Hoppa till innehåll

Beslutsångest..


Jonti

Recommended Posts

Var ut till vapenhandlaren idag och kollade efter någon billigt första hagel.

Det som fanns i lägre prisklass var nån Husqvarna bock för 3500kr, seg att öppna och allmänt trist.. En Sauer & Sohn sbs som saknade bakkappa, ejektor och främre skruven i "underbeslaget", i övrigt hyffsat fin och 500kr begärt.. Funderade lite på den men föll för en välanvänd Remington 1100 med 2 choker och tillhörande slugpipa för 2000kr. Syns ju helt klart att den är använd och har tydlig patina, men lite olja på kolven så blir den nog helt ok.

Bössan satt fint i anläggning och verkade i brukligt skick rent mekaniskt. Tror nog det blir en helt ok rip/sjöfågel bössa..

Eftersom jag inte lär delta på godsjakter med kostymklädda herrar var inte en halvautomat något hinder så sett och på banan här är dom väl inte så noga med om ja skjuter 24g eller 28g skulle jag gissa.  :)

Mvh Jonas

och så kom beslutsångesten krypandes...

Kommit till funderingarna om det är rätt bössa för mig? Att allt som finns kvar av sommarjobbspengarna ryker gör ju inte saken roligare, så har börjat fundera lite på den där Sauer & Sohn'en istället.. Fast så kommer man ju inte ifrån fördelen på trappbanan och att det är jääävligt kul med halvauto i nån grusgrop.  ???

Slugpipan vet jag redan nu att jag inte har något som helst användningsområde för, här uppe är det mer eller mindre värdelöst..

Voine, naktdelen med att vara student är att man bör fundera både en och två gånger innan man slår till hehe..

Får sova på saken och se hur jag gör. Tror brorsan skulle dit igen och kolla på en kombi med hagelpipset så man hinner ju fundera  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med Linus här på forumet, han köpte en likadan och jag tror han fått liv i den gamla härken så den tar 24:or med..

Remington 1100 var min första bössa och jag gillade den trots att den var för tung för mej då.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det blev Sauern iaf, var nyss ut till Helges vapen och hämtade den i samma veva som brorsan hämtade sin Valmet 412  :)

Gav 500kr för den och fick desutom ett vapenfodral därtill så är mer än nöjd med det. Bössan känns 100% tight och passar perfekt i anläggning. Skruven som saknades är ersatt med en ny vilket ju är bra, nu ska jag bara tälja till en bakkappa troligen av masurbjörk eller renhorn så det blir nog fint det.. Inte världens vackraste men den tycks då funka perfekt vad jag kan se och ligger som gjuten i anläggning.

Passade på att ta lite bilder också på skoj.

sbs.jpg

stamplar.jpg

Blir nog en trevlig bössa till ripjakten i samband med gyttorp pappatroner skulle jag tro.  :)

Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvatomater i all ära,fast som hundförare i skog o mark,komma fram till en passkytt med ej brutet vapen är pest o plåga!!!

Man lixom inte vet om man vågar sej fram....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är ett fint vapen! Fixar du bara en bra bakkappa så har du en kanonbössa! Kolla upp trångborrningen, vissa av de där äldre tingetarna kan vara groteskt trångborrade. Inte speciellt dyrt att fixa till.. Grattis till en fin bössa!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är ett fint vapen! Fixar du bara en bra bakkappa så har du en kanonbössa! Kolla upp trångborrningen, vissa av de där äldre tingetarna kan vara groteskt trångborrade. Inte speciellt dyrt att fixa till.. Grattis till en fin bössa!

Mvh!

Det är rätt trevliga bössor, har jagat lite med endel liknande tyska sbs. Ska kolla borrningen vid lämpligt tillfälle och fundera om det behövs öppnas. En trevlig detalj var signalstiften så att man tydligt ser om hanarna är spända eller slakade, skadar aldrig att ha koll på det.

Ska när tid ges undersöka vad jag har för material hemma till bakkappa, troligen blir det renhorn som är stryktåligt och snyggt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linus, ja tänk  ;)

Ångrar mig inte en sekund, stod i grusgropen med sauern i helgen och krossade duvor i löpande band, har aldrig skjutit så bra som då!  :o

Det blir en fin kompis i ripskogen känner jag på mig  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där satt en kompensator på bössan när jag köpte den, den åkte av så fort jag fick hem bössan, där är motsvarande kvarts borrning på bössan nu, bössan har 51,9 cm pipa från lådans framkant, mycket trevliga bössa som får hänga med så fort det skall skjutas hagel laddar om med 24gramare med och funkar i alla väder testat den från minus 15 till plus 25 grader.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi känner lika för 1100  ;D ;D ;D'

ända nackdelen tycer jag e kolvlängden lite i kortaste laget annars en riktig BETTAN  ;D ;D ;D ;D

tycker kolvlängden är helt ok är 1,90 lång och passar mig bra gillar korta kolvar iofs...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Sauer&sohn är en mäkta fin bössa, men de gamla papppatronerna skulle jag låta vara. Sköt gamla Gyttorp skeet från 60talet på lerduveskyttet häromdagen och hylsorna sprack, fastnade i loppet osv. Aldrig mer gammal skit i loppet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...