Hoppa till innehåll

Björnhunds träning


Ingemar Löfqvist

Recommended Posts

Hur jobbar förbundet för att få till bättre träningstider för björnhundar?

Jag tycker att man borde tillåta att man spårar björn under större delen av sommaren, man borde få släppa från den 1 aug-30 okt....

Varför inte göra ett system där man får söka tillstånd att träna upp björnhundar så som systemet ser ut idag kan den som spårar björn under olovlig tid riskera ganska stort straff efter det att lagen om förberedelse till grovt jaktbrott jag menar borde inte jaktlagen anpassa sig lite.... Som sagt hur jobbar ni och vilka tongångar går det i?

Mvh Ingemar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag frågar efter är hur förbundet jobbar med frågan.... Men uppenbarligen är det en ickefråga för förbundet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Daniel har frågan på sitt bord om någon och får återkomma när han har tid. Detta är inte enda frågan vi jobbar med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok bra då vet jag att ni är på gång då:D

Skickat från min GT-S5830 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi föreslog förändrad start för jaktträning på både älg och björn för snart 10 år sedan första gången.

Problemet idag är att det finns en del tecken på att björnarna inte mår så bra av att jagas då det är varmt. De kan ju ha ett ganska ordentligt fettlager i början på augusti. Därför forskas det en del på detta just nu och innan forskarna sagt sitt lär vi inte få något nytt beslut eller någon förändring...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara rimligt att få släppa på björn tom det sista datumet björnen är lovlig och inte tills LST avlyser jakten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men så är det väl?

Nope, när LST avlyser så blir det ett jaktbrott om hunden tar upp björn även om "ordinarie" slut datum inte är passerat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säker? Holmen gick ut med att det skulle va lovligt att jaktträna hunden på björn till den 15 okt i Jämtland i höst...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säker? Holmen gick ut med att det skulle va lovligt att jaktträna hunden på björn till den 15 okt i Jämtland i höst...

Kanske på Holmens mark om dom har någon deal med lst vilket jag betvivlar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok intressant då om lagstiftarna tror att man kan få fram bra björnhundar på tre veckor :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet här är att vi inte har några problem att fylla björnkvoterna idag, så vår argumentation blir lite tunn. Bevisligen har vi tillräckligt med bra björnhundar redan, åtminstone ur myndighetsperspektivet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl alla lagbrott som blir!? Många hundar som används på björn, används även till älg senare på hösten. Per automatik blir det ett lagbrott om hunden då hittar björn. Finns nog inte många som skulle hålla sig med hund för 2-3 veckor med jakt och träning.... Det är väl endast hundar som också går på gris i områden där det inte finns björn, som går att använda mer än björntiden!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som besvarats i annan tråd är det den 30 september eller den senare tidpunkt jaten ska vara avslutad som gäller. Vänligen låt oss svara i denna area.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...