Hoppa till innehåll

Laddata till 9,3x62 partizan?


herbsman

Recommended Posts

Hej!

Har kollat runt och vill kontrollera en tanke med er. Jag tänkte köra en laddning med partizankulor 9,3 prvi (18.5g)

Norma hylsor (9,3x62)

Krut 203-B

Nu till min reflektion: jag får för mej att dessa kulor skulle kunna laddas enligt normas tabell för Alaskakulan i samma kaliber? Sakos hammerhead är åxå lik. Är jag ute och cyklar? Vad säger ni? Och vilket kuldjup?

Jag hittar inga laddata specifikt för dessa kulor så jag är tacksam för hjälp. Tack :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att du kan prova Alaskadata, båda är enkla obondade flatbase blyspetskulor med samma vikt. Annars kan jag rekommendera ett mail till Åke på Norma, han brukar svara snabbt. De erfarenhater jag har av hans råd är dock att han ganska enkelt översatt data frän kulor med samma konstruktion och vikt. Men det kanske bara är en tillfällighet i de fall jag konsulterat honom och det finns mycket mer tanke och utprovning bakom hans råd än jag förstått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Japp!

Gjorde en stege från 55gr N-203-B, normahylsa, CCI standardhatt och initialt COL 82 och ökade med 0,5gr per steg.

Tog tyvärr inga bilder.. ska göra det nästa gång :cool:

55gr- standardhatt

6,5cm spridning på 80m.

Hylsorna sotiga på halsen

 

(bytte här till federal magnumhatt samt kortade COL till 80,7mm)

 

55,5gr- magnumhatt

4,5cm spridning på 80m

Inget sot på hylsorna

 

56gr- magnumhatt

7cm spridning på 80m

Inget sot på hylsorna

 

56,5gr- magnumhatt

3,5cm spridning på 80m :thumbsup:

Inget sot

 

57gr-magnumhatt

6,5-7cm spridning på 80m

Inget sot.

 

57,5gr-magnumhatt

12cm spridning på 80m

inget sot. Tydlig början till utsmetning av tändhatten och tendens till "rand" mitt på hylsan. :ohmy:

 

Har nog hittat en bra laddning vid 56,5gr verkar det som :). Jäklar vad kul detta är med handladdning och nu vill jag skaffa kronograf :tongue: .. Och bygga ut lägenheten så jag får ett eget rum där jag kan ladda hehe :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...