Hoppa till innehåll

Toppjakten 12-13


lille_98

Recommended Posts

Nån enstaka tupp är en piss i Mississippi . Sen vet alla som jagat genom dåliga fågel år att helt plötsligt nästa år är det fågel överallt.

Imorgon blir det en sväng på kust markerna får se om man hittar nån stackare som får följa med hem

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nog inte så stora förhoppningar om "fågel överallt" här inte. På de år jag jagat i dessa marker har vi haft ett år som kan betecknas som hyfsat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nog inte så stora förhoppningar om "fågel överallt" här inte. På de år jag jagat i dessa marker har vi haft ett år som kan betecknas som hyfsat.

Tråkigt :sad: Men det blir destu roligare när det väl smäller då :) och jag kan tänka mig att det är speciellt när det är en hund som skäller :thumbsup:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja trädskällarjakt är definitivt jaktens formel 1. Jag vill påstå att dom som aldrig provat den har inte jagat på riktigt :smile: Prova att få följa med en duktig hund så får ni se, min första röda hund var väl ganska medioker men den fick mig att sälja jämten och skaffa fler Jakthundar :biggrin:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om tillfälle ges ska jag definitivt prova på det! :)

Jag läste det som en stående inbjudan ifrån Mirva, men så hade jag bara en trea i läsförståelse...
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om tillfälle ges ska jag definitivt prova på det! :)

Om du får chanseb pröva jakten med trädskällare en mycket trevli jaktform.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit och jagat en stund nästan varje dag på hemma marker under 2 veckors tid!

Har inte haft en ända fågel kontakt förrens idag!

Och den kontakten hade ju kunnat blivit lite bättre!

Var på väg tillbaka till bilen då ena bindningen går sönder.

Åker ner för en backe och tappar ena skidan och jag vurpar lite lätt.

Stannar för att ta bort den trasiga delen och spänner fast mig provisoriskt så att jag ska ta mig tillbaka till bilen!

Då jag ställer mig upp så lättar en tjäder som satt i ett träd ca 100 m rakt framför mig!

Hade inte bindningen gått sönder hade jag nog sett tjädern 25 av 26 ggr!

Nåja, jag tar den nästa helg istället, inte första gången den suttit i de trädet och ätit!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit och jagat en stund nästan varje dag på hemma marker under 2 veckors tid!

Har inte haft en ända fågel kontakt förrens idag!

Och den kontakten hade ju kunnat blivit lite bättre!

Var på väg tillbaka till bilen då ena bindningen går sönder.

Åker ner för en backe och tappar ena skidan och jag vurpar lite lätt.

Stannar för att ta bort den trasiga delen och spänner fast mig provisoriskt så att jag ska ta mig tillbaka till bilen!

Då jag ställer mig upp så lättar en tjäder som satt i ett träd ca 100 m rakt framför mig!

Hade inte bindningen gått sönder hade jag nog sett tjädern 25 av 26 ggr!

Nåja, jag tar den nästa helg istället, inte första gången den suttit i de trädet och ätit!

Påt igen bara! :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit och jagat en stund nästan varje dag på hemma marker under 2 veckors tid!

Har inte haft en ända fågel kontakt förrens idag!

Och den kontakten hade ju kunnat blivit lite bättre!

Var på väg tillbaka till bilen då ena bindningen går sönder.

Åker ner för en backe och tappar ena skidan och jag vurpar lite lätt.

Stannar för att ta bort den trasiga delen och spänner fast mig provisoriskt så att jag ska ta mig tillbaka till bilen!

Då jag ställer mig upp så lättar en tjäder som satt i ett träd ca 100 m rakt framför mig!

Hade inte bindningen gått sönder hade jag nog sett tjädern 25 av 26 ggr!

Nåja, jag tar den nästa helg istället, inte första gången den suttit i de trädet och ätit!

Härlig inställning må jag säga !
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härlig inställning må jag säga !

De är ju ett måste vid såna här dåliga år!

Tillslut kommer läget och då är de värt varenda meter på skidorna! :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Grattis, Maddog!

 

Själv kan jag sammanfatta detta års toppjakt som den sämsta sedan jag började med jaktformen. Endast 3 tuppar skjutna i år, 2 i början av november & 1 i mellandagarna. Den största behållningen står dock Östergrenarna för, helt fantastiska skidor i jämförelse med mina gamla Tegsnäsare. Nu är det bara försöka gå på ripjakten :-). Bifogar bild på jultuppen.

 

 

post-5863-0-57878300-1359317032_thumb.jp

 

Vi hörs nästa år!

/Robert

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ligger borta på jakt har blivit en fin tradition att jaga hela sista veckan. Jakten flyter på lagom bra tjäder finns faktiskt helt ok med ingen tomdag ännu:-) Hade med fint sällskap idag med bra kamera kommer säkert något fint inför nästa års toppjakt. Själv ska jag nog sluta fota efter att sett hur fina bilder en duglig fotograf får :-/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hör av dig om du hittar någon björkvril så tar jag och kommer! :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var detta års toppjakt över!

Blev sista jakt dagen idag för min del, då dom lovat snöstorm onsdag/torsdag!

Sista veckan har jag hittat 2 st orrflockat vilket resulterade i 2 bom!

Första bommen blev ett stressskott, såg orrarna redan på 600m, smög så jag kom in på 198m till närmaste.

Då jag tar av mig ryggsäcken och lägger mig ner så flyger halva flocken iväg!

Snabbt, snabbt skynda och får iväg ett skott på en som satt lite längre bort än den på 198m.

Efter skottet visade sig att de var 212 m dit!

Andra bommen var på 200 m då jag hittat en flock på 8 orrar ( 4 hönor och 4 tuppar ).

Provsköt bössan sen på vägen hem och den gick 35 mm lågt på 200.

Mest troligt så var de dålig avfyring vid båda bom tillfällena!

 

Resultat för säsongen blev endast 2 st orrtuppar!

 

Får hoppas på att nästa år blir lite tätare mellan fåglarna!

 

Nu blir de hårdträning så att man blir 100 %ig till nästa säsong!  :wink:

 

Mvh Fredrik 

post-9376-0-06641800-1359494632_thumb.jp

post-9376-0-90556100-1359495462_thumb.jp

post-9376-0-76204200-1359496123_thumb.jp

post-9376-0-52976100-1359496769_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde bokslut igår, en toppjakt som varit rätt lugn inte jagat lika mycket som vanligt då tiden inte riktigt funnits och tillgången på fågel är rätt skral.

Jagade fem dagar sista svängen hittade rätt ok med tjäder sköt fyra tuppar kändes helt lagom. Skoj att fått testa 6XC på tjäder det fungerar riktigt bra med Berger 105or i Vo900 visserligen bara skjutit fem tuppar och ett tiotal orrar med den men tycker effekten är rätt likvärdig det jag är van från 6br med 90gr Scenar :thumbsup:

Fördelen att jagat mindre än vanligt är att skottstatistiken blev 100% något jag aldrig lyckats med tidigare :woot:

 

Var rätt kallt sista turen så kameran blev inte använd så blev hela en bild tagen :wallbash:

post-857-0-15172800-1359543985_thumb.jpg

post-857-0-32057000-1359544037_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har som tradition att åka upp till en kompis i Dalarna och jaga toppfågel en helg i januari varje år. I år fick jag äntligen med mig en orrtupp hem. Många mil på skidorna för den kan jag säga.

Missade en chans på en till då jag åkte på den på ca 100 m. Backade i skyl och gjorde mig i ordning. När jag tittade fram var den borta. Funderade en del på om jag skulle fått den om jag kommit till skott snabbare. Har bössan fäst utanpå ryggsäcken och skotten i fickan, så lite pill är det ju innan man blir färdig och det hörde väl tuppen.

Hur gör ni proffs, hur snabbt kommer ni till skott?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur snabbt kommer ni till skott?

Absolut inget proffs.

På det sättet och marken jag jagar behöver man inte stressa. För mig tar det ca 30 - 40 sek innan jag har ligger ned och börjar sikta på fågeln.

Då har jag även hunnit mäta och "klickat in mig" på kikaren.

Har du en mark med mindre öppna ytor och stöter mycket fågel från marken bör du nog vara betydligt snabbare än 30 sekunder.

Skickat från mobilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har som tradition att åka upp till en kompis i Dalarna och jaga toppfågel en helg i januari varje år. I år fick jag äntligen med mig en orrtupp hem. Många mil på skidorna för den kan jag säga.

Missade en chans på en till då jag åkte på den på ca 100 m. Backade i skyl och gjorde mig i ordning. När jag tittade fram var den borta. Funderade en del på om jag skulle fått den om jag kommit till skott snabbare. Har bössan fäst utanpå ryggsäcken och skotten i fickan, så lite pill är det ju innan man blir färdig och det hörde väl tuppen.

Hur gör ni proffs, hur snabbt kommer ni till skott?

beror hur jag jagar men i regel finns det inget att vänta på när man lägger sig för att skjuta, allt är redan gjort innan brukar skjuta på första eller andra utandningen. Ligger på ca 15-20% knä och stående och då måste det gå undan för då är det nära.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

beror hur jag jagar men i regel finns det inget att vänta på när man lägger sig för att skjuta, allt är redan gjort innan brukar skjuta på första eller andra utandningen. Ligger på ca 15-20% knä och stående och då måste det gå undan för då är det nära.

Ok, hur bär du vapnet och am när du skidar? Dvs hur lång tid tar det innan du ligger skjutklar från att du upptäckt fågel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är motparten till maddog har aldrig skjutit en toppfågel annat än liggande, stressar aldrig sitter dem inte tills jag känner mig nöjd att krama iväg skotte får dem flyga. Rätt ofta får man fler chanser speciellt på tjäder tror minst hälften av tupparna jag skjutit stötts minst en gång innan skott så ge inte upp om du stöter fåglarna dem går ofta att finna igen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...