Hoppa till innehåll

Maskar utanför tarmarna i vildsvin


alptax

Recommended Posts

Hallåj!

 

Sköt en gris ikväll och upptäckte när jag tog ur den att det krälade omkring en massa vita långa äckliga maskar.

Maskarna var mellan 5-10cm långa och 1-2mm tjocka. Dessa levde och krälade omkring UTANFÖR tarmarna :S

Jag har slaktat runt 100grisar och har aldrig stött på dessa maskar.

 

Vad är detta? Själv hade jag kasserat grisen men då detta var skyddsjakt på en annan gård så är det inte upp till mig. Markägaren är iallafall informerad så får han göra som han vill med grisen.

 

Det enda jag kan tänka mig är att dessa maskar har tagit sig ur tarmsystemet då ett skott har tagit lite i framkant av vommen men jag märkte dessa maskar direkt när jag öppnade upp bakifrån. Öppnade grisen när den hängde i bakbenen och tycker väll inte dessa maskar skulle kunna ta sig upp ända upp mot penseln. Det var inget maginnehåll eller liknande så långt "bak" på grisen. Tycker det låter lite långsökt.

Känns som att dessa maskar lever utanför tarmsystemet.

 

Vidrigt men vad kan det vara?

(klicka för att förstora bilden)

post-15252-0-73742600-1384374707_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänker i dom banorna också men dom måste ringlat på rätt bra. För jäkla vidriga kräk. Var en hel drös med dom :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätter också en slant på spolmask! Exakt hur de tagit sig ut ur tarmen vet jag inte men man ser ju lite spannmålsrester på bilden så sannolikt har maskarna kommit från samma ställe. Det ser ju för äckligt ut och jag hade inte tagit rätt på grisen meeen, varenda gris jag skjutit kan ju ha haft lika mycket mask som denna gris bara det att jag inte upptäckt dom... De tar sig ju inte till muskelköttet som vi till sist äter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spolmask. Dessa vandrar i hela kroppen i sina larvstadier. Men det där ser ut som adulta maskar, så säkerligen kommit ut från tarmen via skottskadan. Maskarna i sig ingen som helst fara för köttkvaliteten, däremot kanske att grisen är 'fulskjuten' :-P ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos smågrisar kan det mycket väl finnas spolmasklarver (L1-larver) i muskulatur...men det är inget man ser eller lider av. Bara att äta och njuta ;-)

Uhuhu..det där med smågris blev nått helt annat nu :sick: men är det ofarligt så :tongue:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...