Hoppa till innehåll

Älgforskning


lsjonsson

Recommended Posts

Va, kan vi verkligen ha en älgwebb? Kommer inte tjuvjakten på älg att öka lavinartat då och totalt utrota älgen?

 

Det var väl några dagars eftersändning och sedan vill dom se vars älgarna kommer ifrån för att öka avskjutningen på omr. som har höga betesskador.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va, kan vi verkligen ha en älgwebb? Kommer inte tjuvjakten på älg att öka lavinartat då och totalt utrota älgen?

När vi har 300 älgar kvar i Sverige kan du väcka frågan igen.

Det är bra med älgweb för det kan ju öka förståelsen för markägarperspektivet när det gäller skogsskador orsakade av lokalt mycket täta populationer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I grunden en bra idé. Men problemet är väl kanske att det är sas ett fåtal älgar som är märkta och går att följa. Det kan bli svårt att få ett korrekt perspektiv beroende på hur "urvalet" av älgar ser ut.... Men visst en fingervisning om hur älgen vandrar och samlas ger det nog.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I grunden en bra idé. Men problemet är väl kanske att det är sas ett fåtal älgar som är märkta och går att följa. Det kan bli svårt att få ett korrekt perspektiv beroende på hur "urvalet" av älgar ser ut.... Men visst en fingervisning om hur älgen vandrar och samlas ger det nog.

 

Det är 30 älgar på tre olika platser. Summa 90 och dom platserna har extremt högt med betesskador och nu vill dom se vars ifrån dom kommer.

Det är Moskosel utanför Arvidsjaur, Råneå och Ängesåhn, Överkalix. Pajala har väldigt mycket på hösten och dom tror att det är deras älgar som vandrar ner till Överkalix.

 

Det kan ju ge en fingervisning om var dom ska höja avskjutningen för att minska betesskadorna när älgarna vandrar tillbaka efter vinterbetet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt smart att kartlägga vandringen för att veta ungefär var man skall börja med en högre avskjutning. Jag får inte Älgwebben att fungera, är det någon annan som får det att funka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt smart att kartlägga vandringen för att veta ungefär var man skall börja med en högre avskjutning. Jag får inte Älgwebben att fungera, är det någon annan som får det att funka?

 

Visst är det det! Vad har du för webläsare? För mig fungerar det inte i Chrom trots att jag har tillåtelse för cokkies och allt annat :sad:  men dom andra funkar. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar inte i min eldräv..nåja får väl hacka lite så de fungerar :P

Btw såg ko med kalv som hade gått bananas på lite tallar i Säivis nu i måndags. Är du där i kring och jagar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar inte i min eldräv..nåja får väl hacka lite så de fungerar :P

Btw såg ko med kalv som hade gått bananas på lite tallar i Säivis nu i måndags. Är du där i kring och jagar?

 

Ok! Konstigt!

 

Har varit dit o gästjagat några gånger genom en bekant. :thumbsup: Man ser nästan alltid älg där när man åker till Happis om inte annat så är det renar där.

 

En annan gång jag var dit o jagade så låg en kvinna i baksätet i en bil med en karl över sig o gökade kl. 4 en morgon när det var fågelpremiär på 90-talets slut. :yes:

Hon hade benen över varsitt ryggstöd o hela bilen gungade. :yes: Synd att man inte hade kamera i mob. då. :wink:  :cool: Jag tutade o hejade på dom. :laugh:

Dom hade kört in på skogsbilsväg på n sidan om E4:an och trodde att ingen skulle komma vid den tiden. :laugh:

 

Ett gott skratt förlänger livet heter det va. :D  :D  :D  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...