Hoppa till innehåll

Behöver hjälp, har fått beslutsångerst.


Joacim

Recommended Posts

Ska ha fatt i en "allroundkula" som ska kunna fungera för mig på bana (100-300m, således behövs ingen grym BC), kombinerad jakt på räv och rådjur (skott bakom bog/i hals på rådjur såklart).

Vill vara extra säker på att kulan stabiliserar så jag har tänkt mig något i viktspannet kring 70-80grs och med plastspets för att undvika deformerade blyspetsar i magasinet.

Har sorterat ut följande som heta kandidater;

70grs Nosler BT

75grs Hornady V-max

80grs Nosler BT

65grs Hornady V-max

75grs Hornady HP (enda alternativet utan plastspets)

Vad säger expertisen? Är det någon kandidat som sticker ut från mängden i något avseende, tänker på t.ex "explosiviteten" vid eventuell träff i revben på rådjuren.

Har använt 65, 75grs V-max och 70grs BT i den 6mmBR som jag hade för ett antal år sedan. Tyckte de sköt skapligt allihop men V-maxen stack ut lite extra och med 65grs varianten fick jag till ett antal "äckliga" serier -_-

Han dock inte med att prova någon av de på vilt, så här känner jag att er kunskapsbank behövs.

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning! Jag har ingen vidare kunskapsbank att erbjuda när det gäller skjutet vilt som du vet :blush:

 

Däremot anser jag nog att SST 95 torde vara den mest prisvärda kula man kan hitta - 260 kr / 100-ask på Torsbo är riktigt bra pris. Stabiliserar gör de också iom flatbasen.

 

V-Max 87 är för tung?

 

Provade du Interbond 85orna jag gav dig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning! Jag har ingen vidare kunskapsbank att erbjuda när det gäller skjutet vilt som du vet :blush:

 

Däremot anser jag nog att SST 95 torde vara den mest prisvärda kula man kan hitta - 260 kr / 100-ask på Torsbo är riktigt bra pris. Stabiliserar gör de också iom flatbasen.

 

V-Max 87 är för tung?

 

Provade du Interbond 85orna jag gav dig?

 

Hoppades på ett svar från dig grabben :yes:

Satt precis och synade igenom din dagbok för att hitta bilder på räven du sköt med 75grs V-max ur din gamla 6PPC, tyvärr syns inte "skottskadorna" så tydligt på de bilderna.

 

Har snart skjutit upp alla kulorna jag fick av dig :whistling:

Interbonden gick "sådär" tycker jag, i och för sig inte helt oväntat, den brukar ju skjuta "halvkasst" enligt min erfarenhet.

80grs TTSX har ju gått ruskigt bra och 80grs Winchester SP gick bra den också men bäst har ju ändå de 65grs V-maxen jag fick av dig levererat.

95grs SST är ett alternativ, helt klart. Frågan är om det är lönt att ha något så tungt när bössan ändå ska nyttjas på moderata avstånd och till lugna skott på ostört vilt där man kan placera kulan precis där man vill.

 

Vet inte om min teori haltar, men fakta kvarstår att 65grs V-max har skjutit bäst på 100m iallafall :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog ha nån bild på utgångshålet på räven liggande på kameran. Ska kolla det och skickar den till dig i så fall.

 

Interbond hör man sällan något positivt om när det gäller precision :sleep:

 

SST:n kan man ju varva upp i 950 eller så och då blir det rätt angenäm ballistik också, men jag förstår absolut om du vill gå "din egen väg" i kulvalet. Knappast särskilt stimulerande att köra på samma recept som nån annan (tycker jag själv iaf - bättre att krångla till det lite ;) ).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog ha nån bild på utgångshålet på räven liggande på kameran. Ska kolla det och skickar den till dig i så fall.

Interbond hör man sällan något positivt om när det gäller precision :sleep:

SST:n kan man ju varva upp i 950 eller så och då blir det rätt angenäm ballistik också, men jag förstår absolut om du vill gå "din egen väg" i kulvalet. Knappast särskilt stimulerande att köra på samma recept som nån annan (tycker jag själv iaf - bättre att krångla till det lite ;) ).

Nja, har inget emot att "copy-paste" laddningar från någon annan ^_^ och med tanke på priset så kanske man skulle ge sig på SSTn trots allt.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade kameran nu men hittade bara bilder på räven liggande med ingångshålet mot kameran. Nästan obeskrivligt genant att inte plåta utgångshålet på en räv skjuten med V-Max :wallbash: Ledsen för det :sleep: Men på bilden ser man att träffen tagit långt upp nära ryggen. Jag vill minnas att det var förvånansvärd mild behandling av räven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade kameran nu men hittade bara bilder på räven liggande med ingångshålet mot kameran. Nästan obeskrivligt genant att inte plåta utgångshålet på en räv skjuten med V-Max :wallbash: Ledsen för det :sleep: Men på bilden ser man att träffen tagit långt upp nära ryggen. Jag vill minnas att det var förvånansvärd mild behandling av räven.

Jaja, man kan väll inte tänka på allt när man skjutit en ståtlig räv ;)

Även jag har för mig att den var ganska mild i sin behandling.

Har för mig att Christian N och Turbohunter har lite mer erfarenhet i ämnet "varmintkulor på matvilt", eller?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja erfarenhet har inte jag så mkt av. Inga mängder iaf :D

Använt v-max på rådjur i snäppet mindre kaliber med belåtenhet. 50gr vmax på hare fungerar men ingen höjdare om skottet hamnar lite fel. Tappar mkt kött då.

A-max ur 6xc:n jag hade gjorde rätt elak effekt i rävarna men rådjur förvånade den mig med sin milda behandling. Halvtung blöt kula ur 6,5 fungerade genialiskt den tiden jag brukade 6,5:an på räv o rå.

Christian N har nog dock mer o komma mer här men jag kommer nog trots allt köra v-max 50gr till rådjur i höst med min 222:a iaf :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja erfarenhet har inte jag så mkt av. Inga mängder iaf :D

Använt v-max på rådjur i snäppet mindre kaliber med belåtenhet. 50gr vmax på hare fungerar men ingen höjdare om skottet hamnar lite fel. Tappar mkt kött då.

A-max ur 6xc:n jag hade gjorde rätt elak effekt i rävarna men rådjur förvånade den mig med sin milda behandling. Halvtung blöt kula ur 6,5 fungerade genialiskt den tiden jag brukade 6,5:an på räv o rå.

Christian N har nog dock mer o komma mer här men jag kommer nog trots allt köra v-max 50gr till rådjur i höst med min 222:a iaf :)

Tackar för input Marcus :thumbsup:

Nu inväntar vi Christian bara :wink:

Såg nu att Torsbo dessutom har fin-fina priser på 75grs V-max, 245kr/100st.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter 55grain v-max i min 223a och är massor med nöjd.140 sst har jag i 6,5an och där finns inget mer att önska :cool:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjuter 55grain v-max i min 223a och är massor med nöjd.140 sst har jag i 6,5an och där finns inget mer att önska :cool:

Trevligt att höra, lutar mer och mer åt att prova typ 75grs V-max iår :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har nyttjat bst/vmax/zmax samt norma sp i 222r på en del matvilt. Har dock bara skjutit ett skott 243w i mitt liv. Kulan var Norma sp fabriks och djuret dödde men det är ju inte mycket till underlag.

Det jag vill säga efter dessa eskapader är att du får fundera på om du skjuter mest rovvilt eller mest matvilt. Jag skjuter tveklöst mest rovvilt med min 222r och därför väljer jag varmint trots att jag får sikta noga på matviltet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag har nyttjat bst/vmax/zmax samt norma sp i 222r på en del matvilt. Har dock bara skjutit ett skott 243w i mitt liv. Kulan var Norma sp fabriks och djuret dödde men det är ju inte mycket till underlag.

Det jag vill säga efter dessa eskapader är att du får fundera på om du skjuter mest rovvilt eller mest matvilt. Jag skjuter tveklöst mest rovvilt med min 222r och därför väljer jag varmint trots att jag får sikta noga på matviltet.

Jadu, jag skjuter tveklöst mest matvilt varje säsong.

Bakomliggande tankar är dock att denna Remington 700an ska bli ett vapen för stationär jakt, alltså jakt från torn eller i liggande possition. Jag har då möjlighet att invänta ett perfekt skottläge och sända kulan bakom bog eller i "tjockhalsen" på viltet i fråga.

Till smygjakt där lägerna kan uppkomma snabbt och där det kan vara motiverat att skjuta även om vinklen kanske inte är fullt 90 grader, till den jakten hade jag iår tänkt att utvärdera en kombi i 20/222rem och då laddas kulpipan fördelaktligen med 53grs TSX eller 50grs TTSX.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Refererad till som någon form av kunskaps/erfarenhetsbas, 

 

nåväl V-max är en stundtals läskigt expansiv kula, det gillar jag, den är också förvånande snäll när den inte möter hårt motstånd, skott på matvilt bör/skall ske bakom bog alternativt i knopp i så fall är valet utomordentligt bra.

 

Klarar man inte den nivån på behärskning då har lite slarvigare efterarbete men dör det gör viltet och det är trots allt det viktigaste. Hoppas nu innerligt att det skjuter bra för dig/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog mig tiden nu och sökte lite på V-max. Hittade följande citat av Christian N (det var denna tråd/text som gnagde i bakhuvet)

" just det, addum, jag sköt en get med 75 grains V-max .243 för två år sen, in tre revben bakom bogen, ut i bak kant på bogen, absolut minimal köttförstöring."

Kommer att beställa hem 300st 75grs V-max för utvärdering denna säsongen.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Betänk då att ovanstående var avlossad ur en 6 mm TCU i inte ohemul fart, det är farten som stökar till det, ett incitament att inte ladda på som en blå utan lite mer modest. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Refererad till som någon form av kunskaps/erfarenhetsbas,

nåväl V-max är en stundtals läskigt expansiv kula, det gillar jag, den är också förvånande snäll när den inte möter hårt motstånd, skott på matvilt bör/skall ske bakom bog alternativt i knopp i så fall är valet utomordentligt bra.

Klarar man inte den nivån på behärskning då har lite slarvigare efterarbete men dör det gör viltet och det är trots allt det viktigaste. Hoppas nu innerligt att det skjuter bra för dig/CHristian

Sedärja, vi satt och knåpade ihop våra inlägg samtidigt :tounge:

Tror faktiskt att detta är precis vad jag söker, men det återstår väll att se efter denna gångna säsongen.

Din sista mening oroar mig lite "hoppas nu innerligt att det skjuter bra för dig". Har jag missat något om precisionsproblem med V-max?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Betänk då att ovanstående var avlossad ur en 6 mm TCU i inte ohemul fart, det är farten som stökar till det, ett incitament att inte ladda på som en blå utan lite mer modest. /Christian

Jo, det är klart. Samtidigt så är jag inte främmande för att skära bort ett par eller tio köttbullar extra. Det som jag dock inte vill vara med om är en total explosion i kroppshålan, då blir det rent djävligt att ta vara på.

Har du en lite mer "målande" beskrivning av effekt i ett rådjur med kulan i fråga?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag måste också berömma Chris å det varmaste för det härliga (jurist?)språk han använder i sina inlägg - för mig en ren njutning att ta del av faktiskt! :happy:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart. Samtidigt så är jag inte främmande för att skära bort ett par eller tio köttbullar extra. Det som jag dock inte vill vara med om är en total explosion i kroppshålan, då blir det rent djävligt att ta vara på.

Har du en lite mer "målande" beskrivning av effekt i ett rådjur med kulan i fråga?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

 

Träffa inte i bog eller mellangärde, så undgår du otäckheter, sen är det nog som så att man bör allt igenom undvika att ta skott på korta håll, ie under 150 meter om man inte väljer träffpunkten noggrant, som enligt ovan.

 

Alla har vi fantasi att föreställa oss det otrevliga som blir om man sätter denna eller någon kula för den delen genom buk eller bog, det blir lite att hantera då. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sen är det nog som så att man bör allt igenom undvika att ta skott på korta håll, ie under 150 meter om man inte väljer träffpunkten noggrant, som enligt ovan

Här är ju ett litet bekymmer då det huvudsakligen lär skjutas på avstånd kortare än 150m och i undantagsfall upp mot eller över 200m :rolleyes:

Nu sattes min plan i gungning :sleep::wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp Accubond istället att ha till vilt om det är förutsättningen, du har lite av en F1 kaliber som du kör gocart med. :) Det kan inte bli bra om man inte väljer lite hårdare kula. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp Accubond istället att ha till vilt om det är förutsättningen, du har lite av en F1 kaliber som du kör gocart med. :) Det kan inte bli bra om man inte väljer lite hårdare kula. /Christian

Problemet är väll snarast att jag bara vill ha en kula/laddning för både jakt och bana.

Att öva med Accubonden lär väll bli i dyraste laget.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:) Då har du att acceptera en kompromiss, jag hade kört V-max och tänkt mig för, men det är jag det. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...