Hoppa till innehåll

Hantering slutstycke vid gemensam jakt?


kalleanka70

Recommended Posts

Det är väl allmänt känt att man ska ha slutstycket öppet när man är på gemensam jakt och inte sitter på pass. Personligen tycker jag det är en bra regel förutom när man förflyttar sig och det slänger och far. Visst kan man ta ur det och stoppa i fickan eller i ett slutstycksfodral men gör alla det?

När jag är själv i skogen och vet att jag inte har laddat så känner jag i loppet, för jag fram slutstycket och håller in avtryckaren och fäller ned. På pass laddar jag sen. Om jag träffar på andra, patron ur och slutstycket tillbakafört. Detta är inget jätteproblem men springer alla omkring med slutstycket tillbakafört verkligen...? Hur många kör med fodral?

PS. Noterade på en bild att själva Kungen på älgjakten i höstas hade slutstycket stängt.....vilket försvarades senare av hovet med att fotografen tyckte det såg bättre ut. Kungen fick dock lite skit för det. Syftet med öppet slutstycke är ju att det inte ska råda tvivel för andra att vapnet inte är laddat och gäller även för en Kung oavsett vad fotografer tycker. DS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör du på smygjakten??

När jag är själv i skogen så laddar jag när jakten börjar ,, första steget in på marken.

Ingen Råbock väntar på att du ska ladda :wink:

Däremot så ska geväret vara oladdat och slutstycket öppet när du är tillsammans med jaktkamraterna socialt, eller till och från pass när du går i samlad trupp eller på skjutbanan där det nära nog är lag.

Kanske inte följer alla föreskrifter men så gör jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha patroner i magasinet och slutstycket tillbakafört ändå. Förflyttningar går ju inte alltid på en väg eller platt mark. Det är knepigt att klättra omkring med geväret laddat och känna sig säker. Rent hypotetiskt kan man ju stöta på folk ändå och själva laddmomentet brukar kunna ske rätt tyst åtminstone på min Sako.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid gemensamhetsjakt som passkytt

Jag laddar på passet och laddar ur innan jag lämnar, har alltid slutstycket utdraget då vapnet är oladdat. Brytvapen har laddas också på pass och laddas ur då jag lämnar, vapnet är altid brutet då det inte är laddat.

Vid gemensamhetsjakt som hundförare

Laddar patroner i magasinet då jag lämnar bilen och skjuter slutstycket över patronerna så att jag har skott i magasinet men inte i loppet. Brytvapen laddas då jag lämnar bilen och bärs sedan säkrat med båda händerna med pipan riktad snett neråt, bryter vapnet om jag ska klättra, hoppa över en bäck etc.

Vid ensamjakt

Om jag ska sitta på pass och vaka laddas på passet och laddas ur då jag lämnar pass, slutstycke öppet/vapen brutet då det inte är laddat. Vid smygjakt laddas brytvapen då jag lämnar bilen och repeter laddas på samma sätt som då jag går som hundförare, dvs skott i magasinet men inte i loppet.

Som jaktledare

Som jaktledare förväntar jag mig att alla ser till säkerheten först och har som regel att vapnet inte får laddas förrän på passet om inget annat är överenskommet med mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör du på smygjakten??

När jag är själv i skogen så laddar jag när jakten börjar ,, första steget in på marken.

Ingen Råbock väntar på att du ska ladda :wink:

Däremot så ska geväret vara oladdat och slutstycket öppet när du är tillsammans med jaktkamraterna socialt, eller till och från pass när du går i samlad trupp eller på skjutbanan där det nära nog är lag.

Kanske inte följer alla föreskrifter men så gör jag!

Samma här.

Direkt jag hoppar ur bilen och är själv så åker magasinet i bössan och slutstycket fram, laddat och klart.

När man är fler än en så laddas på pass eller i direkt anknytning till det. Då är slutstycket utdraget.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går mest som hundförare och då laddar jag när såten börjar. När jakten avslutas och det är gemensam förflyttning till nya pass eller till fikan blir det patron ur. Sedan är det klart säker vapenhantering som gäller för förflyttningar. Över stängsel och åar, patron ur. Träffar man någon flanör - patron ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slutstycket alltid bak när man jakten blåses av, laddas på pass. Gör alltid patron ur om exvis hundförare eller drevkarl kommer fram för diskussion även om jag inte rör mig ur pass.

Vid smygjakt, laddas vid första steget in på marken, gör givetvis patron ur om jag träffar på någon människa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för input....just det där med patroner i magasinet och slutstycket framdraget med tomt lopp kräver ju en repetering vid smygjakt oavsett så infinner sig skottläge så har man ju ändå ett moment och risk för upptäckt.

Gemensamhetsjakt: Det verkar inte vara någon som tar ur slutstycket helt och hållet alltså och stoppar det i fickan/fodral?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är den "lite" komiska bilden på hans Kgl Slutstyckshöghet

kungens_slut_s.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är den "lite" komiska bilden på hans Kgl Slutstyckshöghet

kungens_slut_s.jpg

Vilken djävlar träbit han har, knugen -_-

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.

Gemensamhetsjakt: Det verkar inte vara någon som tar ur slutstycket helt och hållet alltså och stoppar det i fickan/fodral?

Varför? Så att man kan få fett från klackarna på kläderna och skit/damm/ludd på bulten? Ibland har jag med plastficka för bulten, annars stannar den i pangen, förövrigt så är många pangar inte konstruerade på något vettigt sätt, blaser, nya mauser, krl, helix mfl.

Jag har faktiskt än en mer praktiskt lösning på detta, låt pangen vara kvar i fodralet tills man har lämnat samlingen, inte sällan är det enkelt som tusan.

Slutligen, jag skiter personligen i vad kungen gör eller inte, men ser det som tråkigt att han skall stå tavla för dålig vapenhantering, man kan säga mycket om vår kung men en van och trygg jägare, det är han.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja riktigt snygg förutom fadäsen med slutstycket. En Sauer va eller vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid gemensamhetsjakter för ordinarie laget och även när gäster är med. Så är det slutstycke tillbakadraget och patroner/magasin i fickan som gäller på väg till pass (ladda på pass med andra ord)...samma sak även när passet lämnas. Patron ur.

Jagar man själv nån dag eller 2så är man sin egen jaktledare kallas det generellt sett för i laget. Då sätter man en nål på en karta som visar (upptaget) där smyger man då runt med bössan laddad och säkrad. men vid svårforcerad terräng..berg/hala områden och rentav jävliga områden..där är det patron ur och hatten av för ev vilt som syns till.

Om man nu skulle vilja smyga runt på grusvägar och liknande där det kan komma folk så är det patron ur :yes:..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för input....just det där med patroner i magasinet och slutstycket framdraget med tomt lopp kräver ju en repetering vid smygjakt oavsett så infinner sig skottläge så har man ju ändå ett moment och risk för upptäckt.

Gemensamhetsjakt: Det verkar inte vara någon som tar ur slutstycket helt och hållet alltså och stoppar det i fickan/fodral?

Att repetera in ett skott kan göras tyst, behöver inte låta mer än att osäkra vapnet egentligen. Jag har repeterat in skott 10 m ifrån en räv utan att skrämma den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att repetera in ett skott kan göras tyst, behöver inte låta mer än att osäkra vapnet egentligen. Jag har repeterat in skott 10 m ifrån en räv utan att skrämma den.

Visst är det så, gjorde det själv häromdagen när jag sköt en räv på samma sätt någon minut efter att jag satt mig på passet. Jag flyttade benstödet, laddade siktade och sköt samtidigt som jag pep med pipan. Räven rörde inte en fena varken före eller efter skottet. Till syvende och sist är det sunt förnuft och säkerhet som gäller och jag är för monarkin nu i fall någon undrar :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grundprincip:

Om jag är ensam i skogen så är bössan laddad och i färdigställning.

Finns det andra människor i närheten så är bössan bruten/Oladdad.

Tillbakadraget slutstycke blir när det är folk i närheten och jag står/sitter eller förflyttar mig på öppen mark.

Undantag: Skyttelinje av olika slag. (Laddat färdigställning)

Kuhdar säck: (Oladdat men stängt)

förflyttning i grupp genom svår teräng/snö. (Oladdat stängt. Ev en person laddat)

Med andra ord har jag ofta haft slutstycket stängt i lägen där jag "borde" haft det öppet eller urplockat.

Snö och skräp kan dock också ha negativ inverkan på säkerheten.

Det brukar gå att "demonstrera" att bössan är tom ändå. (Öppna känn med finger och stäng samtidigt som man säger något)

Är det här riktigt rätt? Nej. Sköter jag mig bättre på andras mark än på egen? Ja, självklart. Dels av respekt för den som bjudit in mig men mest för att jag oftare är pass skytt när man blivit inbjuden.

Christian: Om du har pangen kvar i fodralet så ser ju ingen om du har slutstycket i eller ej... ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henke- jag vet, men praktiken har visat att just fodralen har hindrat flinka fingrar/fummel med slutstycken mm,

så även om jag håller med dig om att man intet vet om vilken kondition som pangen är i så ändrar inte det verkligheten, den att fodralkrav fungerar.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är den "lite" komiska bilden på hans Kgl Slutstyckshöghet

kungens_slut_s.jpg

Är det inte ett Oxo-sikte han har... :ohmy::wink::biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härkilakläder? ;-) funderar på hur hovstaten köper jaktutrustningen eller om Kungen sköter det privat....kanske ska starta en egen tråd om det ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom på ett tillfälle till, eftersök, då är det laddat och säkrat vapen i näven och kula i loppet om jag går som skytt och laddat med skot i magasinet men inget i loppet om jag har hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag jagar längs en grusväg eller går där terrängen tillåter och sedan möter någon så börjar inte jag fumla med patron ur och blindavfyrning.

Jag hänger geväret stadigt på ryggen och hälsar artigt när vi möts.

Vill personen av någon anledning stanna och prata så kan situationen ändra sig beroende på tillfället.

men det är ju jag.

Håller med tidigare inlägg att man sköter det annorlunda när man är på annans mark eftersom reglerna skiljer sig något lagen emellan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...