Hoppa till innehåll

vilken av dessa bilar?


Almenson

Recommended Posts

Funderar på att skaffa en ny bil inom några månader om allt går som jag hoppas. Fyrhjulsdrift, bra markfrigång och stor kombi med plats för dubbel hundbur är grundkraven. Sedan tillkommer också automatlåda och diesel som önskvärt. Jag funderar framförallt på subaru outback, vw passat alltrack samt xc70. Sistnämnda är dock så jäkla dyr så det blir nog inte den.

Subaruns fördel är ju fyrhjulsdriften som är mycket bättre än passatens. Markfrigången är också högre och den är driftsäker. Tysken är dock mycket skönare att köra och jag tycker kvalitetskänslan är högre.

Så är det någon som har några åsikter om dessa bilar? Det lutar ju åt outbacken men varje gång jag kikar på alltracken så blir jag tveksam.

Synd att man inte är rik. Då hade man sluppit kompromissa och köpt sig en ny range rover istället...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skaffa en ny bil inom några månader om allt går som jag hoppas. Fyrhjulsdrift, bra markfrigång och stor kombi med plats för dubbel hundbur är grundkraven. Sedan tillkommer också automatlåda och diesel som önskvärt. Jag funderar framförallt på subaru outback, vw passat alltrack samt xc70. Sistnämnda är dock så jäkla dyr så det blir nog inte den.

Subaruns fördel är ju fyrhjulsdriften som är mycket bättre än passatens. Markfrigången är också högre och den är driftsäker. Tysken är dock mycket skönare att köra och jag tycker kvalitetskänslan är högre.

Så är det någon som har några åsikter om dessa bilar? Det lutar ju åt outbacken men varje gång jag kikar på alltracken så blir jag tveksam.

Synd att man inte är rik. Då hade man sluppit kompromissa och köpt sig en ny range rover istället...

Samtliga är väl bra förslag. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är någon högre kvalitetskänsla i tysken än i Subarun. Kanske en annorlunda finish, men inte högre kvalitetskänsla. Men det är min högst personliga åsikt..

 

Mvh // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något som också är bättre på passaten är utrustningen som ingår. I den kampanjen som körs just nu ingår t.ex. parkeringsvärmare, något som kostar 25000-30000 att få på subban. Även drag, skinnklädsel och annat finns på tysken. Så ska man ha subarun med samma utrustning som vw så får man betala kring 400000, i jämförelse med passaten som just nu kostar 330000.

Jag har tidigare varit helt inne på en outback just för framkomligheten men efter lite funderingar så har jag insett att jag faktiskt klarat mig med en vanlig 9-3a i flera år och och oavsett vilken fyrhjulsdriven och höjd bil så kommer det vara ett stort lyft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör outback och båda syskorna kör passat, jag instämmer helt i I-Mats analys/förslag, med tillägget att passataen är trevligare om man tycker om att köra fort (över 120), pga mindre vägljud vid höga hastigheter.

 

ps: Har inte passat en höjd verson ute nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör Volvo xc70 och har nu kört 25 000 mil utan problem annat än rent slitage. Att forcera snö är inga problem. Skogsbilvägarna brukar vara helt oplogade och ingen brukar våga sig in förrän jag har kört. Dessutom tar vi bilen ned till sydfrankrike till hösten med cyklarna i bagageutrymmet. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör Volvo xc70 och har nu kört 25 000 mil utan problem annat än rent slitage. Att forcera snö är inga problem. Skogsbilvägarna brukar vara helt oplogade.

 

Just oplogade vägar brukar annars vara ett starkt argumentet mot Haldax då de gärna blir varma och kan dö av längre användning. Me det är inget jag har erfarenheter av själv, bara läst på nätet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just oplogade vägar brukar annars vara ett starkt argumentet mot Haldax då de gärna blir varma och kan dö av längre användning. Me det är inget jag har erfarenheter av själv, bara läst på nätet.

Nej, jag kan heller inget om Haldax, jag bara kör. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft sub, outback diesel i 3år nu. Blir ingen ny, byter till passat alltrac efter sommaren. Sen om den är bättre vet jag om 3år.

Trist med Subaru. För täta servicar, lever om i motorn, dålig värme om kallt ute. Små irriterad över att den inte indikerar vid lampfel, spolarvätska slut mm. Kort i växlarna 1 o 2 lätt kärringstopp. Dåligt vrid låga varv mm.

/ekebo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag som värst behövde forcera 16 cm nysnö på en slät parkering och kunde leva med ett antal verkstadsbesök utöver ren service skulle jag tveklöst välja VW, om jag ville ha en pålitlig bil som klarar DÅLIGA vägar skulle jag välja Subaru och om jag var helt jävla dum i huvet skulle jag välja Volvo. Ungefär så.

 

-- Mats

 

Sammanfattar det hela ganska väl - jag valde Subben, fast en Forester..... Men visst, den låter lite mer, den är lite tråkigare på landsvägen än Passaten, den har lite halvtam AC och fläkt. Men fasen vilken bil att ta sig fram med, och helvete vad kul den är på grusväg fast det är en diesel. Tramsigt snål om man inte flåkör är den med.

 

Tittade på en RangeRover med, men dyrare och inte speciellt mycket roligare ärligt talat då bil för undertecknad är samma sak som "urbota dumt föremål som ska fungera och ta mig mellan a och b utan en massa flams och trams" och Honda CRV - kändes kanske lite roligare och modernare i inredningen än Subben men sämre säten för en sådan nätt, känslig och balanserad kropp som min. Ett synnerligen tungt argument var att även undertecknad kan sitta bekvämt i baksätet även om förarstolen står inställd för mig eller någon ännu större. Volvon fanns inte ens på alternativen när jag tittade, då jag inte kommer in i baksätet......

 

En kompis har nyligen köpt en Dacia (Rumänsk historia Renaultdesignad på Nissan komponenter har jag för mig, då jag haft en apeambulans designad av fransoser och byggd av tunisier tidigare avfärdade jag den osedd som en förolämpning av kultur, teknik, god smak och förnuft) - jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket bil han fick för pengen. Håller de bara så är det banne mig nått så sällsynt som en bra bruksbil till vettiga pengar.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skaffa en ny bil inom några månader om allt går som jag hoppas. Fyrhjulsdrift, bra markfrigång och stor kombi med plats för dubbel hundbur är grundkraven. Sedan tillkommer också automatlåda och diesel som önskvärt. Jag funderar framförallt på subaru outback, vw passat alltrack samt xc70. Sistnämnda är dock så jäkla dyr så det blir nog inte den.

Subaruns fördel är ju fyrhjulsdriften som är mycket bättre än passatens. Markfrigången är också högre och den är driftsäker. Tysken är dock mycket skönare att köra och jag tycker kvalitetskänslan är högre.

Så är det någon som har några åsikter om dessa bilar? Det lutar ju åt outbacken men varje gång jag kikar på alltracken så blir jag tveksam.

Synd att man inte är rik. Då hade man sluppit kompromissa och köpt sig en ny range rover istället...

Min A4 Allroad passar in bra på din beskrivning. Kommer att finnas på Engströms i Vimmerby runt början av Juli.

Helnöjd med den bilen! Bra tryck i diesel 6an o den är jävlig snål på soppan!

Jag bytte den till förmån för en Amarok för att få mer plats till när man har hundarna med sig.

Hundburen tar ju hela bagaget. Kommer nog ångra mig då denna bilen har vart underbar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anfäkta och anamma. Livet småjävlas och därför blir det ingen ny bil denna gång. Det blir däremot en begagnad billigare bil i 85-100k klassen. En passat för det priset är uteslutet. Så vad sjutton gör jag nu? Jag är lite sugen på en 08 saab 9-3 sportkombi med 11000mil på mätaren. Känns som mycket bil för pengarna och dom är riktigt kul att körs. Det ryms också en större hundbur än vad man tror i den. En mim dubbel xl går i och det är tillräckligt stort för mina hundar.. Nackdelen är att den är lägre än den 9-3a jag har idag och bara framhjulsdrift.

Andra alternativ är en subba forester från 05-06. Men jag är rädd för att hundbur för 55-60 kg hund inte ryms. Jag har även kollat på 05a honda cr-v. Jag får för mig att det är en driftsäker bil och ett bra köp om den är rostfri och utan sönderdragen koppling. En sådan med 10000-12000 mil på mätaren kan man få för ca 80-90 tusen.

Även grand vitara i förlängd version skulle vara något men dom är inte lika bekväm som de andra. Dessutom är dom visst rätt törstiga.

Andra prisvärda bilar i prisklassen är mondeon. Pengarna skulle räcka till en 07-09 med under 10000mil körda. Dessa är ju körglada och ofta välutrustade men det är ju en ford och de har ju inte det bästa ryktet.

Svårt som tusan detta måste jag säga. Är det någon som har nåt bra tips på vad jag borde välja?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte en SAAB, kompisen skulle hjälpa en och fixa kopplings slangen till en 9-5a. De finns inte och uppbringa, kanske har hitta en ny för 1300:- finns beg för 700:- . Börjar visst bli svårt och hitta delar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm inte kolla Legacy/Outback också. Bör va större på de flesta mått jämfört med Forester.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte en SAAB, kompisen skulle hjälpa en och fixa kopplings slangen till en 9-5a. De finns inte och uppbringa...

 

Gå in på närmsta lastbilsverkstad och be dem pressa en ny slang på de gamla nipplarna. Kostar från en bullpåse till ett par hundra.

 

I övrigt kan reservdelsläget verka dystert - inte för att jag märkt nåt - men det finns MÄNGDER av dessa bilar så nån kommer garanterat att se marknaden...

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Austeja: köp en Ford om du behöver utrymmet och gillar att köra. Subarun är ju inte jordens roligaste och Fordarna är bättre än ryktet säger - speciellt de nyare.

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saab parts påstår själva att det inte ska vara några fler problem med reservdelsförsörjningen men man vet ju inte. Oavsett så är priserna lockande just nu på saabarna. Nuvarande bil är en 9-3a från 99 med snart 27000 mil och förutom att jag fått byta saabs tidigare usla växellåda så har det inte varit så mycket mer problem. Bara slitdelar har byts ut. En 08a är knappast sämre men den är lägre och det kan vara lite problematiskt ibland.

Jo Mats, jag har hört många som sagt att fordarna inte alls är så dåliga. Faktum är ju att senare års fordar har bättre statistik hos bilprovningen än medelbilen. Och det är inte från många märken man kan köpa en 09-10 med lite mil för under 100000. Dom har dessutom bra utrymme med plats för hundburen. Detta gäller både mondeon och focusen.

Det är ju det där med 4hjulsdrift och markfrigång. Skulle gärna haft det men jag har klarat mig bra hittills under alla år så frågan är ju om det är nödvändigt.

Fasen vad jobbigt detta är.Hatar att besluta om såna saker som bilaffärer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De va då jävelen va d ska divideras om bilar , köp en LR-discovery III , stor som ett hus, får plats en mindre kennel bak , bössor ,köttbullar , jaktkamrater i baksätet , en fining sidan om föraren , grym på landsvg och ståndsmässigt genom sö,lera & annan dret , OCH! du får en beg. för 120000.

Slut, Frågor?

Utgå !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har ni att säga om en Suzuki Vitara 1,9 DDiS -06:a (dvs första årgång av nyare modellen) med 'blott' dryga 10k mestadels saltfria mil på mätarn. Har nämligen pejl på en dylik att användas som 'andrabil' i familjen...jakt, vardagsbil hemikring (Härjedalen), dra släp edyl. Inte långfärd, till det har vi annat. Bra eller anus!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.

Gå in på närmsta lastbilsverkstad och be dem pressa en ny slang på de gamla nipplarna. Kostar från en bullpåse till ett par hundra.

 

I övrigt kan reservdelsläget verka dystert - inte för att jag märkt nåt - men det finns MÄNGDER av dessa bilar så nån kommer garanterat att se marknaden...

 

-- Mats

Kompisen har hydraulslangspress på jobbet själv, så han ska pressen ny i veckan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så fort man öppnar dörren på Passaten så känner man att man åker folkvagn, har kört en 10ans Rline med 6ans DSG låda och den är då att rekommendera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, då börjar det närma sig ett avgörande. Det finns nu bara 2 kandidater kvar och dessa är nissan x-trail och honda cr-v. Båda är 05or och har gått mellan 8-10 tusen mil. X-trailen lockar mycket med sitt något större bagage och bättre fyrhjulsdrift men hondan har ju sin tillförlitlighet som talar för den. Svårt val måste jag säga. Någon med koll på bägge som kan ge något tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

X-Trail för mig. CR-V är apful och har inte samma komfort, nån skillnad i tillförlitlighet dem emellan - så länge du inte väljer variomatichelvetet i Nissan - tror jag inte finns.

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hondans tillförlitlighet ger iaf jag inte nåt för. Kompisen hade en CRV -06 diesel. Drog olja och efter 12000 mil gav ett vevlager upp. Fanns ej öd lager(går ej att slipa vevaxeln) ny vev kostade 15 k,utbytesmotor 35 k.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...