Hoppa till innehåll

Göra 22snurran fast till klass 1?


ozzian

Recommended Posts

He he nääää men även guld är gratis för den som har.

 

Är det någon som har erfarenhet av att plinka på rostfritt?

 

Ska fixa en 20mm nästa vecka och prova så jag återkommer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://forum.snipershide.com/snipers-hide-d-i-y/189422-6-5-creedmoor-bustn-welds.html

 

Tråd om svårigheterna med detta med att fixa själv när det gäller plåtar.

 

Samtidigt undrar jag om det är någon som har eller har tillgång till följande material, 12 mm gummimatta/armerad gummi från exempelvis elevatorband alternativt slang från brandslangar, det är nämligen två saker som man verkligen har till god nytta när man monterat plåtmål. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en 400x400x20 mm "vanlig"stålplåt. På 100 m blir det lite kratrar,men på 300 m blir det bara märken. Håller nog länge. Skjutit med .308 w och .30-06.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag håller med Lars där,

 

IMAG0926_zpsade187da.jpg

 

det är en bra kvalité på den där plåten, det enda bekymret är att den har mött 178:or och TSX 185: or i lite bra fart, jag förutspår en hållbarhet på kanske 2-300 träff till innan den plåten är helt kass och de första hålen om, allt beroende av sannoliketer av hål i hål på 20-50 skott till. 

 

IMAG0928_zpsf731088a.jpg

 

så ser en hardox plåt ut efter träffar, dvs det är inte mer än blydamm på den.

 

Men det är kul och lärorikt med plåt. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp! Sådär ser den ut efter 100m träffarna.

På 300,som Hardox plåten med Jaktmatch och

vo 0 826 m/s Interlock iaf. Hänger upp en ny när den dan kommer. Kul med plåt!

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fixat till en plåt i rostfritt och en plåt i svart. Tänkte kolla skillnaden på dom två i dag

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://forum.snipershide.com/snipers-hide-d-i-y/189422-6-5-creedmoor-bustn-welds.html

 

Tråd om svårigheterna med detta med att fixa själv när det gäller plåtar.

 

Samtidigt undrar jag om det är någon som har eller har tillgång till följande material, 12 mm gummimatta/armerad gummi från exempelvis elevatorband alternativt slang från brandslangar, det är nämligen två saker som man verkligen har till god nytta när man monterat plåtmål. /Christian

enklast är nog att ringa till närmsta lastbilcentral och fråga om nummer till en grusgrop

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör Hardox 500 ca 25mm på 300,500 och 800m i olika storlekar och det håller än så länge i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he får nog enna återkomma med det hära om att skjuta på rostfritt för 12mm var då inga problem för 308 på 80m som ni ser på bilden. Nu vet jag att det är på längre håll man plinkar på stål men man testar med dom avstånden man har tillgängliga :)

post-3858-13752883410687_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Armox 500 plåt i lager och kommer att börja sälja i mitten av augusti olika typer av mål för skytte med klass ! vapen från 100m och utåt. Alla som är intresserade är välkomna att PMa sina mail adresser då vi kommer att göra ett produktblad i pdf format!

Allt från snurror, djur siluetter IPSC och annat kul!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra träffar, centrerade :) /Christian

Ha ha ja det var väl det enda som vart lyckat. Ska försöka prova mig till lite bättre resultat för plåtarna samt att prova på längre håll och tjockare plåt. Får nog även kolla om det finns hardox plåt på jobbet.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Armox 500 plåt i lager och kommer att börja sälja i mitten av augusti olika typer av mål för skytte med klass ! vapen från 100m och utåt. Alla som är intresserade är välkomna att PMa sina mail adresser då vi kommer att göra ett produktblad i pdf format!

Allt från snurror, djur siluetter IPSC och annat kul!

Verkar kanon. Skickar pm

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Armox 500 plåt i lager och kommer att börja sälja i mitten av augusti olika typer av mål för skytte med klass ! vapen från 100m och utåt. Alla som är intresserade är välkomna att PMa sina mail adresser då vi kommer att göra ett produktblad i pdf format!

Allt från snurror, djur siluetter IPSC och annat kul!

Verkar kanon. Skickar pm

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu fått tag på en bit incornell 750 som en kompis inte kunde använda till något på sitt jobb.

Biten är 140 rund och 30 tjock. Ska bli kul att se vad den går för.

Vilket avstånd tycker ni är det kortaste man bör skjuta på på plåtmål?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://forum.snipershide.com/snipers-hide-d-i-y/189422-6-5-creedmoor-bustn-welds.html

 

Tråd om svårigheterna med detta med att fixa själv när det gäller plåtar.

 

Samtidigt undrar jag om det är någon som har eller har tillgång till följande material, 12 mm gummimatta/armerad gummi från exempelvis elevatorband alternativt slang från brandslangar, det är nämligen två saker som man verkligen har till god nytta när man monterat plåtmål. /Christian

Hela malmfälten kryllar av gamla stålarmerade transportband som kasserats. Frågan är hur man ska bearbeta dem för det är nästan omöjligt att kapa dem. Hur mycket behövs?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he får nog enna återkomma med det hära om att skjuta på rostfritt för 12mm var då inga problem för 308 på 80m som ni ser på bilden. Nu vet jag att det är på längre håll man plinkar på stål men man testar med dom avstånden man har tillgängliga :)

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk 21375288346.050867.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Ja rostfritt är mera segt än hårt och det stansar en klass ett kula rätt igenom men nu har du använt dig av händelsebaserad inlärning. Då vet vi att det måste vara plåt avsedd för ändamålet och att en normal skyddsväst för polisen inte är någon match för en lite kraftigare klass ett kula trots bröstplåt vilket även grabbarna Guillou o co konstaterat för länge sedan men som jag inte tror att herrarna uppe i toppen har upptäckt då det inte är runt dem kulorna viner när det hettar till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja rostfritt är mera segt än hårt och det stansar en klass ett kula rätt igenom men nu har du använt dig av händelsebaserad inlärning. Då vet vi att det måste vara plåt avsedd för ändamålet och att en normal skyddsväst för polisen inte är någon match för en lite kraftigare klass ett kula trots bröstplåt vilket även grabbarna Guillou o co konstaterat för länge sedan men som jag inte tror att herrarna uppe i toppen har upptäckt då det inte är runt dem kulorna viner när det hettar till.

Ja nu vet jag. Hade inte alls förväntat mig den effekten. Gjorde i ordning plåten i dag och gjorde även en som jag ska prova 17hmr på framöver tänkte att storleken är ungefär som träffområdet på en skata. Då kan man sätta den på olika avstånd å plinka

post-3858-13753860468609_thumb.jpgpost-3858-13753860619269_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade att skjuta på plåt när jag jobbade på järnverket. Det fanns mycket olika material att testa på och mycket småbitar av alla de sorter. Specialhärdad järvägsräls, små klippbitar av slitstål till traktorskopor och lite andra profiler som inte gick att borra i med vanliga borrar men de flesta stålsorter spricker eller klarar inte av en klass 1 kula. I normalfallet så går en helmantlad silvertorped in ca 10-12mm i alla vanliga stålsorter och något mera i blötjärn. Skjuter man med en lite snabbare magnumpatron så blir det ännu djupare märken och kravet på ett stålmål är inte litet. En kompis testade att skjuta med rödmyror på en 8mm hardox400 som härdats men den varken tecknade eller flyttade på sig vid träff på 80m med pistol men då han kom fram så var den totalt genomskjuten och såg ut som en ost fast han var övertygad om att han bommat. Så skjuter man med massiva kopparkulor eller stålförstärkta projektiler så tror jag inte att det finns stål som håller utan att det blir djupa gropar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ge upp men lyssna på de som gått före så slipper man göra samma dumma misstag flera gånger och lägga ner pengar och tid i onödan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja. Nu tror jag knappast att polisens skyddsvästar är menade att stå emot klass ett bössor. Men det behövs knappast. Hur stor procent av alla vapenbrott sker med klass ett vapen? Inte många. Däremot kan jag säga att personliga skyddsvästar börjar bli så bra att normal 556 ammo börjar få problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...