Hoppa till innehåll

Aimpoint Killflash


hoel

Recommended Posts

När blir du belyst med infra eller röd laser alt behöver gömma dina reflexer från optiken?

 

Allvarligt talat är det en bit rätt så bra utrustning som man inte har något större behov av i Sverige,  vi har inte så hård sol att vi skrämmer mycket vilt med glimtar från linser, men det är just vad en sådan löser. jag ser helt klart att det är en ok pryl att ha men inget nödvändigt.

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer på hur den hindrar från reflektioner in i tuben. Har ett jobbit brytningfel som gör att jag ser alla reflktioner extra mycket. Blir mycket bättre när jag använder liser/glasögon. Men när jag jagar slipper jag gärna båda. Tänkte om detta kunder hjälpa lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja det har jag aldrig övervägt men det är i så fall på marginalen när det är en del inkommande ströljus osv. Du kan inte ordna med ett test innan du handlar? /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja det har jag aldrig övervägt men det är i så fall på marginalen när det är en del inkommande ströljus osv. Du kan inte ordna med ett test innan du handlar? /CHristian

 

Tänkte beställa från USA med flip-up både fram och bak, men det går säkert att lösa att testa. Skiljer så jäkla mkt i pris, 420kr från USA och 1000kr från Sverige. Visserligen är ju frakten billigare i Sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån på aimpoint 5000 på min drilling men har den oftast inte i.

 

För att det tar lite ljus så det stör lite tycker jag även om man inte tänker på att den finns när man har focus på målet .

 

Skaffade den då jag hade några rådjur som kastade innan de var i pass trots att man stod bra till. kom då på att Aimpointen ger reflexer ut i sida.

Men skivan i så blir det noll reflexer så den funkar mot reflexer.

 

Största nackdelen är att flipplocken har en större benägenhet att öppna sig ofrivilligt och snö eller vatten i skivan gör att man ser nada.

Det är anledning 2 att den oftast inte är i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån på aimpoint 5000 på min drilling men har den oftast inte i.

 

För att det tar lite ljus så det stör lite tycker jag även om man inte tänker på att den finns när man har focus på målet .

 

Skaffade den då jag hade några rådjur som kastade innan de var i pass trots att man stod bra till. kom då på att Aimpointen ger reflexer ut i sida.

Men skivan i så blir det noll reflexer så den funkar mot reflexer.

 

Största nackdelen är att flipplocken har en större benägenhet att öppna sig ofrivilligt och snö eller vatten i skivan gör att man ser nada.

Det är anledning 2 att den oftast inte är i.

Skjut med bägge ögonen öppna så kan du stänga främre locket och ändå skjuta utan problem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjut med bägge ögonen öppna så kan du stänga främre locket och ändå skjuta utan problem...

 

Skjuter alltid med bägge ögonen öppna även med förstoring på kikaren.

 

Att det går bra med stängt främre lock är för att jag har genomsiktslock (gör att bakre kan vara stängt med) :biggrin:

 

Att man skjuter lika bra med svart lock stängt där fram är en myt. Sen att det går är helt klart.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bänk är för statiskt, felen börjar att synas och märkas när det inte är så pass överlagda skott, jag har skjutit en del skott på detta sätt med Ak5, och minsta att man har en dålig anläggning så blir det knas.

 

/CHristian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Myten är att det skulle gå LIKA bra!

 

Varför? jo man har normalt svårare med bland annat avståndsbedömning och bedömning av fart med bara ett öga öppet.

det är därför man bör ha bägge ögonen öppna vid hagelskytte och med rödpunktsikten.

stänger du locket ser du bara med ett öga (för utom den röda punnkten i siktet som du ser med andra ögat) men din omgivning ser du bara med ett öga och det gör det svårare.

 

Som stöd för mitt påstående så drar trafikverket in körkortet på ett halvår om man skulle ha oturen att mista ett öga detta för att man skall lära sig bedömma avstånd och fart med bara ett öga.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bänk är för statiskt, felen börjar att synas och märkas när det inte är så pass överlagda skott, jag har skjutit en del skott på detta sätt med Ak5, och minsta att man har en dålig anläggning så blir det knas.

 

/CHristian

kan hålla med att bänken blir statiskt och inte fullt godkänt för ett sånt test men träffarna satt där dom skulle då

tyvärr så har pangen som jag hade rödpunkten på blivit avlivad så jag kan inte göra fler tester på ett tag men tänker man bara att anläggningen blir "normal" så bör man skjuta lika bra med

 

Myten är att det skulle gå LIKA bra!

 

Varför? jo man har normalt svårare med bland annat avståndsbedömning och bedömning av fart med bara ett öga öppet.

det är därför man bör ha bägge ögonen öppna vid hagelskytte och med rödpunktsikten.

stänger du locket ser du bara med ett öga (för utom den röda punnkten i siktet som du ser med andra ögat) men din omgivning ser du bara med ett öga och det gör det svårare.

 

Som stöd för mitt påstående så drar trafikverket in körkortet på ett halvår om man skulle ha oturen att mista ett öga detta för att man skall lära sig bedömma avstånd och fart med bara ett öga.

och hur ofta skjuter en med kikarsikte med bägge ögonen öppna vid drevjakt ?? tror att det är fler som skjuter med ena ögat stängt än med bägge ögonen öppna  tyvärr 

 

vad har du för underlag att det inte går lika bra ?

 

Christian har egen erfarenhet  jag har egen erfarenhet dock i mindre valör

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mördarmusen jag tolkar ditt inlägg att jag inte skulle ha nån erfarenhet för att jag har få inlägg på jaktsnack medan du och Christian har många så era åsikter är mer värda även om jag och Christian är på samma spår. 

 

Tråkig inställning.

 

Har som sagt aimpoint och har testat detta både med jakt bössa och AK 4 i hemvärnet och där sett hur hela pluton skjuter med stängd lucka och det är sämre framför allt när det gäller att skjuta fort på rätt mål.

 

Att man kan träffa bra är helt rätt men inbilla mig inte att man skjuter lika bra i alla lägen med ett öga.

 

att vi föds med 2 ögon är inte bara för att ha ett i reserv.

 

Så om vi går mer på tråden vad den gäller så hellre killflash än stängd lucka för att bli av med reflexer.

baserat på att jag har ett killflash filter så jag kan svara i denna tråd trots få inlägg på forat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mördarmusen jag tolkar ditt inlägg att jag inte skulle ha nån erfarenhet för att jag har få inlägg på jaktsnack medan du och Christian har många så era åsikter är mer värda även om jag och Christian är på samma spår. 

 

Tråkig inställning.

 

Har som sagt aimpoint och har testat detta både med jakt bössa och AK 4 i hemvärnet och där sett hur hela pluton skjuter med stängd lucka och det är sämre framför allt när det gäller att skjuta fort på rätt mål.

 

Att man kan träffa bra är helt rätt men inbilla mig inte att man skjuter lika bra i alla lägen med ett öga.

 

att vi föds med 2 ögon är inte bara för att ha ett i reserv.

 

Så om vi går mer på tråden vad den gäller så hellre killflash än stängd lucka för att bli av med reflexer.

baserat på att jag har ett killflash filter så jag kan svara i denna tråd trots få inlägg på forat.

din åsikt är lika mycket värd som min och Christians och faktiskt alla andras  men läser du igenom ditt förra inlägg igen så är det du som har den tråkiga inställningen först

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va snälla mot varandra nu Pöjkar, ni kanske talar lite om varandra och inte känner varandra i verkligheten, jag är minst lika dryg och kantig i verkliga livet som här inne, det är ingen av er två vet jag mig förstå,

så med det sagt,

 

inlägg på forat är inte lika med erfarenhet, det kan vi nog konstatera, inte ens blir tyckat bättre av det, men jag har en del tid med lingonlysen och lite erfarenhet av dem, den har jag förmedlat ovan, sen får man ta den för vad den är, just en halvfet, halvgammal, gammal om man frågar min sambo tjockskallig jurist med inget bättre för sig än att tycka om saker.

 

Beviset ligger i träffen. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...