Hoppa till innehåll

Jaktetik älgjakt


thule_66

Recommended Posts

Jag ska ut på min första älgjakt i ett jaktlag på måndag.

Jag är ganska ny inom jaktlagsbiten men har jagat mycket själv.

Finns det nån form av vett och etikett man skall tänka på ?

Något man som gästjägare bör göra inför jakten?

Tacksam för tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Näää det är nog inga konstig heter att vara med på älgjakt.

Tag del av den info som jaktledaren och ev papper du får, så vet du vad som gäller för jakten. FRÅGA! om det är något du är osäker på.

Säker vapen hantering. Slutstycket utdraget, patron ur! Tag reda på farliga skjut rikningar, vet du inte FRÅGA!

Var hundra procent säker att du är på rätt pass.

Radio disiplin. Inget onödigt snack på radion. Varierar i dom olika jaktlagen

Inte avlossa skott som du upplever som svåra. Låt din premiär älg bli en suckse inte ett fjasko med eftersök.

Är det ett bra jaktlag så hjälper dom dig på "vägen". Alla har vi varit nybörjare.

Anars gällande vett och etikett, så är det normalt att gå runt och skaka tass med deltagarna inan jaktledaren har sin genomgång.

Skit jakt på dig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Thomas beskriver det bra!

Bättre att fria än att taska till det, vänta hellre på första älgen än att skjuta i vommen för att du ska taska i väg ett skott.

Skottriktningarna, håll koll på förbjuda och var passgrannarna håller hus.

FRÅGA FRÅGA FRÅGA om du känner dig osäker!

Och, skitjakt på dig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara det att du frågar här, gör dig till en förståndig människa. :thumbsup:

Minsta tveksamhet- fråga!!!

Håll koll på hundar( alla skäller inte vid älgkontakt)

Lycka till!!! :smile: :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska bli roligt, fick ett PM med lite regler osv men när man är färsk så är det såklart mycket osäkerhet och frågor som snurrar.

3-4taggar tjur förbjudet, varför gör man så?

Om det exempelvis kommer ko och kalv, jag skjuter kalven som ligger och får även en bra chans på kon, är det fel att då även skjuta kon om man är säker på att kalven ligger eller ska man släppa den till någon annan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3-4 taggar är som Lecha är inne på, att man vill ha högre medelålder på älgstamen. Då sparar man ofta mella vissa taggantal. Men fråga om hur det är i ditt jakt lag i fall det tex vid en sex taggars tjur räcker att bara räkna på ena sidan (3 taggar) så får det vara tex 2 eller 4 på den andra. Eller det SKALL vara tre plus tre Det är olika i jaktlagen. FRÅGA

Med ko och kalv är det olika i jaktlagen också. I vissa får man bara fälla ett djur (kalven). I andra tag båda. Med ko och dubbelkalv så får man inte fälla kon men båda kalvarna. Eller fäll alla. FRÅGA

I fall man får fälla både kalv och kon så var hundra på att den värkligen är död (kalven), Det blir rätt jobbigt att ta ev två eftersök, och fäller du kon så kan den skadade kalven i bland vara lite besvärligare att få tag på än i fall kon är med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, det är i Gävleborg!

Då har jag koll på tjuren, måste bara höra hur räkningen av hornen ligger till!

Jag är inte ute efter att skjuta två djur men jag vet att vissa tycker man är dum om man inte gör det.

Lugnast är att hålla sig till kalven då. Men hur är det om jag bara ser en ko och ingen kalv? I min värld kan kon ha ställt kalven och gått själv så man bör avstå skott eller tänker jag fel?

Tack för Er hjälp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, det är i Gävleborg!

Då har jag koll på tjuren, måste bara höra hur räkningen av hornen ligger till!

Jag är inte ute efter att skjuta två djur men jag vet att vissa tycker man är dum om man inte gör det.

Lugnast är att hålla sig till kalven då. Men hur är det om jag bara ser en ko och ingen kalv? I min värld kan kon ha ställt kalven och gått själv så man bör avstå skott eller tänker jag fel?

Tack för Er hjälp!

Okej, det är i Gävleborg!

Då har jag koll på tjuren, måste bara höra hur räkningen av hornen ligger till!

Jag är inte ute efter att skjuta två djur men jag vet att vissa tycker man är dum om man inte gör det.

Lugnast är att hålla sig till kalven då. Men hur är det om jag bara ser en ko och ingen kalv? I min värld kan kon ha ställt kalven och gått själv så man bör avstå skott eller tänker jag fel?

Tack för Er hjälp!

"Olyckor" händer.... Men gör man vad man kan för att se om det medföljer en kalv så är det inte så mycket att göra om det senare skulle visa sig att kon har ställt av en kalv några 100m(tom KM) bort.

Kan du observera ett hondjur under ett antal minuter där hon står öppet eller kan se henne under en längre sträcka med fritt synfält, utan att se någon kalv. Då kan anta att det är ett hondjur utan kalv. Dock kan tex hundföraren notera att i ett upptag att det finns kalv med kon. Om då hunden kommer med ett hondjur till dig, så vet du att det finns en kalv med i bilden även om den är "avställd" någonstans på vägen.

Sitter du på ett vägpass eller skogstrångt pass, då är det i praktiken så att du måste släppa hondjur. För det finns ingen möjlighet att säkerställa att det inte medföljer kalv innan kon har gått ur läge. (Om nu inte någon sett ett ensamt hondjur som är på väg i din riktning, men även då kan det vara vanskligt för det är inte helt säkert att det inte kliver fram en annan älg med kalv när den första går in i närheten....)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ni ska jagar med hund tag med koppel, som hundförare ser jag allt för ofta att passkyttarna sakna ett koppel.

Ibland vill man som hundförare att någon annan kan koppla upp ens hund t.ex. vid skjutet vilt eller om hunden kommer ut på en väg osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, det är i Gävleborg!

Då har jag koll på tjuren, måste bara höra hur räkningen av hornen ligger till!

Jag är inte ute efter att skjuta två djur men jag vet att vissa tycker man är dum om man inte gör det.

Lugnast är att hålla sig till kalven då. Men hur är det om jag bara ser en ko och ingen kalv? I min värld kan kon ha ställt kalven och gått själv så man bör avstå skott eller tänker jag fel?

Tack för Er hjälp!

Vänta så att du är riktigt säkert på att det är ett ensamt hondjur. Ibland kan Kon gå fram själv och lämna kalven. Sen när det gäller att skjuta både ko o kalv, avstå, det kan vara en ko med dubbelkalv. Ha så roligt på din försa Älgjakt. Hör på vad jaktledaren säger. Gå efter ditt eget förstånd. Är du inte säker så låt älgen löpa, hellere fria en fälla. Ett eicka avlossat skott är inget man ångrar eller nått sånt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prata även med de hundförare som ska gå och kolla av om det är något du bör tänka på... Kom ihåg att ta ingen kontakt med hundarna under jaktdagen om nu inte hundföraren vill att du ska koppla eller något, bättre om man hälsar osv under icke jakttid.... Vissa passare kan inte låta bli att locka in hunden för att hälsa vilket kan ställa till det för hundföraren om det är en unghund eller så.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prata även med de hundförare som ska gå och kolla av om det är något du bör tänka på... Kom ihåg att ta ingen kontakt med hundarna under jaktdagen om nu inte hundföraren vill att du ska koppla eller något, bättre om man hälsar osv under icke jakttid.... Vissa passare kan inte låta bli att locka in hunden för att hälsa vilket kan ställa till det för hundföraren om det är en unghund eller så.....

Word.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Askul foffe. Word.......( hoppas man inte är dum för att man bor på landet, för då tror jag att halva forumet är dumma i huvudet..

Håller med de tidigare inläggen, ta det lungt och om det är en duktig jaktledare så ser han till att du kommer in i laget fort och att du känner dig välkommen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta så att du är riktigt säkert på att det är ett ensamt hondjur. Ibland kan Kon gå fram själv och lämna kalven. Sen när det gäller att skjuta både ko o kalv, avstå, det kan vara en ko med dubbelkalv. Ha så roligt på din försa Älgjakt. Hör på vad jaktledaren säger. Gå efter ditt eget förstånd. Är du inte säker så låt älgen löpa, hellere fria en fälla. Ett eicka avlossat skott är inget man ångrar eller nått sånt.

Kanske lite sent för vederbörande att läsa om nu..men det klingar lite fel anser jag själv då det står..:Sen när det gäller att skjuta både ko o kalv, avstå, det kan vara en ko med dubbelkalv. Du skjuter väl endast kalven då? Så står det även i examensboken har jag för mig :thumbsup: ..men är man osäker är det bättre fri än att fälla såklart :yes:
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får hellt enkelt fråga. I en del jaktlag sparar man ko som har dubbel kalv, i en del inte.

Avskjutnings reglerna kan ändras under veckan.

Om det är ordning på torpet så får du ett papper med all nödvändig information.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske lite sent för vederbörande att läsa om nu..men det klingar lite fel anser jag själv då det står..:Sen när det gäller att skjuta både ko o kalv, avstå, det kan vara en ko med dubbelkalv. Du skjuter väl endast kalven då? Så står det även i examensboken har jag för mig :thumbsup: ..men är man osäker är det bättre fri än att fälla såklart :yes:

Kalven skjuter man låter Kon gå. Tycker att du verkar ha en sund inställning och sen att du frågar här visar att du är rätt ute

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...