Hoppa till innehåll

Sjöfågel premiär NR2


HPDA Janne

Recommended Posts

Kanot låter väldigt krångligt tycker jag.

Inga problem med kanoten hunden lär sig snabbt, är hunden rädd så kan man börja att lära den sin plats i kanoten när den står på land och kanoten står stadigt. Korta turer med massor av beröm och godis är en bra början, enklast är givetvis att lära hunden båtvana om man tar det från att den är valp. En hög med Mamma scan:s är no inte att föredra, ta något som hunden skulle gå över lik för att få och potionera sedan ut det i små bitar så att den inte blir mätt direkt;) . En fördel med kanot är om det är tät vass, den är lätt att dra efter sig då man vadar ut till passet.

Tingsholmen/Hortlaxviken i piteåälven brukar jag jaga i...samt även sjön Avan i Hortlax...åsså efter Piteåälven på Öjebysidan.

Joo, jag tänkte att det var i dom krokarna du höll till med ledning av dina tidigare inlägg.

en liten halv offtopic fråga...är det inte lite knixigt att få upp/in vovven i kanoten sedan efter att den har apporterat? Tänkte att det är lite svårt att lyfta in hunden om det är djupt (t.ex midjehöjd) där du står?...eller?

Hunden lär sig att simma fram till kanoten och ställer sig med tassarna mot relingskanten, ta däreter ett rejält grepp i skinnet på ryggen och hjälp till. Efter ett par gånger går det hur bra som hellst, givetvis bör man träna detta innan jakten.

Fredde: I ruggarna där jag brukar stå så når vattnet från mitten på låren och upp till naveln ungefär. Blir det djupare än så så tycker jag att det börjar bli besvärligt att skjuta samt att det inte finns utrymme för några snedsteg om man vill hålla sig torr.

Nää, gubbar (och gummor) nu är det dags att plocka ihop vettarna och åka ut och låna sig en hund, har fått tips om att det flyger bra med både änder och gäss i "min" vik. Kvällen till ära så tänkte jag sätta mig i en "stenkista" så kanoten blir kvar på land. Det kommer att bli jakt över vettar i helt öppet vatten men när det blir skumt så är det svårt att hitta ankorna om dom ramlar i skogen bakom mig så jycken får givetvis följa med som extra säkerhet.

Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hipshot

    24

  • Fredde_piteå

    14

  • Seger

    13

  • Jabbe

    11

Top Posters In This Topic

Posted Images

Åter efter en kväll bland änderna.. Det flög en hel del fast än det var kav lugnt, givetvis så flög dom väldigt högt ända tills det började bli ganska mörkt.

Som grädde på moset så lyckades jag vinga den första anden som kom inom håll och jag fick hjälpa hunden med den då den hade friska ben att dyka med, under tiden som vi ägnade åt den så flög det änder något så in i he..... Hade jag varit lite mer alert så kunde jag ha skjutit två änder till som låg i vettarna då jag kom tillbaka till gömslet men dom såg så plastiga ut att det var svårt att skilja på vilka som var riktiga och vilka som var plast. När dom lättade så var dom borta i mörkret så då var det bara att  packa ihop och åka hem.

Fick med andra ord bara en and med mig hem :-[  det verkar i alla fall som att "fjälländerna" kommit till kusten nu, synd bara att man har så dåligt med tid att jaga under några veckor framöver. Jag hoppas på en fortsatt varm höst med sen isläggning då ska jag ta dom ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ni trassle med jyckar och båtar? Träna, helst på sommaren. Vi jobbar, på efterapporteringen, uteslutande från båt. Kan vara rätt mastigt att tidvis köra 4 hundar samtidigt men det går. Grejen är att man ska inte lyfta hunden utan när de kommer fram till båtkanten så skickar de upp tassarna så gott det går i båten. Lutar man sig mot hunden något så kommer dessutom relingen lägre. Sen räcker det faktiskt med att du håller handen bakom huvudet i nacken på jycken så tar de spjärn med huvudet och ålar sig upp.. Går att träna på vilken brygga som helst faktiskt, det är samma princip.

Hund vid andjakt? Tja hittar du all skjuten fågel, skammad som död, varje gång så behöver du ingen hund. Sumpar du en så är hund ett krav typ..

Så lätt att älta detta när vi har huset fullt av jyckar men så är det nog i alla fall..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute vid mitt "nya" vatten i kväll. Det flög massor av fågel och dom kom in tidigt. Det blev 13 stycken på två skyttar. Hunden gjorde ett kanonjobb trots att hon löper. Sitter nu och tar mig en öl och är bara almänt nöjd med livet!!  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

A-prov och slyngeljakt i helgen.. tror det kommer ngt i Jaktjournalen om det för vi hade sällskap av en journalist därifrån.. Vart en bra hög änder, har ingen koll ärligt talat för vi jagade änder både igår och idag. Sköt en knippe rapphöns o fasaner igår med.. rätt kul med stående fågelhund  ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torde närma sig prime time nu när vintern närmar sig norrut.. Vi åkter till gotland om två veckor och har därför beställt högtryck på sträcket den helgen  ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Puh... då har man varit ute och slagits med vädrets makter 8) +-0 och rejält blåsigt, satte ut ett 10 tal andvettar bakom en vassrugge och kröp ner i lä. Plötsligt kan jag räkna till 11 vettar, bara att köra utselutningsmetoden, pang så ligger den första (trodde jag). Ut med hunden på en lätt apport och sedan var ankan bara borta? det blev mycket pyssel och letande innan vi lyckades bärga den ett gott stycke därifrån (utan hund hade det aldrig gått) och ankorna flög som tokiga under tiden.

Tillbaka till gömslet och ankorna flög som aldrig förr, hård vind gjorde att jag struntade i dem som kom i medvind (ca 1500kmh).

"Tottibaletti" så blev det sex änder med hem, har aldrig sett så mycket fågel inom skotthåll på en enda kväll här uppe förut.

Jag hade skitkul, kallt som tusan om händerna men jag skötte mitt och ankorna föll som dom skulle även om någon behövde två skott.

Hipshot: jag testade ditt tips med näven bakom nacken på hunden då den skulle upp i kanoten, det funkade kanon! och jycken gillade det nog bättre än "nackgreppet".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det just är "fel väder" som gör att dom flyger bra. Är det fint väder så hittar dom snabbt bra platser där dom blir liggande för natten.

Jag ska också ot i kväll men det ser ut att blåsa lite för lite för min smak ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nytt försök och i dag blåste det ingenting ??? Det var ingen fart på fåglarna och jag hade inte ens någon innom håll!

Det var endast en mink som fatttade tycke för vettarna och det var det sista han gjorde. Hade några Canadagäss som slog på vattnet ett stycke från mig men jag fick dem på vingarna efter några "luftskott" så att dom inte skulle dra till sig fler gäss.

Hade ett par andra jägare i en rugge en bit från mig och där small det några skott. När jag paddlade förbi dem på hemvägen så pekade de i riktning in mot skogen bakom dem och sa: det ligger en gräsand där inne, hittar hunden den så får du ta den ???

Jag gjorde en halvtimmes insats med hunden men kammade noll. Riktningen dom angav var svävande och det blev ett stort område att söka av i dålig terräng och kolmörker, kommentaren "den kan ju ha sprungit en bit också" gjorde ju inte saken bättre.

Dom två "jägarna" gjorde inte ens en ansats till att söka efter fågeln. Det sista jag hörde var, Ähh låt räven få sig ett skrovmål, den är död annars skulle den inte ha ramlat så.

En sån gång önskar man att man bara kunde få rycka bössorna ur nävarna på dem och sänka dem i närmsta sjö!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkad Jabbe!

Suck så trött man blir av dessa idioter, de hade alltså inte ens jycke med..

Undrar hur fan man tänker i det läget..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...