Hoppa till innehåll

Sjöfågel premiär NR2


HPDA Janne

Recommended Posts

Ska ut på natten till fredag mycket fågel i farten brosan var ut med pallar igår och dom stöte upp ca 150gäss och det dubbla sjöfågel.

Ari ska med ut och han har digitalkamera så ni får bilder från jakten på fredag hoppas på ett bra fågel år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hipshot

    24

  • Fredde_piteå

    14

  • Seger

    13

  • Jabbe

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

För första gången (sedan jag var i Ersnäs :P >:() ska jag börja jakt premiären med sjöfågeljakt. Jag ska ut morgon och sedan kväll, innan jag fortsätter upp till stugan i Mårdsel för skogsfågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo natten mellan torsdag och fredag ska man ut som vanligt.

Det ser väldigt bra ut med fågel här i Ersnäs och glädjande är gässens ökning.

Hoppas jag lyckats få en bra jakt denna premiär eftersom den första gick käpprätt åt H-V >:(

Bra bilder kommer hoppas jag :- ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För första gången (sedan jag var i Ersnäs :P >:() ska jag börja jakt premiären med sjöfågeljakt. Jag ska ut morgon och sedan kväll, innan jag fortsätter upp till stugan i Mårdsel för skogsfågel.

Kom ihåg att du och Beretta har en stående inbjudan hit till svartskatan för sjöfågeljakt  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att du och Beretta har en stående inbjudan hit till svartskatan för sjöfågeljakt 

Åhå...det var ju en annan sak, det vore ju jättekul att komma. Ja menar, det är ju otroligt fint i Ersnäs  :-* ...bra sjöfågeljakt, duktiga jägare, det finns ju ingenting att klaga på där. :-* :-*.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att du och Beretta har en stående inbjudan hit till svartskatan för sjöfågeljakt  ;)
Tackar.

Vi kanske skulle anta det erbjudandet.  :)

Hallen och jag får prata ihop oss, vi är lediga nästa vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Vi kanske skulle anta det erbjudandet.  :)

Hallen och jag får prata ihop oss, vi är lediga nästa vecka.

Nästa vecka jobbar jag eftermiddag  >:(

Så det passar rätt så dåligt för mig, förutom torsdag då jag är ledig  :D

Blir det inte som planerat skogsfågel i Kukkola då, kanske vi kan forka ut och knäppa en och annan and här i Ersnäs  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har uppladningen börjat nu är det bara 16timmar kvar tills man åker ut på riktig jakt.

Ska jobba till 1500 och efter det handla mat till natten.

Sen åker man hem och försöker sova men har inte kunat sova på dom 15 åren jag jagat sjöfågel så man är nog LITE trött imorgon.

Sjösatte båtarna igår kväll med Ari.

Var och spanade i morse det satt 15 gäss vid båtarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och Roger var och byggde gömslet igårkväll och vi kunde konstatera att änderna och gässen verkligen gått fram iår :D

Kl 02.00 inatt sittar man i gömslet och väntar..

En mycket dålig bild med mobilen visar en gåsflock på väg in för landning ( ca 30 st )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut ungefär som hos Mats... ::) ::) ::)

Jo ungefär om man gångrar dessa 30 med 150  ;D

Västra Nikkala det kommer bilder från jakten det ser lovande ut med fågel hemma.

14kvar ;D

Ok, jo det ser verkligen bra ut med fågel iår  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nyss å byggde ett gömsle, så imorrn sitter jag å Markus där och hoppas på att få plocka ner nån and från skyn :D...ska väll vara där kring 02:00-02:30 typ....vi får inte börja föräns 03:00...eller var det 04:00 ::)...jaja man måste iaf vara där i god tid så att man hinner smyga ut utan att skrämma iväg all fågel...

Ska till Mark nr2 (öjebyn) på Lördag eftermiddag tänkte jag, se om det finns nån and där...

skit jakt på er!!

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo snart sitter man i gömslet, forkar ut dit vid 02:00  ;D

Var ner och tittade nu i skymningen och över gömslet flög minst 20 grågäss, men de lär vi nog inte se skymten av under morgontimmarna :-

Men man vet aldrig  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär! tillbaka efter en kort och intensiv morgon. Det började inget vidare då kompisen försov sig, ringde minst 15 ggr men han var omöjlig att väcka. Detta medförde att vi blev en halvtimme sena, vi kom fram till vår rugge 03:10 och då var det full fart på ankorna.

Tottibaletti så fick jag med mig 9 änder hem så jag är nöjd med morgonen, allra mest nöjd är jag dock över att jag fick allt jag sköt på och att vi inte tappade några nedskjutna änder i vassen.

Måste säga att jag blev lite impad över kompisens labbe som efter att ha cirklat några varv i en rugge där vi tappat en and plötsligt dök ner helt under vattnet och kom upp med fågeln i munnen. Det är nog bara en strävhårig Vorsteh som kan slå den bravaden ;)

Nu blir det att sova några timmar innan man börjar förbereda sig för kvällspasset:

Ooooooh vad jag älskar den här årstiden! ;D ;D ;D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då var man hemma igen efter en ganska lugn premiär.

10 änder fick jag med mig hem och det är väl ok iaf... :-

Hunden skötte sig bra, men hans hörsel börjar bli gamal och trött.

Dirigeringen gick inge vidare, då han gick vänster när jag ville han skulle söka åt höger, han hittade då alla fåglar utom en stackare som jag vingade.

Vid eftersöket dök anden vid Niro och vi kunde se plogvågen efter den ända tills ett vassområde där den bara försvann :'(

Inte ens ett strävhår hade lyckats dyka ifatt denna gräsand :P;)

Gässen kom men de flög högt och för långt åt sidan till glädje för våra jaktgrannar som fick sig en gåsamiddag.

Nu sova en stund för att sedan ta kvällspasset.

Tycker också att denna årstid är helt okej ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara en strävhårig Vorsteh som kan slå den bravaden ;)

Sorry  ;D ;D

Varje hyfsat rutinerad jaktlabbe gör dessa dyk och tar fågel under vattnet. Ofta då det är tjock bottenvegetation och väldigt grunt så anden helt enkelt inte klarar att ta sig undan, då plockas de upp bestämt av labbarna.. Det är rätt läckert faktiskt att se, ungefär lika läckert som när en bukskjuten and lyfter och jycken tar den i luften..utan att sedan leverera in en klämd and!

Såg senast igår hur en 8 månader gammal jaktlabbe tog and under vattnet..

En annan grej som jag funderade lite på.. säkert helt klart och uppenbart för er men iaf.. Jag tar varje möjligt tillfälle att skjuta vattenskott på änderna för att på så sätt förenkla för jyckarna, har man ett 50-tal änder som ska in så är det synd att bränna energi på att jaga en and som ligger och dyker o bökar. Men jag tror ni har koll på det..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...