Hoppa till innehåll

Arrendepriser i Jämtland?


freddie

Recommended Posts

Mitt lag betalar ca 16000-17000 för 1063ha(tror jag det är). Älg och småvilt. För björn tillkommer det en fällavgift på ca 65kr/kg levandevikt.

Bra älgmarker (5+fri kalv), ofta ok med hare och skogshöns. Lite rå, men ev är kronhjort på väg in. Har börjat vara synlig på marken, men ingår inte i kronhjorts skötselområde. Bäver brukar det finnas, någon hydda iaf. Naturligtvis så finns det även räv, grävling och annat oknytt.....

 

I arrendet ingår kojor, bastu samt fri vedhuggning till dessa. Samt att markägaren står för ev byggmtr som behövs för att kojorna ska vara i skick. Arbetet brukar laget få göra....

 

SCA och större skogsbolag brukar vilja ha mer. Ren bonnskog kan både vara billigare eller dyrare.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi betalar ca 1500 för älg och småvilt (ca 700 för älg och 800 för småvilt)

så det finns två olika arrenden på samma mark. björn ingår och är ingen fällavgift.

detta är x 12 personer för knappt 5000ha

detta är till ett större skogsbolag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Betalar 20kr/ ha i bräcke. Vet att sca tar samma för rent arrende,(fällavgiften inräknad i arrendet).

Antar att det ligger i det övre skiktet för mark ingåeende i vvo. Är det en större enskild mark tror jag att det kan bli dyrare.

Mvh/urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I senaste nr av "nya" JoF så har jaktvårdskonsulenterna fått uppskattat arrendepriserna i sina län och för Jämtland står det 12kr/hami tabellen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här har vi diskuterat priser hit och dit och givetvis vet jag hur mycket jag betalar idag för den fågeljakten som jag har idag.Men nu "juust idaag"som han sjunger i Rosen eller vad fan nu låten hette,just idag har mina krokar fått nått nytt på gång.Det är självklart att man blir lite nervös att det ska skita sig,ska lägga ett bud på en hyfsat stor fjällnära fågelmark,obs endast fågel,i jämtland,så till oron,vilken nivå ska jag lägga det på,för att det skall vara attraktivt för upplåtaren??Igen,ingen älg,hare eller övrigt småvilt,bara fågel!

Hyfsat bra läge,nära lågfjäll! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när jag går här å sliter i mitt anletes svett,då kom jag ihåg nån fras från"rosen"å juust idaag så kööpte jag en liten ros i en blomsterafäär........ja jag vill dra mig till minnes att det var i HylandsHörna,jag tyckte så synd om killen för han blev blåst på bruden,hon försvann med nån jävla raggare i en bil som kromet blänkte på!Ja jävlar vilka tider,svart vitt och en kanal! :yes:

Det skulle våra jävla bortdaltade Ipad ungar behöva lite av! :woot:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite OT. Men är det någon som har koll på Hjortens utbredning i Jämtland?

Det finns ett kronhjortskötselområde i östjämtland. Mellan Bräcke och Albacken.(Förmodligen rymlingar från hägnet som fanns i Albacken)

Tror även att det finns ett område i Bergs kommun(Också rymlingar från något hägn). Men det finns Kron lite här och var i södra, sydöstra halvan av länet, men det är oftast enstaka djur. Det verkar som dom sprider sig, men det är långt, tom mycket långt kvar innan det är jaktbara stammar utanför skötselområdena.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett kronhjortskötselområde i östjämtland. Mellan Bräcke och Albacken.(Förmodligen rymlingar från hägnet som fanns i Albacken)

Tror även att det finns ett område i Bergs kommun(Också rymlingar från något hägn). Men det finns Kron lite här och var i södra, sydöstra halvan av länet, men det är oftast enstaka djur. Det verkar som dom sprider sig, men det är långt, tom mycket långt kvar innan det är jaktbara stammar utanför skötselområdena.

Man får väl hoppas på att någon sätter upp ett hägn även i de nordligare delarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns även lite kron i Ragunda kommun, mellan hammarstrand och stugun

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns även lite kron i Ragunda kommun, mellan hammarstrand och stugun

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg igår om arrendepriser för mark endast gällande fågel,har nog misstolkats eftersom tråden har glidit över till huruvida det finns kronhjort i jämtland.

Har jag missat något? :sad:

Som jag skrev tidigare,så vet jag vad jag betalar för den jakten jag har idag,det har också tidigare i tråden framkommit ett ca.pris per ha,men då har det handlat om  att all sorts jakt ingått.

I mitt fall så har jag fått tillfälle att bjuda på ett markområde(uppdelat i flera skiften)för enbart fågeljakt.

Kanske tänkbart att någon på forumet har nåt hum om vad priset/ha skulle ligga på för att göra budet attraktivt! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt fanns det en lathund i förra numret av SvenskJakt, eller förra ändå, med riktpriserna för länen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg igår om arrendepriser för mark endast gällande fågel,har nog misstolkats eftersom tråden har glidit över till huruvida det finns kronhjort i jämtland.

Har jag missat något? :sad:

Som jag skrev tidigare,så vet jag vad jag betalar för den jakten jag har idag,det har också tidigare i tråden framkommit ett ca.pris per ha,men då har det handlat om  att all sorts jakt ingått.

I mitt fall så har jag fått tillfälle att bjuda på ett markområde(uppdelat i flera skiften)för enbart fågeljakt.

Kanske tänkbart att någon på forumet har nåt hum om vad priset/ha skulle ligga på för att göra budet attraktivt! :thumbsup:

Sist jag arrenderade endast småvilt(Allt mindre än älg och björn) så betalade jag 300 kr för 100ha och på så vis fick jag tillgång till 4500ha inom vvo. Det tillkom en avgift på småviltskort på 50 kr till vvo´t för att komma åt alla dessa 4500ha.

Nu var det iof i skogslandet och inte på fjället.

 

Nu är det 6-7 år sedan. Kanske dubbla det arrendet idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns även lite kron i Ragunda kommun, mellan hammarstrand och stugun

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Jaktbart, så det går att ta någon kalv? För det är väl inget kronskötselområde?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.det här gäller lågproduktiv skogsmark i anslutning till fjällkanten,men om man resonerar frikostigt på 10spänn/ha,då skulle ditt arrende gått upp styvt 3 ggr.det måste väl ändå ses som bra betalt,bara för fågeljakten?Eftersom det inte handlar om mer än ca 400 ha så är ju 4000 spänn ändå överkommligt,dessutom som komplement till vår övriga mark som vi i princip inte betalar nånting för! :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Don:

Ber om ursäkt, upptäckte inte att det var en gammal tråd du väckte till liv så jag gick mer på ursprungsfrågan och då tyckte jag att eventuell tillgång på Hjort är högst relevant för prisbilden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henke,igenting du behöver våndas för,jag undrade bara om jag klantat till min fråga,men hjort i Jämtland,det hade jag faktiskt ingen aning om,skulle det visa sig bli en hållbar stam så är det väl ett lyft nu i vargrötan.Skog finns det ju gott om och kronen gillar ju granskott! :thumbsup:

Det hör väl heller inte till vanligheterna att hugga på en mark där du endast jagar fågel,men i mitt fall som skyller på alla möjliga skäl för att slippa följa med ut på jaktlagsjakt och min mark hemma håller inte en egen älg,som passkytt är jag förbrukad sen sådär 25 år sen och drevhundsjakt har jag också förpassat till evigheten,undantag,ett snävt buktande hardrev,så vidare är jag sedan ca 30 år en passionerad fågeljägare med stående,MEN eftersom jag inte ens någon gång kommit i närheten av jakt med skällande så avstår jag kommentarer om det,gris börjar etablera sig här på allvar,men att sitta i en koja nattetid vid min vuxna ålder?nä det får ungtupparna fäktas med! :yucky:

Nuförtiden bestämmer jag och vädret om jag ska jaga eller inte,därför passar fågeljakten som handen i handsken :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Fågeljakt i Jämtland går inte av för hackor.

Jag har ju släktens mark att tillgå men brukar även komma iväg några dagar på annan fågeljakt. Sedan har vi ju det där med älgjakten.

Nu har vi "tyvärr" lite föryngring på gång i laget. Men annars så har de äldre gubbarna varit väldigt snabba på att avsluta för dagen. Framförallt i Oktober. Och jag har inte klagat då det inneburit mer tid för mig att gå efter fågel... Men nu blev det visst OT igen ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...