Hoppa till innehåll

Toppjakt 13-14


Lars

Recommended Posts

Ragnarsson.

Då blir det träning! Och ett litet knep. Ta ett foto på en tjäder/orre genom ditt kikarsikte. Måltavlor funkar om de är rätt storlek. Fota vid 150,200& 250 m. Hur ser dessa ut i förhållande till ditt riktmedel? Ger hyfsad gissning ut till 200m med begränsad träning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då var resan till västerbotten avklarad.

Började med bra väder, hel klart och -18 grader och lätt blåst.

De kändes inte riktigt bra då vi klev ur bilen och for ner på första myren.

"vafan, här är ju bara granskog" sa vi båda två samtigt.

Vi bestämde oss för att åka 1 km efter myren för att se om den skulle byta karaktär.

De gjorde den inte så vi tog beslutet att fara till ett annat område.

Vi skidrade upp i en plantering för att komma tillbaka till bilen snabbast.

I planteringen stötte vi ca 7 tjädrar!

Fan, dom sitter i ungskogen och äter från backen.

De var helt enkelt för lite snö i skogen, ca 15 cm bara så de var inga problem för fåglarna att hitta mat på backen.

Trots att vi hittade så mycke fågel på så liten yta så besluta vi oss för att söka ett annat ställe med mer tall på.

Vi for till ett annat område som vi hade blivit tipsade om att de skulle vara bra med både orre och tjäder.

Då vi kom fram så såg vi att de vara exakt samma biotop som förra.

Vi tog beslutet att vi delar på oss och åker på varsitt ställe för att söka av ett större område.

Jag stöter en orre direkt jag kommer ut på myren som flyger långt långt långt bort.

De är den ända fågel jag ser på de området.

Robert han såg 2 orrar i topp som han länge låg och sikta på och i sista sekunden då han precis skulle trycka av så såg han att de var 2 hönor så de var bara att packa ihop och fara vidare.

Han stötte senare en tjäder som han var säker på toppade och provade att åka efter den utan att finna igen den!

Första dagen avklarad!

Andra dagen efter mycke kartstudier och rådfrågning så hitta vi ett område som skulle ha uråldrig tallskog med mycke myr!

Vi diskuterade om vi skulle köra pyschjakt på tjädrarna i planteringen eller om vi skulle fara till marken med tall.

Beslutet blev inte så svårt att bestämma vilket område de skulle bli.

Vi hade ju farit dit för att jaga toppfågel och inte för att köra någon slags indianjakt med kula  :biggrin:

Då vi kom fram till nya marken och kommer ut på första myren, DRÖM MARK!

Myrtall efter myrtall med en inramning av uråldrig tallskog.

Här måste vi hitta fågel!

Vi åker, och åker och åker, åker åker osv.....

Ca 1,5 mil åkning utan en ända kontakt!

Eller vi stötte 4 ripor, men dom räknas inte.

Då vi är ca 50 m från bilen så kommer de en tjädertupp och flyger över oss!

Vi titta på gps:en och kommer fram till att de är en myr och sen en sjö så den måste antingen slagit ner på myren eller runt sjön.

Vi börjar åka, och i samma sekund vi börjar åka så flyger de en flock med ca 30 orrar bakom ryggen på oss.

Nåväl, vi börja åka mot tuppen i hopp om att finna den.

Vi kommer ner på myren, ingenting.

Vi fortsätter till sjön och står och spanar och ser ingenting. Vi börjar att diskutera om vi skulle åka och söka orrarna istället då robert plötsligt rycker till!

Jajamen där sitter ju tuppen på andra sidan sjön 678m.

Robert börja avansera och kommer över till andra sidan och lägger sig ner för att skjuta.

Tuppen sitter helt still och rör inte en fjäder under hela tiden!

De tar lång tid innan skottet kommer och då de kommer så gör tuppen en framåt volt.

Ett perfekt skott!

Jag åker fram till robert och han var så nervös vid skott tillfället så han skakade så mycke sa han tappade bort tjädern vid skottet och såg inte tjädern reaktion.

Han frågade direkt vad som hände?

Jag sa att de var ett lyckat skott och fråga vad avståndet var.

Han svarade 236m.

Vi åker fram och hämtar tuppen som ligger 2 m från trädet den satt i.

En bra avslutning på 2 härliga dagar trotts en trög jakt!

Grattis till Robert! (som uttryckte sig 30 min innan skottet "Jag är fan världens sämsta toppjaktjägare någonsin" )

 

Bjuder på 2 bilder, första ljuset dag 1 och avslutningen dag 2!

post-9376-0-46130200-1387796228_thumb.jp

post-9376-0-34709300-1387796282_thumb.jp

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! Man försöker ju så gott de går  :wink:

 

Ja visst gör man det! :thumbsup:

 

Jag pratade med en kollega till dig nu när jag o hunden var ute på promenad. :smile:

En kvinna på drygt 40 o ser riktigt bra ut o trevlig är hon. :smile:  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har inte aktivt letat fågel de 2 senaste åren... I fjol tvärdog stammen och det var mycket sällan jag fick se fågel.

I år har det varit något bättre, men inte så mycket att jag fått några "straffsparkar".

 

Var ut och släppte Jämten här om dagen. Hon fick tag på ko och kalv som inte ville stå, utan drog i sken.

Helt plötslig går jag på en flock orrar. Det sitter ung 8-10 st i ett träd lite drygt 100 m bort. 120-150 m bort sitter ytterligare 6-8 st.

I trädet närmast ser jag 2 som sitter riktigt fint i topp. Tom så nära att jag för en sekund leker med tanken att ta 2 i samma smäll.

Dock när jag lyfter bössan så ser jag att de 4 fåglarna längst upp i toppen är hönor. Men som 5:a sitter en tupp följt av 2 hönor och sedan ytterligare en tupp. Längre ner sitter ytterligare 2-3 hönor..

 

Jag siktar in mig på den översta av de 2 tupparna och nu hänger den i ett "kallställt" förråd!

post-4173-0-46659900-1390671593_thumb.jp

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Här blev de bara 2 skavsår med hem o minnet av en flyende tjädertupp idag.

Jag e dock riktigt glad över att vi såg en tupp efter 4,5h skidande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag tog jag mig en tur på hemma mark!

Tur att jag inte lagt någon tid på dom markerna i år då dom är nästintill fågelfria!

Åkte ca 1,5 mil och såg inte ett liv! Och då var de på bara ställen där de vanligtvis brukar vara fågel.

Jag hade iaf tur med vädret, -10 grader, 3-4 m/s och nästan helt klart!

Blir mest troligt ett sista försök antingen på torsdag eller fredag, då blir de i en annan kommun!

 

Bjuder på några bilder från dagen!

post-9376-0-80027900-1390766736_thumb.jp

post-9376-0-25207500-1390766881_thumb.jp

post-9376-0-59670000-1390766935_thumb.jp

post-9376-0-29309300-1390766975_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man såg inte mycket fågel i höstas heller under älgjakten o det man var ute.

Är det skogarna ovanför Gammelgården?

 

Fina foton iaf! :smile:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man såg inte mycket fågel i höstas heller under älgjakten o det man var ute.

Är det skogarna ovanför Gammelgården?

 

Fina foton iaf! :smile:  

Ja mellan gammelgården och kälsjärv.

Tack! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fåglarna börjar ta sig i mina jaktmarker. Vi har skjutit några orrar som det äntligen är gott om. Min nya 284 win är lite overkill men underbar att skjuta med. Sett flera tjädrar och mest hönor vilket bådar gott inför framtiden. Ser fram emot nästa år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha då var det slut för denna säsong hädade med att inte jaga sista dagen men väl näst sista åtminstone :wink:

 

Ops den fastnade men börjar bli rätt skicklig att skjuta av kvist så det löste sig

post-857-0-98323100-1391203900_thumb.jpg

 

Här den från tallen ovan med sin äldre kompis

post-857-0-88160200-1391203901_thumb.jpg

 

Denna slet jag rätt hårt för

post-857-0-73573100-1391203902_thumb.jpg

 

Och hitta denna nästan tillbaka till bilen

post-857-0-58895500-1391203903_thumb.jpg

 

Har varit ovanligt lite toppjakt för mig denna vinter, snöfattigt och fågelfattigt har gjort att man tagit det lite lugnt.

Men skyttet går till historien som det bästa någonsin en fågel mer än skott denna toppjakt lär man aldrig klara igen :woot:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänktejaga sista 3 dagarna men efter 2 tungåkta dagar med 1 färsk tjäderlega på 3 mil spenderade jag 8 Tim i vakkojan ist å sköt bom kl 06 sen även bom på skata nått måste hänt i byssen så inväntar jag nog nya bössan innan rävjakten kickar igång på allvar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina bilder Lars :thumbsup:

 

Där jag och Jonas var och jagade har det varit väldigt gott om fågel den här säsongen, framför allt orrarna har gått 

till riktigt bra. Finns hyfsat med tjäder också, och det har vart riktigt kul att se så mycket fågel på marken som 

jag annars jagar älg på.

 

Har du jagat med 6xc'n nu eller har du kört med  6 br ?

För min egen del så har det varit 6 ppc'n som tjänstgjort i vinter.

Är väldigt sugen att bygga nåt nytt till fågel jakten men velar om br eller xc.

 

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo neråt dina trakter har det varit riktigt bra vad jag hört. Jag har kört XC två vintrar nu men tycker br är bättre till ren toppjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo neråt dina trakter har det varit riktigt bra vad jag hört. Jag har kört XC två vintrar nu men tycker br är bättre till ren toppjakt.

jo denna vinter har vart bra, Jag tror att mitt projekt blir en br, mest för enkelhetens skull då jag har både verktyg och ca 900 st

br hylsor som jag hamstrat på mej under resans gång. Mest troligt om det blir br så är det ppc'n som blir ombyggd då det är en sako 75

och den matar br som tåget ur magget.

 

Mvh Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...