Hoppa till innehåll

EU-kommissionen vill skärpa vapenlagar o införa mentaltest


lsjonsson

Recommended Posts

Just mental testet kan vara bra. Det kan ju tyda på att nån komitt på att det är mäniskan som får licens inte vapnet. att i samma förslag bägransa vapen typer tyder dock på att så ej är fallet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tja, en ordentlig koll mot polis, sjukvård, socialen och körkortsregister är riktigt bra

 

men skulle dom hitta på något eget test som ska göra så tror jag att det verkligen inte funkar

 

det där är en sådan sak som kan bli från ett riktigt bottennapp till helt ok

 

allt beroende på hur man gör det, tyvärr så är mitt förtroende till politiker väldigt lågt, historiskt sett har dom verkligen visat att dom inte får något gjort på ett bra sätt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...............

Det finns bara en sak att göra,se till att ha full garderob och håll fast vid den då vår garderob om sex vapen idag garanterat kommer ändras inom en inte allt för avlägsen framtid,förhoppningsvis kommer vi som lever idag kunna jaga vår livstid ut innan den dörren stängs för gott också men det är inte sannolikt då det i våras tex lades fram ett förslag om stopp för alla former av jakt i holland......steget därifrån till hela EU är inte långt.

 

/Mike

 

Jag kan inte säga att jag gillar det - men jag tror dessvärre att du har allt för rätt.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ordet "mentaltest" känns sådär lagomt trevligt klingande eftersom ytterst få egentligen vet vad det innebär, men lite striktare kontroller inför vapeninnehav ser jag bara som positivt.

Har ju beskrivit tidigare hur det gick till när jag sökte vapenlicens i England och hur man blev intervjuad två gånger samt hembesök av högre polisman för att "kontrollera vapenskåpet". De kollade hur man var som person och hur man reagerade på vissa frågor.

När man till slut fick licensen så var det jag som person som blev betrodd att inneha vapen och efter det behövdes inga väntetider för licensen stod ju på mig.

Jag fick även 10% billigare bilförsäkring eftersom jag nu var en betrodd människa som troligen inte skulle slarva i trafiken.

 

Jag finner vårt svenska system helt korkat när man skall "söka licens" för en .22LR när man redan har ett knippe klass 1 vapen i skåpet!!!

 

Problematiken är att det är Svensson som sitter och drar i spakarna och utan intresse för jakt eller sportskytte så har de noll förståelse. 

Det börjar dra ihop till val snart och vi får väl åter igen vänja oss vid att det haglar dumheter från oppositionen i syfte till att skapa debatt och oreda. (det kan hagla dumheter från de regerande också, men det är inte lika vanligt ;) )

 

Jag har för första gången på mycket länge glest i garderoben och det kanske är dumt?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mycket dumt att ha glest i garderoben med tanke på hur det ser ut i övriga europa.

 

tex så gäller en vapenlicens i holland bara i ett år sen måste den förnyas och en förutsättning är att du kan visa upp ett reellt behov dvs ett jakträttsintyg på minst 40ha.

 

i belgien måste man förnya sina licenser vart tredje år genom att "requlify"

 

I sverige har vi nu femårslicenser för villkorade vapen och vissa sportskyttevapen men det finns ingen anledning att tro att det kommer sluta där,det är bara en tidsfråga innan vi också har tidsbegränsade licenser för alla vapen.

 

Det man har vid en lagändring det har man så se till att fylla upp medans tid finnes.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

..........

 

Det man har vid en lagändring det har man så se till att fylla upp medans tid finnes.

 

/Mike

 

Det är bara det i sig ett fullgott argument mot att man ska skärpa lagstiftningen...... Ska de skärpa upp regelverket är det ju lika bra att "ha kroniskt fult i skåpet", dvs folk kommer att bunkra upp vapen som det lär ta 50-60 år i bästa fall innan de kan plockas av oss.

 

Vad gäller halvisar är det nog inte ens en speciellt lång tid kvar oaktat valutgången - så ni som vill ha en, ansök om den NU! Ansökan ska behandlas efter den lag som gällde när ansökan lämnades in. Så desto förr desto bättre!

 

/T - som förvisso har handlartillstånd men ändå anser att detta är så pass realistiskt och otäckt att det inte faller under att tala i egen sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det som irriterar mig mest är frånvaron av målbild.

Vilka brott är det man vill försöka få bort genom att krångla till det och göra livet surt för laglydiga medborgare?

Hur stor andel av den vapenrelaterade brottsligheten skulle man kunna få bort genom att införa tom de mest långtgående förslagen?

Det är väl typ en vådaskjutning och två självmord / år som man möjligtvis kan tänka sig få bort om man tog bort alla våra jaktvapen!

"Riktiga" våldsbrott begår man inte med lagliga vapen! Det finns det väl gott om statistik som visar. Och bland de vapen som en gång varit lagliga (DVS stulna) som används i brottslig verksamhet så är det väl närmare 0% som är jaktvapen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag orkar snart inte längre, EU är en överstatlig organisaton som håller på att förslava folket, vår moderatledda regering sväljer allt Eu gör. Ask och Birgitta Ohlsson är väl överlyckliga nu framför allt Phlsson som är en rabiat jakthatare.

 

Nej det är dags att gå ut ur EU och lägga de pengar som vi pumpar in i EU på Skola,vård omsorg och rusta upp vägar o få tågtrafiken att fungera.

Om det blir något över..... Svenskt jordbruk kommer att behöva statliga pengar för att inte bli utkonkurrerade av EUbönder med bidrag.

 

EU är helt klart inne och petar i för många smådetaljer.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hadde en knapp som det stog Skyll inte på mig jag röstade nej. Undra om jag har kvar den någonstans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men vi jägare e lite för slappa,.. jägarförbunden runt om i eu får väll i helvete slänga näven i bordet o visa hur det ligger till!!

 

Det e ju rena sovjetunionen snart!! kan ju hoppas att ett mer sverige vänligt parti kan lösa lite granna, det är inga små grejer det här,,

 

dock gilar ja den iden med bli undersökt en gång, sen gå in o handla dina vapen du vill ha,,,

 

men finns ju kryphål här med vissa kanske bygger små små armeer, 6 halvautomatiska gevär i garderoben samt bygger om magasin kanske inte är en melodi,,,men men

'

 

vet inte va ja skriver ens :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bär min knapp med stolthet...... :wink:

 

Jag är oxå helt enig angående EU´s klåfingrighet i vapen- och jaktfrågor - man får väl emigrera till ett land som fortfarande inte lägger sig för mycket i medborgarnas jakt/vapen hobby

 

 

Raggarö 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

spännande utveckling. 

 

ett vara eller icke vara i eu är väl en diskussion vi kan lämna därhän - det är troligen inte speciellt aktuellt att vi någonsin kommer att lämna unionen. 

 

mitt tillägg i debatten är väl att jag inte tycker att något av förslagen är speciellt konstiga. halvautoförbud är väl det som kan diskuteras men de andra tre ser jag som helt naturliga regler. . 

 

jag är alldeles för dåligt insatt i hur vapenlagarna är i övriga EU men jag har svårt att se att diskussionen har uppkommit pga sverige. gissningsvis finns det liberalare vapenlagar i andra länder som man vill komma åt och vi blir "drabbade" i frågan precis som med alla andra centrala beslut. 

 

vad kommer det innebära i förlängningen? säkerligen är det så, precis som mike är inne på, att det varken är första eller sista gången eu lägger sig i våra vapenlagar och visst finns det stora risker att antalet tillåtna vapen i garderoben kommer att justeras på sikt. 

 

litet tillägg till Foffe: tror du att en annan regering hade stått upp bättre mot eu? knappast. och oavsett vem som styrt eller hur vi röstat så hade vi hade kommit med i eu förr eller senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan regeringen som är beroende av V o MP är lika farliga som EU. Jag ska börja som vanligt skicka mail till de minitrar som tillhör mitt parti. Jag kommer att så fort jag får chansen prata med ledande personere i mitt parti. Är ibland ett pain in the as för partiledningen. Men jag kommer inte att ge mig.

 

Tyvär så är nog mina chanser att komma in i riksdagen små. Men jag skrev att en av frågorna jag vill jobba för är jakten och andra jaktliga landsbygds frågor. Så man får se hur det går på medlemsomröstningen framöver, hur många poäng jag får.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ordet "mentaltest" känns sådär lagomt trevligt klingande eftersom ytterst få egentligen vet vad det innebär, men lite striktare kontroller inför vapeninnehav ser jag bara som positivt.

Har ju beskrivit tidigare hur det gick till när jag sökte vapenlicens i England och hur man blev intervjuad två gånger samt hembesök av högre polisman för att "kontrollera vapenskåpet". De kollade hur man var som person och hur man reagerade på vissa frågor.

När man till slut fick licensen så var det jag som person som blev betrodd att inneha vapen och efter det behövdes inga väntetider för licensen stod ju på mig.

Jag fick även 10% billigare bilförsäkring eftersom jag nu var en betrodd människa som troligen inte skulle slarva i trafiken.

 

Jag finner vårt svenska system helt korkat när man skall "söka licens" för en .22LR när man redan har ett knippe klass 1 vapen i skåpet!!!

 

Problematiken är att det är Svensson som sitter och drar i spakarna och utan intresse för jakt eller sportskytte så har de noll förståelse. 

Det börjar dra ihop till val snart och vi får väl åter igen vänja oss vid att det haglar dumheter från oppositionen i syfte till att skapa debatt och oreda. (det kan hagla dumheter från de regerande också, men det är inte lika vanligt ;) )

 

Jag har för första gången på mycket länge glest i garderoben och det kanske är dumt?

I england kan du knappt få vapenlicens längre så om man återför mike:s resonemang så är de bara två steg längre komna. 

Det sker inte så jävla mycket i sverige med stulna jaktvapen om jag har rätt för mig? det är gränserna som inte bevakas korrekt. 

vi vinner inte något på att vara skrämda för att vi blir av med allt om man gör fel. felet är just där - gör man ett fel förlorar man allt och alla gör fel....

om man gör ngt alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...