Hoppa till innehåll

Ett galet customprojekt


peppen

Recommended Posts

Jag har alltid rynkat på näsan åt stora knivar. Jag minns att jag höll på att garva läppen av mig första gången jag såg en A1 fastknuten i ett ben. Men efter lite samkväm med herrar från andra sidan pölen är jag bered att ändra mig.

Vad är det som är så bra med en stor kniv? Kommer inte en lättviktsyxa och en liten kniv vara ett bättre koncept alla dagar i veckan? Måste erkänna att jag har undrat över dessa monsterknivar... i hälften av alla fall där jag tycker folk är knäppa är det jag som inte fångat något... kan detta vara ett sådant tillfälle? Vad skall man med en stor kniv till?
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid rynkat på näsan åt stora knivar. Jag minns att jag höll på att garva läppen av mig första gången jag såg en A1 fastknuten i ett ben. Men efter lite samkväm med herrar från andra sidan pölen är jag bered att ändra mig.Vad är det som är så bra med en stor kniv? Kommer inte en lättviktsyxa och en liten kniv vara ett bättre koncept alla dagar i veckan? Måste erkänna att jag har undrat över dessa monsterknivar... i hälften av alla fall där jag tycker folk är knäppa är det jag som inte fångat något... kan detta vara ett sådant tillfälle? Vad skall man med en stor kniv till?

Jag har min "monsterkniv" till allt möjligt från tälja, hugga/klyva ved, röja stigar, pass o sly, spika med, allt man har en lättviktsyxa till o lite till. Har den i bältet så jag lätt kommer åt den jämt utan behöva krångla av ryggsäck o fippla fram nån yxa.

Får tillägga A1an inte är nån storkniv, för mig är det en klumpig täljkniv :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en vildmarksyxa från Gränsfors bruk, välslipad och brynt så man kan raka sig med den. Hänger man knappslån i en hank på höften så känner man inte att den är där, skaftet slutar en bit ovanför knät. Den och en kniv och en vikbar såg så har man allt som behövs för och utföra det mesta man kan tänkas vilja göra.

 

Har med svårt och förstå anävndnings området för stora knivar, känns mer klumpiga än smidiga...

 

Nu har de komit med en ännu minre yxa med (lill yxan) själv har jagen Vildmarksyxa.

http://www.gransfors.se/htm_sve/produkter/yxorkofotar.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är så bra med en stor kniv? Kommer inte en lättviktsyxa och en liten kniv vara ett bättre koncept alla dagar i veckan? Måste erkänna att jag har undrat över dessa monsterknivar... i hälften av alla fall där jag tycker folk är knäppa är det jag som inte fångat något... kan detta vara ett sådant tillfälle? Vad skall man med en stor kniv till?

 

Vad som är bra med en stor kniv? Givetvis är det för alla oss drömmare det närmsta man kan komma att bära svärd i modern tid. :tongue:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min favorit utrustning är grensåg, mellankniv 30cm och liten kniv 15cm (och yxa om man ska hugga massa ved). En stor kniv är ett redskap som man kan lära sig att använda. Det kan vara givande och kul. De första intrycken av den här kniven var att den var större än vad som var brukligt. Men med tiden och modifieringarna så har jag vant mig vid den och även hittat ett och annat nytt användningsområde. 

 

Det jag upplever att stora knivar (över 30cm och 5mm breda) kan är att batonga bra. Det gör att man snabbt kan få mycket tänd-ved oberoende av underlag. Dom är smidiga att packa och växer inte så mycket uppmärksamhet i tät-bygden som en yxa surrad på en ryggsäck.  Sen gör dom nog de flesta yxuuppgifter lite till mycket sämre än rätt yxa. :) 

 

Det roligaste sättet att ta reda på hur man tycker att det funkar är nog att låna en och ge sig ut. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en vildmarksyxa från Gränsfors bruk, välslipad och brynt så man kan raka sig med den. Hänger man knappslån i en hank på höften så känner man inte att den är där, skaftet slutar en bit ovanför knät. Den och en kniv och en vikbar såg så har man allt som behövs för och utföra det mesta man kan tänkas vilja göra.

 

Har med svårt och förstå anävndnings området för stora knivar, känns mer klumpiga än smidiga...

 

Nu har de komit med en ännu minre yxa med (lill yxan) själv har jagen Vildmarksyxa.

http://www.gransfors.se/htm_sve/produkter/yxorkofotar.html

Vad är det du kan göra med din yxa o såg som du inte kan göra med storkniv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen gör dom nog de flesta yxuuppgifter lite till mycket sämre än rätt yxa. :) 

 

Det roligaste sättet att ta reda på hur man tycker att det funkar är nog att låna en och ge sig ut. :)

Håller med om att folk borde testa en riktig storkniv vilket jag tror de flesta inte gjort

Sen gör en yxa de flesta knivuppgifter lite till mycket sämre än rätt kniv hehe :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det du kan göra med din yxa o såg som du inte kan göra med storkniv?

Ha samma precision och kraft i huggen, då jag tycker det är lättare och styra en väl balanserad yxa än en stor och i förhållandevis tung kniv.

 

Om vi kontrar, vad är det som gör en stor kniv bättre än en liten smidig och vass yxa?

 

Min yxas skaft hänger ner 15 cm nedanför jackan och märks lika mycket som min slidkniv på 10cm på andra höften. Min yxa yxa väger 0,6kg så den är knappast tung och otroligt väl balanserad. Den är slipad och vass så man kan tälja med den om man vill, ja även raka sig om det är så det behövs av någon outgrundlig anledning. en 5-6 cm björk är av i 2-3 hugg och alla fingrar är kvar efter späntningen av allsköns ved för tändning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20130313_201340.jpg

20130313_201308.jpg

Det har härdat och färgen ser bra ut. Det har blivit en en svag väckning som jag inte vet anledningen till. På utsidan är det inga problem men där "skalorna" skall limmas samman kommer det att ställa lite extra krav. Tror det kan bli bra detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite småskavanker att fylla i. Några från flagor i laminerings epoxyn någre från lyftbubblor och några från snedfilningar.

 

IMG_0229-2.jpg

 

IMG_0231-2.jpg

 

IMG_0234-2.jpg

 

IMG_0235-2.jpg

 

Jag tänker mig en slipning ner till 400 och sen en blästring för slut finish.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så sanslöst trevligt och till synes utan svårigheter, undrar just om du inte gör/framställer det som att detta är väl enkelt att göra, förövrigt är det en komplimang till din förmåga./Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Det har varit förvånansvärt raka rör inget är bortplockat eller så. Att forma om tången i 6mm härdat rostfritt är dock något som jag ska försöka komma runt i framtiden. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Det har varit förvånansvärt raka rör inget är bortplockat eller så. Att forma om tången i 6mm härdat rostfritt är dock något som jag ska försöka komma runt i framtiden. :)

Vinkelslip... :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får skaffa mig en 100mm dito så fort jag får en verkstad med ett eluttag i. :)

 

Tjuvtitt. Ska lägga sista finishen så det är ca 6 timmars arbete kvar. Men i grova drag har den fått sitt slutgiltiga utseende. 

 

IMG_0240-2.jpg

 

Vad tycks?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...