Hoppa till innehåll

Släppa hunden imorgon 16e aug?


jheiden

Recommended Posts

Efter lite googlande har jag funnit att det enligt 16 paragrafen jaktförordningen är tillåtet att börja träna sin hund imorgon?

Jag har en gråhund/jämthund/NOBS som jag hoppas få in på fågel och han är 1 år gammal. Då hans ålder är så låg så kan jag inte med 100% veta allt han skäller och jagar ännu. Han har skällt fågel i träd en gång och har stort intresse av skogsfågel.

Men antagligen så är han intresserad av älg med , dock inget jag vet till 100%, får jag då släppa han imorgon?

Jaktförordningen

http://www.notisum.s...ag/19870905.HTM

Se paragraf 16

Är inte 100% på hur jag skall tolka denna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade väntat tills den 21 augusti eftersom du har jämte och grå i hunden så tror jag där finns ett visst intresse i älg också ;)

Har ni mycket rådjur i området? I sådana fall ska du nog vänta till 1 oktober :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade väntat tills den 21 augusti eftersom du har jämte och grå i hunden så tror jag där finns ett visst intresse i älg också ;)

Har ni mycket rådjur i området? I sådana fall ska du nog vänta till 1 oktober :)

Ok men 1 oktober... , vår älgjakt med jaktlaget börjar i september andra helgen då släpps ju hundarna lik förbannat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bör ju ställa frågan till en jurist men jag kan ge mig in och ge den tolkning som brukar användas, din hund är en typisk älg till fågel hund, den förföljer nog inte viltet speciellt länge med tanke på åldern, ser du att den "driver" annat vilt skall den kallas in, du gör en inkallning, djur är djur men du skall göra en inkallning om den misslyckas så försök igen.

Träna fågel? jo gör det du! får den tag på älg kalla in!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du bör ju ställa frågan till en jurist men jag kan ge mig in och ge den tolkning som brukar användas, din hund är en typisk älg till fågel hund, den förföljer nog inte viltet speciellt länge med tanke på åldern, ser du att den "driver" annat vilt skall den kallas in, du gör en inkallning, djur är djur men du skall göra en inkallning om den misslyckas så försök igen.

Träna fågel? jo gör det du! får den tag på älg kalla in!

Gör mig ett försök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt handlar ju om sunt förnuft och vilket vilt man har på marken. Själv har jag en tysk som jag jagar in på gris. Gris får man jaga från 1 augusti men han är just som din ung och jag är rätt säker på att skulle skälla älg om han fick chansen. Vi har minimalt med rådjur på marken.

Därför väljer jag att släppa från 21 augusti då det mesta utom hjort och rådjur är tillåtet att jaga efter. Hade vi haft myckte rå hade jag nog (södra sverige) väntat till 1 oktober.

http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Jakthundar/Tider-for-jakt-och-jakttraning-med-hund/

21 augusti känns dessutom mer OK eftersom det allmänna koppeltvånget då har upphört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag insåg precis en kul sak. Läser man texten så får det inte finnas jakthundar som förföljer fåglar...

Bra Nobsar är alltså förbjudna då de definitivt förföljer en flygande fågel väldigt långt.

Skämt åsido så hade jag inväntat 21Augusti av den anledningen att din hund bär på gener som tyder på att den skulle kunna förfölja en hel del villt en allt annat än oansenlig sträcka.

Möjligt att du juridiskt sett är svår att fälla om du börjar tidigare. men men.

Sedan har ni väl även hos er väldigt många omlagda kullar? Det blir nog inte roligt om han får smak på att ta fågel i uppfloget...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...