Hoppa till innehåll

Ett galet customprojekt


peppen

Recommended Posts

Jag har alltid rynkat på näsan åt stora knivar. Jag minns att jag höll på att garva läppen av mig första gången jag såg en A1 fastknuten i ett ben. Men efter lite samkväm med herrar från andra sidan pölen är jag bered att ändra mig.

 

Har beslutat mig för att ge mig på en CS trail master kopia från Kina. Kniven är 6mm tjock och 37cm lång.

 

20130304_152232.jpg

 

20130304_152929.jpg

 

20130304_153331.jpg

 

Första intrycket är att slipningen är väldigt lustig. Sekundär eggen går från uppskattat ca 25 grader i spetsen till 40 grader på den plana delen av bladet. Det gick inte att hyvla av näver och täljspånen var tjocka och knäckta och nästan omöjliga att få fyr på med tändstålet. Det gick även åt förvånansvärt mycket energi att batonga trä. Det tog nog 20 ansträngda minuter att göra upp en eld i den kyliga kustvinden. Jag brukar dra igång en brasa på ca 5 rätt oansträngda minuter.

 

Hur skulle ni customize:a kniven?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä lite mer får det nog bli. :) Passformen vid parerstången är inte ok. Sen kan nog handtaget ryka på sikt. Jag mätt upp vinklarna och det visade sig att 25 i topp och 40 innan fingerbukten stämde bra. :) Jag valde att lägga en semikonvex egg på runt 30 grader. 

 

Sen funderar jag på att lägga en blästrad finish.

 

IMG_0118.jpg

 

IMG_0119.jpg

 

IMG_0120.jpg

 

IMG_0122-1.jpg

 

IMG_0124-1.jpg

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diamantfil 120 korn 

IMG_0126-1.jpg

 

IMG_0127.jpg

 

I bra ljus kan man spara lite på bläcket och köra blyerts för att markera vart slipningen tar. 

 

IMG_0128-2.jpg

 

IMG_0130.jpg

 

Kom med fler förslag på vad som kan göras! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Funderar på en Vietnam-era slida eller så kanske någon klassisk bowie-historia. 

 

20130306_105804-1.jpg

 

20130306_111304.jpg

 

20130306_111906.jpg

 

20130306_112357.jpg

 

20130306_114313.jpg

 

Nu beter den sig mycket mer som en kniv. Den ha en 25 grader konvex slipning. Den batongar ok och det går att hyvla/skrapa och tälja grovt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt trevligt projekt, om jag får tycka något så skulle en nam-variant av slida vara helt rätt. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förvånansvärt lite skador på eggen. Den har tappat lite skärpa men inga chips. På ett ställe i toppen har eggen vikt sig efter ha träffar lite grus som låg i isen som jag  arbetade på. Att döma av eggen så skulle det nog gå att pressa ner den till 22,5 grader. 

 

IMG_0151-1.jpg

 

IMG_0150-1.jpg

 

Passade på att blästra kniven som ett test på den planerade finishen. Lyckligt vis gick logorna att ta bort. 

 

Den här glipan i parerstången står näst på tur. I flaskorna är det pigmentpasta som jag blandar med epoxy. 

 

IMG_0152-2.jpg

 

IMG_0154.jpg

 

IMG_0155-2.jpg

 

IMG_0156.jpg

 

IMG_0157.jpg

 

IMG_0158-1.jpg

 

Ett varv till med blästersand på det där och sen är det nog helt osynligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sänkt slipvinkeln 2,5 grader till 22,5 grader och det börjar likna något. Som ni ser på bilderna nedan så börjar man kunna tälja med den hjälpligt. 

 

IMG_0159.jpg

 

IMG_0160.jpg

 

IMG_0175.jpg

 

IMG_0185-1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mysiga bilder :D

Om du ofta tar i från tårna o hugger mycket så knåpa dit en d-guard i paracord så finns ingen risk kniven flyger iväg. Gör stor skillnad. Kanske inte så snyggt men funktion går före.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oldschool= kolstål+äppleträ

 

Classic= rosttrögt+hemma snickrad micarta

 

Det är vad jag tycker men det är också allt. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...