Hoppa till innehåll

Skallar på gamla löpor


Gbg1

Recommended Posts

Har en fundering som jag tror att någon här kan ha ett tips på. Wachteln, 20 månader gammal, har bra dagar och ibland mindre bra dagar men får nästan alltid upp djur, driver dom som jag önskar vad gäller tid och längd, återgången är perfekt. Problemet är att när hon sen söker ut igen och kommer på spåret där hon tidigare har drivit så börjar hon trassla med dessa, skallar och följer dom ett par hundra meter, springer tillbaka och trasslar med dom igen, så kan hon hålla på i 10 minuter.

Ska jag gå dit och avbryta henne eller ska hon lära sig själv att det inte blir något? Bryter jag henne följer hon med men är det rätt sått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever precis samma fenomen med min 13 månaders TJT så jag är också nyfiken på respons. Hittills har jag tänkt att det är något som kommer att försvinna i och med att hennes erfarenhet ökar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är så att spåren inte innehåller vittring av annat vilt (än det som tidigare drivits) är sannolikheten att hon slutar med ökad erfarenhet stor.

Sen är frågan om du vill ha en hund som jagar tyskt, dvs efter avslutat drev tar upp vilt på nytt i såten utan att haft kontakt med föraren, eller svenskt, dvs återgång till föraren för vidare äventyr?

Om vi förutsätter det senare tycker jag du kan kalla på henne för att få snabbare återgång. Får hunden söka ut på nytt direkt och vara i skogen ofta känns risken att det skall påverka sök eller självständighet överkomlig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hon tar för sig i skogen, har hela tiden försökt att främja ett stort sök, hon ligger idag på allt från 100-250 meter i kallsök, hoppas att det ska ligga på 300 meter konstant men har bekymrat mig för hennes trasslande vid gamla drevlöpor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska oroa dig, låt hunden hållas. Som det skrevs tidigare löser det sig nog med mer rutin.

Har en treårig wachtel och han har gjort så tidigare men verkar ha slutat nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ungdomlig oerfarenhet kan man nog kalla det.

Har själv en unghund med det betendet nu. Har haft andra med samma problem i början.

Det brukar lösa sig bara hundarna får jaga mycket.

Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu under de tre senaste jakterna lockat med henne när hon har trasslat med gamla löpor och söket har minskat till 30-60 meter. Var nog inte rätt sätt att gå tillväga, ska sluta med det och hoppas innerligt att söket ska bli som tidigare så man inte har förstört hunden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...