Hoppa till innehåll

Problem med övningsskott till 308:an.


Joacim

Recommended Posts

Galne:

inte bara att de sliter mer utan manteln går så lätt sönder på rn-kulor för M1 carbine. jag laddade på mina och den öppnar sig för en våt sydsvenskan. manteln rivs upp direkt. jag kan tänka mig varför. Man få bara använda helmantel i krig och det gör inget att den öppnar sig som en blyspets om den stöter på lite motstånd. 

självmarkerande system tror jag tar mer stryk än nödvändigt av dessa kulor, men det har jag inte vattentäta belägg för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör min crimp i ett separat moment i samma verktyg efter kulisättandet. Det går säkert att få till det så att kulan trycks i och avslutas med crimp i samma moment, men jag har kört en vända till med patronerna enbart för crimpen och det funkar kanon.

 

En Lee Factory Crimp Die verkar dock vara the shit ;)

taper crimp i verktyget kräver enorm hylsdiciplin (som jag inte har...). det funkar normalt bättre med en riktig factory crimp die, det blir snyggare oxå...

och allla vet att har man snygg ammo så skjuter man bättre  :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

taper crimp i verktyget kräver enorm hylsdiciplin (som jag inte har...). det funkar normalt bättre med en riktig factory crimp die, det blir snyggare oxå...

och allla vet att har man snygg ammo så skjuter man bättre  :tongue:

 

Taper crimp är väl ändå det snyggaste i 45-70 och 458 Win Mag? :wub:

 

Det är klart att hylsorna ska vara exakt lika långa för att få jämn släppkraft och uniformitet i den laddade ammon, men i fallet 45-70 och 458 Win Mag ser man inte avvikelser i precision lika tydligt som i mer tätskjutande skapelser (där man ändå sällan crimpar). Jag vet att den gode Weatherby-Klas beställde en momentarm till laddpressen vilken skulle göra att man inte behöver lika långa hylsor. Det känns ju som en väldigt dyr lösning bara för att lösa ett problem som har med lathet att göra. Jag har inte hört med honom vad utkomsten av laddandet med denna mackapär blivit - det ska dock bli intressant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 201 krut till sierra hp, 50-51 grain enligt ql så ska du ha ca 1 grain mer till din kula, max ar 53 grain!

Med din kula enligt ql:

53 grain ger 101% fyllnadsgrad och 1000m/s i 55cm pipa,förbränning 97%

51 grain ger 965m/s förbränningen är 95%

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med 201 krut till sierra hp, 50-51 grain enligt ql så ska du ha ca 1 grain mer till din kula, max ar 53 grain!

Med din kula enligt ql:

53 grain ger 101% fyllnadsgrad och 1000m/s i 55cm pipa,förbränning 97%

51 grain ger 965m/s förbränningen är 95%

Tackar för det Ozzian!

Tyvärr har jag börjat få slut på både N200 & N201. N202 har jag gott om liksom VV N-140 och N-150.

Hittade lite laddata på Robsoft, men som vanligt ställer jag mig lite skeptisk då det laddas på friskt ute i stugorna imellanåt :woot:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg nu men med 202 och full hylsa är det lite risk för för lågt tryck.

tror och nu tror jag att du behöver fylla hylsan till minst 104%

men jag kan kolla ikväll?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taper crimp är väl ändå det snyggaste i 45-70 och 458 Win Mag? :wub:

Det är klart att hylsorna ska vara exakt lika långa för att få jämn släppkraft och uniformitet i den laddade ammon, men i fallet 45-70 och 458 Win Mag ser man inte avvikelser i precision lika tydligt som i mer tätskjutande skapelser (där man ändå sällan crimpar). Jag vet att den gode Weatherby-Klas beställde en momentarm till laddpressen vilken skulle göra att man inte behöver lika långa hylsor. Det känns ju som en väldigt dyr lösning bara för att lösa ett problem som har med lathet att göra. Jag har inte hört med honom vad utkomsten av laddandet med denna mackapär blivit - det ska dock bli intressant.

Jajamän! Till bygel är det smått sexigt att tapera in den i krimprillen. Lika snyggt och proffsigt är det att se en bufflig magnumpatron med pressverktygsmärkena efter crimpen som borgar för att den som gjort laddningen sörjer för detaljer.

Sen tror jag all effekt försvinner utom i problemfall som detta eller när man laddar subsonic, då behöver man denna hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg nu men med 202 och full hylsa är det lite risk för för lågt tryck.

tror och nu tror jag att du behöver fylla hylsan till minst 104%

men jag kan kolla ikväll?

Det hade varit jätte snällt om du ville kika på det och även de andra två kruten om du har tid och lust.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

202 så är 53, 4grain max ger 1017 men fyllnadsgrad 105, 7%

51 grain ger 972 fyllnad 101% och är över MAP25% som jag tror betyder att den ok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

202 så är 53, 4grain max ger 1017 men fyllnadsgrad 105, 7%

51 grain ger 972 fyllnad 101% och är över MAP25% som jag tror betyder att den ok.

Tackar för det Ozzian!

Ifall Crimpverktyget från Karl kommit idag så ska jag ladda upp lite ikväll för test.

Har hittat lite data till N-135 som jag tänkt att jag ska börja med och göra en laddstege från 39grs och sedan gå neråt för att få träffläget så lika mina 168grs TTSX som möjligt.

Återkommer i tråden med uppdateringar efter helgen. Spännande :tounge:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2176-13741780671171_thumb.jpg

Jaha, då har jag laddat upp 3x7 skott med VV N135 (N200 var helt slut, fanns max till 4skott).

Har laddat upp 7x41grs, 7x40grs och 7x39,5grs. Tänkte börja uppefrån och gå ner.

Ser ni crimpen på bilden föresten? :wink:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut!

Gott! Då är allt i sin ordning :wink:

Laddningarna är ett litet experiment, så det kommer att bli spännande.

Hittade dock ca 300gram med Accurate 2015 i gömmorna vilket där finns laddata till i Hornadymanualen och startladdningen ska ge blygsamma 2600fps (ca 822m/s), lägger man sig något högre och siktar kring 850m/s så tror jag att detta kan bli precis så bra som jag önskat mig :cool:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Råkade ju lägga ut "utvärderingen" i fel tråd, la ju den i dagboken :blush:

Vi kör en här med, så att allt blir i sin ordning :wink:

Tack vare er här i tråden och tanken om att crimpa så har jag nu hittat en bra laddning :thumbsup:

Givetvis ett extra stort tack till Kalle för att jag får låna hans verktyg :wub:

Jag började dagen med tre smällar med 41,5grs Accurate 2015

post-2176-13743379419977_thumb.jpg

Hygglig treskottare (om man ställer det i förhållande till hur de tog innan :wink: )

Men ett lite väl högt träffläge på runt 8cm över riktpunkten.

Sedan var det dags för laddningen med 41grs Vhitavouri N135

post-2176-13743380784233_thumb.jpg

Cirkus 35mm, men jag hoppades på bättre dessto längre ner jag kom i laddvikt, dessutom med bonusen att det skulle hamna närmare riktpunkten ("mitt-i" med 168grs TTSX).

Då så plötsligt så hände det, ptja ungefär som i trissreklamen :cool:

post-2176-1374338322554_thumb.jpg

Runt 15-18mm och ca 3cm högt i förhållande till TTSXen, nu är jag "hemma".

Allt klart inför Obbhult, så nu kan den 4/8 komma :tounge:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att crimpen gav resultat! :thumbsup:

Jag hittade en ask 110 RN FMJ i källaren som jag inte har nån nytta av ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt att crimpen gav resultat! :thumbsup:

Ja det var jäkligt härligt.

Nu ska man bara överlista Jannicke med att baka in ett kilo N135 i hushållsbudgeten :wink:

Jag hittade en ask 110 RN FMJ i källaren som jag inte har nån nytta av ;)

Vad vill du har för den då kompis? :wink:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lätt,,, Lördagkväll+Jannicke + rödvin= 1kg krut!

Varken hon eller jag dricker rödtjut :wink::cool:

Men jag förstår tanken :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...