Hoppa till innehåll

Älgjakten 06-07


Kolja

Recommended Posts

sådärja, nu har man skjutit sin första älg. en kalv vart det. ko med dubbelkalv kom ut på myran mellan mig och en annan passare, jag tänkte" sväng vänster nu för fan" för jag kände mig så satans nervös, men den kom rakt på mig...såg den länge då dem stannade upp hela tiden och lyssnade och vädrade, men jag vågade inte släppa skottet pga att djuren var i rörelse och så nära varandra, samt att jag inte hade full bredsida.på ca 90-100m skriker jag till och ekipaget stannar, ena kalven står nu en bit framför kon och den andra kalven, tar stöd mot tornkanten, PANG säger 9,3an och kalven faller ihop som nedslagen av blixten...väl framme vid kalven ser jag att skottet tog klockrent i halsen, va i helvete tänkte jag, går bössan fel? har varit och provskjutit nu efter jakten och bössan går som den ska, kulan har mest troligt tagit i en liten björkkvist som jag inte uppmärksammade då jag satt och tittade i kikarsiktet på kalven, jag visste ju om att den lilla myrbjörken var där innan jag la an, men eftersom kalven tog några extra steg efter att jag skrek till så ställde den sig exakt baki lillbjörken då jag sköt..nåt att tänka på inför framtiden, att vara ännu mera noggran, var ju tur att det gick bra den här gången..eller så sköt jag helt enkelt ett dåligt skott pga nervositet, för nervös var jag, det kan jag lova..

nåra timmar senare komer ko, kalv och en litten pinntjur på mig, avstånd ca 120-130m, men djuren går så nära varandra så jag vågar inte släppa ett skott...släppte förbi dem till nästa passare som sköt kalven. även den lilla gnagande ovissheten om bössan gick fel eller inte spelade sin roll i att jag inte sköt

Grattis Hulken!

:D :D :D

Det är färigjagat denna älgjakt för mig. Har fått två bristningar i v. överarm i samband med basketövningar som Vi gjorde i förra veckan med pojkarna. Bristning i senan till biceps och en bristning i muskeln under biceps. >:( Sjukskriven till 25/11. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 164
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    24

  • Erkon

    10

  • Jonti

    9

  • Kolja

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Grattis hulken!  ;D

För min del är det slutjagat förutsatt att jag inte gästjagar söder om odlingsgränsen. Jagar nån mil norr om den och svärfars lag jagar sisådär 600m från den....  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Hulken!!!

Jag jagar vidare nästa måndag.....ska bli oerhört skoj! Skriver ett PM just nu (skolarbete) som inte är lika skoj. Men det måste väl göras det med....

men på måndag den 9/10 så sitter man på pass igen... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis..." Hulken" !!!

Vi startade älgjakten i morse....vi fick 4st totalt.Själv skjöt jag ingen denna dag,såg dock en ko med tvillingkalvar.. men det var för farligt att skjuta pga att dom korsade en väg  :(

Men jakten fortsätter i morgon.  ;D hoppas på bättre tur då.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja man tackar man tackar! var faktiskt skitskoj, undrar vad jag komer att ha på näthinnan när man går och lägger sig ikväll ;D

ajfan lsjonsson, det var riktigt trist..att råka ut för skador under pågående jaktsäsong är tufft kan jag tänka mig :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ajfan lsjonsson, det var riktigt trist..att råka ut för skador under pågående jaktsäsong är tufft kan jag tänka mig :(

Du behöll väl hjärtat från kalven el. sköt Du den mitt i hjärtat? Väldigt gott att torka och röka. :D

Det kan Du skriva upp. Klarar antagligen inte att hålla emot rekrylen. >:( Det är inte värt att testa så att det blir ännu mera i skador i armen. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo Roger frågade om jag pratat med nån från kalix via nätet.

Hahaha! Locka in honom i forumet också. :D Jag är sjukskriven till 25/11 nu p g a skadan i armen.  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är inte så mkt för älgjakt ..men fan va stora de e o det e trevligt, om man jagar med bra folk o bra markor...

Riktigt bra att ha till cykeln... om man blivit av med styret.....

alg1.jpg

alg2.jpg

Dryga skåningar låter mer än norrläningar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en kalv igår kom ut på eftermiddagen för att äta på en äng.

300an gjord sitt jobb igen ;D

Ett skott i bogen och ett i huvudet avfångnings skott på 130m ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en kalv igår kom ut på eftermiddagen för att äta på en äng.

300an gjord sitt jobb igen ;D

Ett skott i bogen och ett i huvudet avfångnings skott på 130m ;D

Grattis!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till alla skyttar!! För oss går det riktigt tungt, endast 2 kalvar på 7 dagars jakt, vi har dock observerat flera djur så det är bara att nöte på till helgen igen. Har 4+4 på tilldelningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hann med en älg i helgen också, den 5e för i år vilket är tangerat rekord. (4 kalvar tidigare)Hjälpte en granne barmhärtig samarit som jag är ::) Min sambo med sonen + wachtelvalp knuffade dom av min viltåker in på grannens. Kon kom med pinntjur, då det var tjurförbud åkte kossan med...9,3 och 50 meter....sitting duck ;D ;D

På bilden, lille Edward 12 månader, fru Åsa och lycklig bonde som nu har frysen full. ;)

post-1031-1163433300_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...