Hoppa till innehåll

fiskevatten i dalarna. gärna i området av sälen. (flugfiske)


linus22magnum

Recommended Posts

morsan ville upp till dalarna på semestern och vandra,fiska,fågelskåda och se norra delen av landets fina natur. vi ser ju bara stenmurar och insjöar här i småland .. :tongue:  så någon som vet några bra fiske vatten för flugfiske i dalarna ? gärna i närheten av sälen, för vi ska bo i skidstugorna i sälen. och ingen sjö med brolier fisk utan älv-fiske och ja ni vet. ni får gärna tips om ställen där dom hyr ut flugfiske utrustning också. för vi i familjen är helt nya ! på flugfiske :wub:  om ni har något hemligt vatten som ni kanske inte vill säga till alla på jaktsidan utan bara till mig så kan ni ju skicka ett medelande privat :tongue:  :wink:  om ni har tips och annat till flugfiske får ni gärna säga det med.

// L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

morsan ville upp till dalarna på semestern och vandra,fiska,fågelskåda och se norra delen av landets fina natur. vi ser ju bara stenmurar och insjöar här i småland .. :tongue:  så någon som vet några bra fiske vatten för flugfiske i dalarna ? gärna i närheten av sälen, för vi ska bo i skidstugorna i sälen. och ingen sjö med brolier fisk utan älv-fiske och ja ni vet. ni får gärna tips om ställen där dom hyr ut flugfiske utrustning också. för vi i familjen är helt nya ! på flugfiske :wub:  om ni har något hemligt vatten som ni kanske inte vill säga till alla på jaktsidan utan bara till mig så kan ni ju skicka ett medelande privat :tongue:  :wink:  om ni har tips och annat till flugfiske får ni gärna säga det med.

// L

Kolla om Wexiö Flugfiskeklubb fortfarande hyr ut nybörjar utrustning, vi gjorde det när ag var medlem vid millenium skiftet!

http://www.wexioflugfiskeklubb.se/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

morsan ville upp till dalarna på semestern och vandra,fiska,fågelskåda och se norra delen av landets fina natur. vi ser ju bara stenmurar och insjöar här i småland .. :tongue:  så någon som vet några bra fiske vatten för flugfiske i dalarna ? gärna i närheten av sälen, för vi ska bo i skidstugorna i sälen. och ingen sjö med brolier fisk utan älv-fiske och ja ni vet. ni får gärna tips om ställen där dom hyr ut flugfiske utrustning också. för vi i familjen är helt nya ! på flugfiske :wub:  om ni har något hemligt vatten som ni kanske inte vill säga till alla på jaktsidan utan bara till mig så kan ni ju skicka ett medelande privat :tongue:  :wink:  om ni har tips och annat till flugfiske får ni gärna säga det med.

// L

 

Akta dig för gråben o Nalle Puh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akta dig för gråben o Nalle Puh.

ska jag jonsson ! hahah :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska jag jonsson ! hahah :wink:

Ja visst ska du det Linus. :thumbsup:

 

Inget av dessa djuren är något att leka med. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Södra delen är minst lika vacker ;)

ja du bor ju där ser ja nu :wink: du har inga bra fiskevatten hubler ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

imorgon åker vi klcokan 7 (idag :tongue: ) någon som har något sista tips om fiskevatten med harr,öring. flugfiskeutrustning,uthyrning av utrustning ? tyttbo ska vi till tror jag. men vart ligger det hubler ? vid västdalsälven ? viedokameran åker också med upp så hoppas det blir någon film/bild på Harr/Öring :smile:      

 

//L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyttbo är ju en bit ifrån Sälen men trevligt fiske är det, jag spenderade 100% av mina sommarlov där i flera år. Leta reda på Hovnäs färja på en karta då är du inte långt därifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

tack för alla förslag och hjälp! blev västdalsälven och det funkade, kanske inte det bästa fisket. men vi fick i alla fall 5 små harrar och en liten öring :smile:

post-10838-0-57991700-1375456648_thumb.j

post-10838-0-43269100-1375456700_thumb.j

post-10838-0-29791400-1375456738_thumb.j

post-10838-0-90186500-1375456771_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Linus! :smile:

 

Dom var väl en aning för små för att du skulle få ta upp dom o steka.

35 cm är minimimåttet på harr här uppe.

Är det bäck- el. insjöring el. någon annan sådan där ädelfisk av något slag?

Det finns ju flera arter öring av olika slag.

Du fick väl lägga 2 nya arter till din meritlista över fångade fiskarter. :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortsätter du norr ut mot särna, kommer ställe som heter Fulunäs. Där ska de finnas en fjäll sjö mot gränsen till Norge som de ska va fin fisk i. Ja var där å jobba och då va de en som nämnde sjön om vi var sugna på fiske. Förövningar har dom kronhjort där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Linus! :smile:

 

 

Det finns ju flera arter öring av olika slag.

 

Salmo trutta finns i fler raser inte arter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Linus! :smile:

 

Dom var väl en aning för små för att du skulle få ta upp dom o steka.

35 cm är minimimåttet på harr här uppe.

Är det bäck- el. insjöring el. någon annan sådan där ädelfisk av något slag?

Det finns ju flera arter öring av olika slag.

Du fick väl lägga 2 nya arter till din meritlista över fångade fiskarter. :thumbsup:

tack jonsson ! :smile:  är inte alls bra på arter men tror faktiskt detta var en bäcköring. men gissar helt ! :biggrin: har fått en större öring innan i ronnebyån som vägde 8-9 hg och hade  bara 2-3 röda prickar. denna hade betydligt fler ju. minimåttet var 35 här också. jodå är glad två nya fiskarter till min lista.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortsätter du norr ut mot särna, kommer ställe som heter Fulunäs. Där ska de finnas en fjäll sjö mot gränsen till Norge som de ska va fin fisk i. Ja var där å jobba och då va de en som nämnde sjön om vi var sugna på fiske. Förövningar har dom kronhjort där.

vi var vid särna men fiskade aldrig :sad:  fuluälven körde vi också förbi. men den sjön lät fin! tack för tipset ! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack jonsson ! :smile:  är inte alls bra på arter men tror faktiskt detta var en bäcköring. men gissar helt ! :biggrin: har fått en större öring innan i ronnebyån som vägde 8-9 hg och hade  bara 2-3 röda prickar. denna hade betydligt fler ju. minimåttet var 35 här också. jodå är glad två nya fiskarter till min lista.

Varsågod Linus!

 

Nej, det är inte jag heller, och det är som strävis skriver att det är flera raser och inte arter. :thumbsup:  

Arter är gös, gädda, osv. Ok! Dom brukar vara rätt på att kämpa dessa olika öringar även om dom inte är så stora. :thumbsup:

Ok!

 

Det fanns en liten bäck som inte låg så långt ifrån sommarstugan när jag hade den norr Aneby som jag brukade gå dit o tjuvfiska i när jag ville ha god middag.

Där fanns det också bäcköring. Dom vägde 2-4 hg. :thumbsup: Det var en pinne med lina, sänke, en krok o en mask som gällde. Inget flöte. :whistling:  :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack jonsson ! :smile:  är inte alls bra på arter men tror faktiskt detta var en bäcköring. men gissar helt ! :biggrin: har fått en större öring innan i ronnebyån som vägde 8-9 hg och hade  bara 2-3 röda prickar. denna hade betydligt fler ju. minimåttet var 35 här också. jodå är glad två nya fiskarter till min lista.

 

Ser ut som en Börting som det kallas i tärna. Dvs en Bäcköring.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Börting som det kallas i tärna. Dvs en Bäcköring.

 

Kärt barn många namn. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...