Hoppa till innehåll

KLM eller border terrier


fedemulan

Recommended Posts

Skall nu köpa en jakthund, lutar åt KLM men är har blivit ombed att köpa en border terrier.

Jagar på 1200 Ha i borås trakten, och i skåne ibland, jagar mest rådjur räv grävling och gris.

Några som har erfarenhet av dessa raser?

Drevtider, skall, ja allmänt.

Tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av båda dom raserna ska man ha lite tur med att få skall på löpan, kolla föräldradjuren noga oavsett ras.

KLM är en ras som kan prova sin ägare in i det yttersta och anses många ggr vara en tuff första hund svår/hård, bordern får nog anses som enklare i de flesta fall.

Med en border kan du räkna med drev på 1- 10minuter även om det finns de som håller i mkt längre, och som sagt många skäller först på synkontakt.

+ för en KML är att den når lite mer när snödjupet ökar på och att du har en apportör och en stående fågelhund.

+ För border är att det är en frisk ras som du(förmodligen) kan nyttja i gryt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har en border som jag har till jakt och har haft en tidigare också till jakt. Båda mina har skallat på löpan, den ena drev i 1-3 minuter, den andra 2-7 minuter. Rent jaktmässigt så finns det bättre terrierraser men vilka fantastiska hundar det är i hemmet, helt underbara.

Lite fega när det gäller jakt, skäller på allt, älg, gris, rådjur, hjort osv men stannar viltet klarar dom inte skälla ståndskall så länge.

Mitt tips... ska du ha en jakthund så titta efter andra raser. Ska du ha sällskaps/jakthund så är den hur bra som helst men med största sannolikhet får du inte en perfekt jakthund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag. Sloopa idén om båda raserna och spana in dig på en Tysk Jaktterrier istället. En väldresserad sådan är det absolut bästa du kan välja sett till din mark och de viltarter marken hyser!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...