

Ett rejält skärsår i fingrarna kan betyda döden i en överlevnadssituation.

Dessutom gillade jag den där 2B

mina två.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag brukar anända en nit som heter corby och seved en nit som heter lovernes båda finns på

www.nordellknives.com

kolla upp dom

dom är båda starka och bra.

jag använder corby därför att jag inte tycker att det är snyggt när man inte ser gängstången i niten som man gör på lovernes.

Men det är en smaksak.

självkart kan du gänga i stålet och använda skruvar också om du vill.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snygga mallar! En personlig smaksak angående parerskydd jag håller på att reta ihjäl mig på att alltid fastna i allt från vedsäcksnät till vad det nu är jag skär i då jag använder morakniv med liknande parerskydd i plast. Det är mer i vägen och man börjar omdevetet vinkla kniven i konstiga vinklar för att undvika fastna vilket i sig kan innebära en säkerhetsrisk. Som sagts tidigare så vill man inte skära sig själv om man kan slippa, speciellt i en "överlevnadssituation"

Mvh / Karl-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tankar. Jag är van vid knivar utan parerstång och brukar mest irritera mig på dom. Dock vet jag att många reagerar negativt på avsaknaden av parerstänger och efter som jag tänkt mig att kanske mångfaldiga den här så.

Jag har kört med både loveless och corby men tycker att dom är bra men oskäligt dyra. Bestämde mig för att köra med raka 3mm stänger tills vidare.

Så här ser det ut i nuläget. Får se om jag ska såga till lite prototyper eller om jag går pang på rödbetan. :)

skklar-1.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut :D . Ja ja jag trodde du skulle ha den själv. Om du ska göra för att sälja så kan du ju ha en både med o utan.

Fast som du har på ritningen, så funkar den breda eggen lite som skydd oxå.

Jag tycker den senaste här, ser asbra ut.

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snygga mallar! En personlig smaksak angående parerskydd jag håller på att reta ihjäl mig på att alltid fastna i allt från vedsäcksnät till vad det nu är jag skär i då jag använder morakniv med liknande parerskydd i plast. Det är mer i vägen och man börjar omdevetet vinkla kniven i konstiga vinklar för att undvika fastna vilket i sig kan innebära en säkerhetsrisk. Som sagts tidigare så vill man inte skära sig själv om man kan slippa, speciellt i en "överlevnadssituation"

Mvh / Karl-Erik

Håller helt med. :)

Seved

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. :)

Seved

jodå jag ser problemet också. man brukar prata om finger skydd och det behöver ju inte vara en parerstång utan kan vara en handledsrem eller en urfilning för pekfingret.

och som jag ser det är det precis vad TS har gjort med sin sista skiss här.......fingerskydd.

Jag har väldigt svårt att sälja en kniv utan någon form av finger skydd. Folk vill inte ha dom helt enkelt.

ett helt slätt handtag utan någon form av spår eller nerfilningar osv blir liggande kvar i verkstaden.

BTW skitbra skiss kör hårt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jepp. det brukar vara så. det behövs större radie än man tror.

Därför är det bra att gjöra precis som du gjorde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...