Hoppa till innehåll

Galna norrmän!


NyUppsalahunter

Recommended Posts

...

 

Skulle inte bli överdrivet förvånad om det i framtiden kommer någon forskarrapport om kopparns giftighet.....

 

Raggarö

 

Det finns redan och koppar ligger på samma nivå som zink i listan över metallers "giftighet" och koppar är vanligt förekommande hos patienter med Wilsons och Alzheimer. Vilken roll de har spelat i förloppet vet jag dock ej.

Koppar ger leverskador.

 

Faktum är att de flesta metaller är giftiga på ett eller annat sätt för olika arter i vårt ekosystem och det är svårt att undkomma.

 

Ställ nu detta i relation till de antal skott i jaktsammanhang vi skjuter i skogen per år och räkna ihop mängden koppar, bly, tungsten osv vi lämnar i naturen så kommer det inte att bli några astronomiska viktenheter vi pratar om!

Sportskyttet är dock en annan femma men jag är övertygad om att det finns mer sätt att hantera detta på än att bara angripa ammunitionen.

Ponera att man skjuter mot en vall av plastkulor i stället. Då torde det vara ganska enkelt att separera metall från plast. Eller en vall av silikon? ;)

 

Skämt åsido, men säg att vi nu har fått ihop 100 kg bly och kopparfragment från naturen från vår ammunition - hur mycket släpper enbart våra gräsklippare ut per år? Båtmotorer? Bilar!?

Hur mycket släpper en soptipp ut varje år - trots att de inte skall läcka...  :ph34r:

Jämfört med jakt och skytte är detta en fis i rymden!

 

Det har blivit en hysteri i att leta problem i en massa områden som egentligen inte ställer till med problem, men att livsmedelsindustrin tvättar vårt kött med väteperoxid det är helt ok?  :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en till rapport om Tungsten:

 

http://www.epa.gov/fedfac/pdf/technical_fact_sheet_tungsten.pdf

 

 

Risken finns ju alltid att vi målar in oss i hörn till jaktmotståndarnas stora glädje. Bågjakt har vi väntat på länge nu utan resultat - jag tror det blir stenslungor, naturfärgade med kulpåsar innehållande max 4 stenar (vi får ju inte stöta oss med den icke.jagande allmänheten  :thumbsup: )

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har mätt kopparhalten i de färsprover vi samlade in. Det fanns inga spår av koppar, varken från kopparkulor eller från mantel för blykulorna. Använder man fragmenterande kopparkulor kommer saken möjligen i ett annat läge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att kopparhalter i viltkött någonsin kommer bli ett problem.

 

Dock undrar jag om du vet hur och var övriga tungmetallers lämplighet i ammunition för svensk jakt bestämts,har man gått på tillverkarnas uppgifter eller NVV eller annat håll?

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att kopparhalter i viltkött någonsin kommer bli ett problem.

 

Dock undrar jag om du vet hur och var övriga tungmetallers lämplighet i ammunition för svensk jakt bestämts,har man gått på tillverkarnas uppgifter eller NVV eller annat håll?

 

/Mike

Nix, har inte koll på om någon egen sådan bedömning gjorts för Sverige. Det finns mer forskat på effekter av vismuthagel än på tungsten, vad jag har sett. Men det finns inte jättemycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej vismuth verkar vara minst giftigt då det inte är bioaccumulativt samt ej cancerogent,djurförsök har inte påvisat någon direkt dödlighet,dock är det inte giftfritt i ordets bemärkelse så tydligen är det acceptabelt med projektiler som har en viss grad av giftighet.

 

Som lekman undrar man ju var gränsen går och vem samt hur certifieringen görs hos,Tillverkarna?

 

Tungsten säljs ju mest över hela jorden trots mycket bristfällig kunskap om dess effekter på naturen,djuren och oss.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara två noteringar:
I Sverige är det till skillnad mot i EU tillåtet att äta dioxinfisk "eftersom svenskar vet att man inte ska göra det ofta".

Om man skickar svenska soldater till ett land där det använts mycket uranhaltig ammunition som pulvriserats och brunnit och tar prover på dem så visar det sig att uranhalten i dem sjunker -- för där finns det mindre uran naturligt i miljön.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...