Hoppa till innehåll

Lägesrapport AC inland


Almenson

Recommended Posts

Var upp till jaktmarken idag för att ställa i ordning lägerplats inför jaktpremiären. Väl där så tog vi oss en promenad på ca 4 km. På denna sträcka såg/hörde vi 17-20 fåglar fördelat på 8-9 ripor och resten gråfågel. Såg också en del kycklingar men det verkar som att hönorna inte har mer än 2-3 kycklingar generellt. Dock var dessa i bra storlek och rätt duktiga flygare. Jag tycker helt klart det känns lovande..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med lite rapporter så här i väntans tider!

Gunnebrink: Kan tänka mig att det är ifrån hans marker vid Fredrika som menas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har inte varit ut så mkt ännu men tyckte det var mycket hönor efter vägarna ganska sent så jag är skeptisk till mkt ungfågel i mina trakter tyvärr, hoppas ju på det motsatta men...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra. Detta är några mil från fredrika. Hörde idag rapporter från fjällinventering dock. Riktigt illa tyvärr. Mycket få och små kullar (ripa). Tror jag struntar i fjället i år om dessa rapporter stämmer. Kanske är bättre i fjällskogarna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med lite rapporter så här i väntans tider!

Japp, och hade vi bra med fågel så kan det nog bli hyffsat för er också då det bara är några mil mellan markerna. Vi får hålla tummarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fjället låter riktigt trist i år, lika illa överallt hörs det som trots att Sverige är låångt.

Tänkte ta en tripp senare till fjälls men högst sannolikt får det utebli och krutet får läggas på nåt annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara pessimist.... men har ni god föryngring är det nog en av dem få ställen där det lyckats.

Tror det överlag är ett dåligt fågelår att vänta, jag har inte sett bra med fågel på något ställe i år men som alltid är det svårt att bilda sig en säker uppfattning innan jakten. Ska på jaktprov i Åsele Vilhelmina innan jakten det brukar vara en bra värdemätare då det är rätt många hundar i skogarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Positivt tänkande Lars..postivt :thumbsup:

Visst men för mig kanske ett botten år är positivet :tongue:

Har ingen valp att jaga in och var en vidsynt jägare som sade till mig att ett antal botten år är enda som kan få ned jakttrycket..... har insett hur rätt han hade jag har inget emot att jaga i fågelglesa marker :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört att i vissa områden finns det bra med fågel, men i andra områden är det i det stora tomt på fågel. Men det är endå svårt att säga nu innan jakten startar. Då får man en hum om hur det ser ut. Sen kan ju jaktproven i Åsele säga en del om hur det ser ut.

Jag är lite orolig över hur det ser ut nu. Tjädern går tillbaka det är inte så roligt, men man får hoppas att det vänder igen. Sen har vi jakttrycket från våra grannar i väst och även andra europiska jägare som kommer hit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...