Hoppa till innehåll

25 eller 27" stock


Kristensen

Recommended Posts

Jag har en fråga, vad är det för skillnad på att ha 25" eller 27" stock? Finns de fördelar?

Mvh

Mattias

Felstavningar beror på någon annan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm,

 

Mattias, det där låter klurigt, de flesta stockar är i storleksordningen 13-15 tum LOP (length of pull) för kulvapen och mellan 36-42 cm för hagelvapen, 25 och 27 tum låter som piplängder och beroende på kul/hagelvapen så är det lång respektive rätt kort, för kulvapen är piplängden det som ger prestanda, längre ger högre Vo och lägre förighet i vapnet, för hagelvapen är det som så att piplängden så länge den övestiger 10 tum inte har något med prestandan att göra, korta pipor är lättare att peka snabbt för blixtsnabba skott eller skott där målet är oregelbundet i sin bana, långa pipor ger bra, stadig och stabil sving och passar sig väl där man mer kan förutsäga målets bana eller uppdykande. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm,

 

Mattias, det där låter klurigt, de flesta stockar är i storleksordningen 13-15 tum LOP (length of pull) för kulvapen och mellan 36-42 cm för hagelvapen, 25 och 27 tum låter som piplängder och beroende på kul/hagelvapen så är det lång respektive rätt kort, för kulvapen är piplängden det som ger prestanda, längre ger högre Vo och lägre förighet i vapnet, för hagelvapen är det som så att piplängden så länge den övestiger 10 tum inte har något med prestandan att göra, korta pipor är lättare att peka snabbt för blixtsnabba skott eller skott där målet är oregelbundet i sin bana, långa pipor ger bra, stadig och stabil sving och passar sig väl där man mer kan förutsäga målets bana eller uppdykande. /Christian

 

 

Förlåt att jag va lite otydlig men det gäller pilbåge, tack för ett bra svar ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ASG- åt mig själv då, inte dig, ja det är klart att du är förlåten, det är jag som får be om ursäkt. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är en klassisk recurvebåge du frågar om:

 

Det enkla svaret är att det har med din draglängd att göra. En längre stock gör att nockarna kommer längre ifrån varandra vilket gör att du får en lägre strängvinkel vid maxdrag. Detta gör att bågen inte blir onödigt tung att hålla dragen, se det som en sorts hävstångseffekt.

Men inga fördelar utan nackdelar... En båge som är för lång har onödigt mycket svängande massa i lemmarna som själ energi från pilen.

 

Men i all enkelhet: Kort dragläng = kort stock.

 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack. Det är min lillebror som undrar så jag ska berätta för han i helgen, de stämmer med bågtypen. En lång o stark kan utnyttja en 27a bättre än en kort och svag.

Felstavningar beror på någon annan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njae, en lång och stark skulle kunna dra nytta av en kortare stock, MEN det skulle bli onödigt tungt att dra det sista. För att göra en analogi så är det som att kapa ner en bössa i 300WM till 46cm. Det blir onödigt mycket energi som går outnyttjad, men i vissa situationer så skulle det kanske ha en användning. Kollar vi på recurvebågar för jakt så är dom vanligtvis mycket korta och med korta stockar. Allt för att öka smidighet och till viss del pilens anslagsenergi. Men för rent tavelskytte så är det helt onödigt att ens fundera i dom banorna.

 

Så är lillebror lång så ska han ha en lång stock, speciellt om han är nybörjare. 

 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...