Hoppa till innehåll

Prov hit och dit. Vad innebär de?


andreas.gren@gmail.com

Recommended Posts

Har en bordertik som jag tänkt låta gå på prov om något år när hon mognat lite, men blir lite osäker på det här med proven.

 

Har kikat på Grythundsklubben som förklarar en del, men inte tillräckligt för mig som nybörjare.

Kan någon förklara/komplettera lite?

 

Apporteringsprov = hunden ska släpa en räv/dummy (6 kg) i en tunnel, totalt sex meter, varav en vinkel på 45 grader. Det får ta tio minuter.

Osäker: Gången ska vara 20x20 cm?

 

Anlagsprov = Test på hur hunden beter sig i konstgryt. Hunden måste ägna minst 8 minuter på minst en gång för att få bästa kvalitet. Domaren vrider och vänder på grävling samt spärrplåtar för att kunna se hur hunden tacklar problemen.

 

Kvalitet 1, motsvarar godkänt anlagsprov.

Kvalitet 2, motsvarar godkänt karaktärsprov

Kvalitet 0, motsvarar ej godkänd.

 

Har hunden fått Kvalitet 1 så får man inte göra om provet, men däremot får man börja med prov naturgryt.

 

Naturgryt = En sprängare ska få ut räven. En förliggare ska hålla grävlingen i schack tills grävlingen skjutits.

 

Eftersöksprov = godkänt anlagsprov viltspår (inget särskilt för grythundar)

 

Är det någon speciell ordning de behöver tas (utöver anlagsprov - kvalitét 1 - naturprov)?

Tror mig ha läst om drevprov efter godkänt grytanlagsprov. Stämmer det och vad gäller där?

 

Finns det några bra videos som visar hur det fungerar? De jag hittat visar oftast några som sitter och stirrar på ett konstgryt, vilket inte ger så mycket.

När får hunden "J" osv i pappren?

 

Vad mer behöver man veta?

 

/Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 anlag i låda och sedan ut i skogen för tre godkända jaktprov för att bli champion. Apportprovet behövs inte för championat. Drevpov har inget med grytchampionatet att göra.

 

kolla var närmaste provgryt är och far dit och kolla på träningar/prov

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska göra ett anlagsprov i konstgryt med din hund, om hon är tillräckligt gammal, runt året bör hon vara. Vid anlaget ska hon använda en grytgång, gå fram till grävlingen, utan förträngning och skälla på grävlingen. Om domaren bedömer hunden lämplig och godkänner henne så kan du börja träna i konstgrytet. Hunden ska använda samtliga grytgångar och söka nya anfallsvinklar när domaren/träningsledaren stänger för grävlingen. Speciellt hyllan kan vara lite läskig för hunden, då den hoppar upp på hyllan så kommer den i direkt kontakt grävlingen. När hunden sedan är mogen kan du anmäla den till ett sprängarprov, du får starta hunden två gånger på resp. provtyp alltså två godkända sprängarprov och/eller förliggarprov. Efter första godkända prov tilldelas hunden ett J i stamboken.

 

Gör du två sprängarprov i konstgryt behöver du bara ett godkänt jaktprov i naturgryt på räv för titeln SEJ(gs)Ch. Du kan också välja att bara göra ett sprängarprov i konstgryt och behöver då två godkända jaktprov i naturgryt på räv för championatet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska göra ett anlagsprov i konstgryt med din hund, om hon är tillräckligt gammal, runt året bör hon vara. Vid anlaget ska hon använda en grytgång, gå fram till grävlingen, utan förträngning och skälla på grävlingen. Om domaren bedömer hunden lämplig och godkänner henne så kan du börja träna i konstgrytet. Hunden ska använda samtliga grytgångar och söka nya anfallsvinklar när domaren/träningsledaren stänger för grävlingen. Speciellt hyllan kan vara lite läskig för hunden, då den hoppar upp på hyllan så kommer den i direkt kontakt grävlingen. När hunden sedan är mogen kan du anmäla den till ett sprängarprov, du får starta hunden två gånger på resp. provtyp alltså två godkända sprängarprov och/eller förliggarprov. Efter första godkända prov tilldelas hunden ett J i stamboken.

 

Gör du två sprängarprov i konstgryt behöver du bara ett godkänt jaktprov i naturgryt på räv för titeln SEJ(gs)Ch. Du kan också välja att bara göra ett sprängarprov i konstgryt och behöver då två godkända jaktprov i naturgryt på räv för championatet.

Detta är gamla regler och gäller inte längre. Sedan 1 april 2012 är det nya regler, bara ett prov i provgryt (anlag) och sedan ut i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

cigr - var bor du någonstans?
Så ska jag försöka guida till närmaste konstgryt

 

 

Anlagsprov i konstgryt är idag endast ett prov, erhåller du Kvalitet 1 så får du ett "J"

och därmed "biljett" ut i skogen för att göra jaktprov efter att hunden är injagad.

Det är inte "bara att gå ut i skogen och göra jaktprov"!

 

Inga drevprov för grythundar.
Däremot kan man med kombinerat anlagsprov i gryt, apporteringsprov & prov i viltspår

erhålla "Godkänd Eftersökshund, gryt"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte "bara att gå ut i skogen och göra jaktprov"!

 

Som med vilken annan jakthundsras som helst. Väldigt få hundar som funkar direkt utan övning ger färdighet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

cigr - var bor du någonstans?

Så ska jag försöka guida till närmaste konstgryt

 

 

Anlagsprov i konstgryt är idag endast ett prov, erhåller du Kvalitet 1 så får du ett "J"

och därmed "biljett" ut i skogen för att göra jaktprov efter att hunden är injagad.

Det är inte "bara att gå ut i skogen och göra jaktprov"!

 

Inga drevprov för grythundar.

Däremot kan man med kombinerat anlagsprov i gryt, apporteringsprov & prov i viltspår

erhålla "Godkänd Eftersökshund, gryt"

 

Jag bor någon mil norr om Gävle. Har sett på Grythundklubben att det finns utanför Bollnäs, men jag har lyckats lista ut att det finns fler i närheten av Gävle, men inga nummer, hemsidor eller dylikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...