Hoppa till innehåll

Laddata från Norma?


ozzian

Recommended Posts

Jag fick laddata från noma med scirocco 2 90 grains i 6xc:

krut 203b

min 34

max 37

col

65mm

Nu kan man väl lita på norma men enligt ql så är 37 grain i minsta laget(max enligt ql är 39,5).

Är det sunt att göra en stege på 36, 37 ,37,5 38, 38,5 39 grains och testa i kronografen!

Altenativ två är ju att lita på norma och ladda 37 grains rakt av!

Hur hade ni gjort/tänkt?

EDIT

Observera att detta är bara en rekomendation från norma inte typ offentlig laddata!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller mailar deras infoadress.

 

Jag lever ju i en värld där jag tror att folk får jobb efter kompetens och framför allt har kvar jobbet pga detsamma.

därför föreslår jag att du följer normas anvisningar (vist har dom säkert "säkerhetsmarginal" på).

 

Sedan finns det en nästan oändlig mängd variabler som påverkar "maxladdning", har du inte tillgång till tryckgivare så skull jag rekommendera att hålla dej till laddata. 

men du gör som du vill. Ditt vapen, du som laddar, du som får ta konsekvensen.

 

Annars är 6xc en patron som jag är lite sugen på

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av det du har fått fram så hade jag nog kört 36, 37 och nöjligen 38grs och hållt ett vaksamt öga efter trycktecken och kört de genom kronografen och matchat det med hastigheterna som QL eller Norma anger för att på det sättet se om det är några extremer och något håll.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok tack!

då blir det från 36-38,5 med en halvgrains i stege, sen börjar jag nerifrån så får jag utläsa vart jag stoppar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick dessa värden:

Scirocco 90 grains

36=928 m/s

36,5= 945m/S

37=954m/s

37,5=960m/s

Vet inte om jag ska nöja mig där, såg inget på th och farten stiger ju för varje halvt grain!

Kanske ladda 5st 37,5 grains och om dom inte skjuter tätt testa med 38 grain?

Vad anser ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

95grs MK ska ge 965m/s med 38,5grs 203-B så det går säkert att pressa upp den lite till. Själv hade jag nöjt mig med 960m/s, då har du säkert lite marginaler också, vilket kan vara gott.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

JO jag behöver inte mer fart men jag tror att den kulan ger bäst precition nära max!

Men då laddar jag 5 st 37,5 och 5st 38 så får jag se vilken som presterar, om inte får jag testa med 38,5-39!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

JO jag behöver inte mer fart men jag tror att den kulan ger bäst precition nära max!

Men då laddar jag 5 st 37,5 och 5st 38 så får jag se vilken som presterar, om inte får jag testa med 38,5-39!

Scirocco är min absoluta favoritjaktkula då den är hållbar, med plastspets och till rimligt pris. Den har dessutom alltid skjutit bra när jag testat den i 243win och 308win och då brukar jag ligga 1-1,5grs under max alltså inga maxade laddningar på något vis.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra, det är väl ca 1-2 grains under max "gissar" jag.

Testar som tidigare skrivit!

Tror att du ligger ungefär 1-1,5grs under max men som vanligt så är det vaksamma ögon som gäller och skjuter 37,5grs bra så behåll den, det hade som sagt jag gjort för där lär vara lite marginaler.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet är att norma ligger i det sk "magenta"-färgade området i QL. det område där temeperaturen ute och ifall skotten står i solen eller du råkar ladda med bomkontakt inte gör att något mindre bra händer, dvs det finns marginal.

Ozzian, du har skrivit tidigare att du inte förväntar dig en hastighetsökning när du går över maxtryck eller jag kanske uppfattar det fel. det som skett de gånger få gånger jag fått bultlåsning över kronograf med krut typ 201, 203B, 204 är att det sker ett rejält skutt i farten som indikerar proggressivt beteende på förbränningen.

det är sedan avgörande om låset du skjuter från är custom eller ett fabrikslås och även vilken tillverkare. I mina customlås finns inga indikationer då jag är uppe i det röda området i QL men knallen och farten berättar var jag är, den patronen hade gjort skada i en fabriksbössa, likaså om jag skjuter hylsan 4 ggr. Så att diskutera laddningar, dvs om normas riktlinjer är ok, QL säger något annat blir lite "fånigt". Norma ligger i SAFE-zonen och du undrar ifall de inte ligger lite lågt. ni har olika meterskalor och din meterskala har större millimetrar.

om man inte söker det yttersta i räckvidd så skulle jag vilja påstå att i normas intervall, med tätande hylsa så är väl det bästa att söka precisionsnoderna. om det skall ut på lite håll kombinerar man krav på jämn hastighet som du säger samtidigt som man hittar precisionsnoder. Detta sökande är i min ringa kunskapsbank och då Robban M. byggt bössan väldigt enkelt. när laddningen kommer upp till jämna hastigheter, då kommer precisionen på i stort sett allt min kära pang matas med.

Detta förutsätter att bössan är insliten i loppet vilket bara det genererar lite mer fart i sig.

när det gäller hur lågt man vågar gå har jag bara viss erfarenhet. hylsan måste vara fylld till minst 60% men 80% är helt ok. det är väl egentligen vad du behöver oroa dig för, att inte få sekundärsmäll vid avfyrning. det kan bli ohyggligt skitigt i pipan men farligt blir det inte så lätt med fulla eller välfyllda hylsor.   

att ha norma som referens är guld värt om man är själv och som jag med ringa erfarenhet av att gå utanför safe-zone. man kan var a lite över och lite under, allt funkar tryckmässigt.

/Karl

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha bägge laddningarna gick sikt!

Bäst var 37,5 som klarade 40 mm på 80m

Hjälp

Byta kula eller testa annan krutmängd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha bägge laddningarna gick sikt!

Bäst var 37,5 som klarade 40 mm på 80m

Hjälp

Byta kula eller testa annan krutmängd?

Krutmängden har du väl redan testat i olika steg?

Kan däremot testa en annan krut sort. Sen har den aktuella kulan alltid gillat korta friflykter när jag själv laddat den.

Vilken ff har du använt dig utav?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog enda gången Jag inte mätt ff körde Norman. Col rätt av!

Testar fr men funderar på Rhino istället!

Eller Barnes

Jag har 8 stigning men tillomed 58 grains v Max håller 10 mm på 80 m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu kollade jag col 67,9 och normas rek är 65mm, så ska jag test med col 67?

ska jag öka eller minska krutmängden?

mindre ff ger mer tryck men mer hylsvolym ger mindre tryck!!

Det blir ju cirka 0, 8-0,9 mm ff?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...