Hoppa till innehåll

Blir en Lothar Walther pipa till Blasern!


Per Gustafsson

Recommended Posts

Pratade med smeden för några dagar sedan. Han har inte fått beställningan från LW ännu. Så det dröjer ett tag till. Själva jobbet skulle inte ta så lång tid så det är bara att vänta o se glad ut :) För den som väntar på nått gott.... :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag reda på att pipan skickades från Tyskland förra veckan. Den borde ha kommit fram nu... Brukar ta 3 dagar från att dom skickas tills Hasse har dom.

Har idag beställt Redding laddverktyg till 280AI och 50st Nosler 280AI hylsor :) Kan vara bra att ha några fabrikshylsor o inte bara fireformade 30-06 :) Men de var satans dyra! Är det någon som har laddata till 280AI eller som har quickload som kan kolla upp det? :) Nosler Accubond 160gr och A-max 162gr har jag tänkt att börja med :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas du fått din pipa nu, för då kanske min kommer snart....

Är det inte en god ide att söka licens nu?

Öppen licens på en 65cm pipa i 280 ai?

Angående flutningar... hur väljer man antal, alltså hur vet man att det blir bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har inte kommit till Hasse och därmed har han inte kunnat börja på den.... Så du får nog vänta :P

Han hör av sig så fort han har uppgifterna för licensansökan. Vet inte vad han behöver för uppgifter om pipan för vi väljer ju ett tillverkningsnummer som passar o märker pipan med.

Jadu Ozzian hur många o flutningar man vill ha är en smaksak. kolla bilder på flutade pipor och räkna... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ner en öppen licens på min 270 wsm pipa nu, skickas imorgon, tillsammans med torsbos licenser!

Tror fn jag klarar mig på 20 papp för en blaser grs i 270 wsm, då beg låda o slutstycke i r93!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per,

här kommer en liten QL simulering

 

280AIPerG.png

 

Som vanligt skall den tas med en nypa salt, maxtrycket är 4050 Bar.

 

Sammanfattningsvis kan man nog säga att om det är maxhastigheter som du är ute efter så ligger väl MRP/N560 närmast till hands.

 

Jag kollade in en gammal VT artikel om 280 AI också men där lyckades skribenten jaga upp 160 grains kulorna i nästan 850 m/s med hjälp av N560 så den datan kanske inte känns så där superintressant.

 

Vet annars att det funnits lite projekttrådar om 280 AI byggen på kammeret.no om du är intresserad.

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pipan har kommit fram! Så snart ska den børja att ta form :)

Hade lite tid øver på jobbet så det vart ett långt samtal med Hasse! Han e alltid lika trevlig o intressant att prata med! :)

 

Nu kanske man ska gøra lite nytta på jobbet i ett par timmar me... :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grs släppt kolvarna till R93an nu ? Eller är det kkc du menar?

Jag skrev ner en öppen licens på min 270 wsm pipa nu, skickas imorgon, tillsammans med torsbos licenser!

Tror fn jag klarar mig på 20 papp för en blaser grs i 270 wsm, då beg låda o slutstycke i r93!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grs släppt kolvarna till R93an nu ? Eller är det kkc du menar?

 

Nej jag är smålänning!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ok, jag köpte en beg stomme r93 och ett slutstycke, sen en blind högerkolv, ska kosta ca 2000 att montera!

Blir samma tillverkare som ts på min 270wsp pipa från lothar!

Jag vet dock inte hur många flutes jag ska ha,,,tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sitter här o ska beställa 7mm kulor till denna skapelse. 162gr A-max ligger i varukorgen o sen så står det mellan 160gr Accubond eller 150gr Scirocco 2.

kan inte bestämma mig vilken det ska bli o jag är inte så sugen på att beställa båda. Scirocco ligger ca 1kr bättre till vad det gäller pris. 6,25 mot 7,22kr/st

 

Nu ser jag att A-max inte finns i lager på Vapex.... :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grs släppt kolvarna till R93an nu ? Eller är det kkc du menar?

Nej jag är smålänning!

Ok, jag köpte en beg stomme r93 och ett slutstycke, sen en blind högerkolv, ska kosta ca 2000 att montera!

Blir samma tillverkare som ts på min 270wsp pipa från lothar!

Jag vet dock inte hur många flutes jag ska ha,,,tips?

Sst sst. Skjuter kanon i min7x64 o dödar allt från nötskrika till älg/ gris med bravur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äsch va fan! Jag chansar på att dom får hem A-max innan jag får pipan så beställer även att dom inte har i lager. O testar både Accubond o Scirocco.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu är det extra trixigt att få fram ammunition eller komponenter från USA på grund av att jänkarna hamstrar allt de kommer över i väntan på domedagen (eller möjligen nya vapenlagar).

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förståndigt att skippa 6,5-06 och gå på en 7mm kaliber istället. Min Borderpipa i 6,5-06 klarade runt 1000 skott innan den började tappa precision. Jag är nu inne på en 280 jag också men ekonomin tillåter det inte just nu och jag får nöja mig med den Xc jag har på bygge just nu. Skillnaden ballistiskt är marginell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Syftet med denna kommer att vara en pipa till smyg/vakjakt på allt vilt. Därav vill jag ha den grövre än 6,5mm Den ska samtidigt funka till att skjuta både plåt o tavla på alla håll som mina marker erbjuder dvs ca 0-600m. Längre pm jag åker till någon kompis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med 7mm är att skytte projektilerna är i BÄSTA fall dubbelt så dyra, inga har dem på lager och det är lång leveranstid.

Med 6,5 så har du kulor i eftermiddag om du vill, för 2,3 kr styck..........

Så skall man skjuta mycket så är 6,5 enda riktigt bra lösningen.

 

Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vapex tar samma pris för A-max 6,5 140gr som A-max 7mm 162gr. 359kr för 100st. Ända skillnaden där är alltså att 7mm inte finns i lager för tillfället. Senast jag köpte A-max i 6,5 så hade dom 2 askar kvar så jag tog båda.... Jag löste problemet med att Vapex inte hade A-max hemma genom att ringa Staffans vapen. Dom hade hemma så då passade jag på att köpa 1 ask 250gr 8mm Woodisar och 1 ask 286gr 9,3mm Woodisar åt en bekant för att få ner frakten. Vart ju inte fullt så bra pris på A-max men dom är skickade så jag bör ha dom hemma redan imorn. :)

 

O smeden har fått brotchen så nu är det egentligen mest licensen jag väntar på :)

Fästet för Versa-pod trillade ner i brevlådan idag me! Nu måste jag bara modifiera rembygelfästet lite så att det funker till blasers rembygel.

O en sak till.... Beställa Versa-pod :P Men har inte bestämt mig var jag ska köpa ifrån. Och besluta om jag ska satsa på 7-9" eller 9-12"

7-9" är ju bäst för bukskytte medans 9-12" bör vara bättre för jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du 9-12 räcker för jakt?

jag har bytt bort mina halvhöga till 6-9.

dom funkar i bänk o bukskytte...

sen använder jag en enkelpod eller en pinne till jakt.

6-9 går ofta att använda i vakkojan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte mycket om projektilerna kostar tre kronor till 6,5 och sex kr till en 7mm om pipan är slut efter tusen skott till en 6,5-06 och håller 4-5 tusen skott till en 7mm. Ingen har väl råd att slänga ut 35-40 tusen i pipbyte om man kan lägga det på skott istället.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En .284win med rätt laddning bakom en 168a eller 180a så har du nått riktigt roligt, finns dock ingen fabriks ammo och så måste man necka upp 6,5-284 hylsorna från lapua, mycke jobb för att panga. men det blir bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde 280AI. Ska bli riktigt intressant det här. Tyvärr hinner jag nog inte få den innan Februari är slut så jag får inte testa den på dov förens till nästa säsång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde 280AI. Ska bli riktigt intressant det här. Tyvärr hinner jag nog inte få den innan Februari är slut så jag får inte testa den på dov förens till nästa säsång.

Fördelen är ju att du har gott om tid att bekanta dig med kalibern och ta fram en riktigt bra laddning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis! Hade jag fått den nu så hade jag ju förmodligen tetat en eller 2 laddningar o sedan kört med den tills de man laddat är slut.

Nu kommer jag ju ha tid på mig att göra en riktig stege o förhoppningsvis få fram laddningar som fungerar bra både med A-max och Accubond eller Scirocco :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...