Hoppa till innehåll

Älgförvaltning


lindberg

Recommended Posts

Visst är det så här:

Det krävs en stor ko för att få en stor kalv. Det krävs en ännu större ko för att få dubbelkalv men kalvarna är för den skull inte mindre. Till stor del avgörs hur stor älgen blir som vuxen av hur stor den är när den går in i sin första vinter. 

 

Nu till mina funderingar och problem.

 

I älgskötselområdet som jag jagar i får man i början av jakten endast skjuta en av två dubbelkalvar efter första december är alla kalvar lovliga. Vi har dessutom varg som vi har naturvårdsverket att tacka för! 

Kan förstå tanken att vi ska spara "förande" kor. Problemet är ju att "gallkor och kvigor" kan vara högproducerande kor som träffat på varg! Effekten av det här har i år blivit att det skjutits mycket mer vuxna än kalvar. Då hör jag i mitt bakhuvud hur man alltid sagt att i varg revir ska man låta kalvavskjutningen styra.

Visst måste det vara bättre för älgstammens skull att göra tvärsom! Alltså fridlys dubbelkalv! Då vet jag av egen erfarenhet att det inte är bra för skogen men skjut rakt av då!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  Ko med 2 kalvar fredas,, små marker många jaktlag som älgarna passerar förbi så ligger 2 kalvskon farligt till även i December"

 Dvs,, Ni skjuter gallkor,enkalvsko,ensammna kor, kvigor,, ang tjurar så ska det finnas produktiva älgtjurar på marken inte icke könsmogna ungdjur ,,

 

 

 Så vill jag rikta en vettig avskjutning + att det skjuts 50-50 vuxen-kalv!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...