Hoppa till innehåll

Olikt sök på jämte, hjälp.


jarvinen

Recommended Posts

Hej.

Tänkte höra hur normalt detta är för er och om det är något man kan ändra eller om det

ger med sig med tiden.

 

Min jämte, en tik, 2 år i april.

 

Söket på hon är VÄLDIGT varierande.

Från ena Såten då hon knappt söker alls(50-70m) och bara stannar och sniffar runt gud vet hur länge.

Till den andra såten eller andra dagens jakt då hon söker precis som jag tycker är acceptabelt som minst(200-400m) ungefär som längst. MEN hon kan också vissa gånger som hon drar dom lite längre svängarna "haka" upp sig på samma jävla fläck ända tills ja tappar tålamodet och inte orkar vänta längre(Har passare som gnäller och frågar vars jag är och att det är kallt och att dom också har gps så dom ser ju vad som händer, så snacket går ju ibland).

 

Finns det på nått sätt att få hon att bli mer jämn i söket eller är det ev en mognadsfråga som jag får för mig att det är?

Har hon älg i nosen, både vind och spår så spelar det ingen roll, hon söker upp och skäller, (dock ej om det inte hittas åt nån älg på för långt håll( ca 1-1,2 km).

 

Jag har skjutit ett par älgar på stånd för henne så jag tycker faktiskt att hon borde förstå varför vi är ute nu.

Tycker folk snackar så mycket om hur jävla långt deras hundar söker och hur mkt jaktlust det är i dom och dom knappt behöver vara ute så har hunna deras skällt flera timmar och söker bra långt, men jag som jagar

ca 40-60 eller mer dagar om året ska fan inte få till det med en hund med bra gener och riktigt duktig på skälla om det väl hittas nån älg. Antingen gör ja nått storfel som absolut ingen annan gör eller så har ja ba otur med hunn.

 

Jag jagar så att jag går sakta hela tiden och stannar när hunden sticker och väntar tills hon kommer tillbaka, ju bättre sök desto mer beröm. men som sagt så brukar jag gå fram och vissla in när hon stannar på sina ställen och visst det kanske är fel men ändå, hur länge ska man vänta igentligen.

 

Vad skulle ni gjort?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gokväll. Har själv en jämttik som blir två i maj. Hon är också lite ojämn i söket men hittar nästan jämt älg. Jag tror att om hunden är intresserad så kommer söket med tiden,dom måste komma på själv hur dom ska hitta älgen. Bara att vara ute o ha tålamod.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare. Ja de känns nästan som om att det är de som gäller. Man har ju hört om sena jämthundar också. Men de klart man är kanske lite för ivrig med. Men detta är min andra jämte nu, den förra jag hade var inte renrasig och hade totalt noll i sök, 100 meter då vart jag imponerad. Världens bästa och smarta hemma hund, men tyvär inte jakt i denna. När hon närmade sig 3 år fick hon höftproblem och tyvär fick hon gå vidare, så nu har jag hållt på i snart 5 år totalt om jag nu räknar med den jag har nu och ännu ingen fullbordad jakthund. Kanske därav att jag börjar få dåligt tålamod;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror den allmänna uppfattningen är att man ska ge dom 3 år iaf innan man "ger" upp. Avlas ju mer o mer på tidig jakt. När hade hon första älgkontakten och hur gick det? Vad heter hon?

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja brukar väl vara så ungefär. Sköt faktiskt första när hon var 7 månader efter 2 timmars stånd på skadad Ko. Så jag trodde verkligen att det inte skulle vara några problem. Som sagt, hon skäller på bra när hpn väl hittat älg, lite väl het kanske vilket oftast resulterar i sken. Har också skjutit gris på stånd. Så ja menar intresset verkar finnas men hon verkar inte koppla ihop de med söket riktigt. Jag rör mig så sakta de går och försöker få ut hon men känns ibland som hon tror att det går bättre när hon är närmare mig. Men då vissa gånger så är ju hon ju bra i söket, som sagt, så olika på olika släpp. Fattar inte. Hon heter "Bella" SE36862/2012

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv en tik på nu 4 år. 8 fällda på stånd.(3 till där hon varit med, men ej stånd. Samt att grannlag troligtvis skjutit någon sken älg hon kommit med)

Första hösten (9-10 mån) var det mycket lek och dåliga sök. Några kortare stånd på 20-40min, ett på ca 60 min. Men inget skjutet.

Höst 2 och 3 var det vsrierat med söken. Vissa gånger bara 60-100m andra dagar ut ända på 600-800 fågelvägen(sprungen sträcka blir då några km.....)

Nu i höst har hon varit trängre med ett fåtal rundor ut på +400m.

Jag tror inte att hon vid släpp har inställningen att "nu jävlar ska jag hitta älg om jag så ska springa tills jag stupar".

Utan hon trivs i skogen och känner hon älg så ska hon dit och skälla för det är kul.

Anpassa jakten efter den hund du har. Det verkar som du har en hund som funkar på små marker. Med den bonus att du inte behöver nattvaka i bilen varje natt efter släpp.

Måste du ha en vidsökt hund för att kunna jaga.... Ge henne en höst till och funkar hon inte då. Placera om henne till någon som marker som hon skulle passa på.

Jag kan bli less och frustrerad vissa dagar när hon inte söker ut och/eller inte hittar älg. Dock, kan jag skjuta 1-5 älgar för henne varje år så finner jag ändå mening med att jaga med henne.

Tror inte att jag skulle skjuta fler älgar om jag hade en vidlyftig hund som har stort sök och förföljer/skäller tills älgen ligger.

Är också nöjd med att slippa nattvaka efter hund på skogen och kanske tom vara tvungen att ta ledigt från arbete för att vänta/söka/leta efter hund.....

(Ps En i laget har hund/hundar som söker flera km bort och kan förfölja/skälla i timmar. Tror att han skjutit 1-2 älgar under samma tid som jag skjutit för min tik. Iof så har det nog skjutits 1-2 till av annat folk, för hans hundar. Han anser naturigtvis att hans hundar är bättre som kan hålla på långt in på natte. Men jag tycker nog att jag får ut mer av jakten med min mediokra tik... DS)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare "kias Husse". Okej ja de nä min verkar ha samma inställning litegrann. Saken när det gäller mina marker så har jag både stora OCH små marker, och som sagt på dom små säger jag inget, är det en älg i området så hittar vi den ofta så det är inge större bekymmer. Mina andra större områden är det värre. Det är glest mellan älgarna och kan ibland vara några km till närmsta passkytt(nu strävar jag ju efter ståndskall men i alla fall), och på de områdena så ser jag ju hellre att hon är lite vidare om det inte finns någon älg. För man vet ju många hundar som kan anpassa sig ganska bra, tex glest mellan älgar så ökar söket för att hitta och tvärtom. Men det klart, MÅSTE gör jag ju inte, bra med kondition också för husse. Men skulle vara kul med en hund som man vet att man kan släppa och aktivt söker älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, vet vad du menar. För mig blir det en valp i vår.

Dels för att tiken inte riktigt levererar som jag skulle önska. Men öven för att hon har fått EP och man vet ju aldrig vart det bär. Just nu väldigt lindrigt så hon får jaga fullt ut och behöver inga mediciner. Men man vet inte hur det ser ut om något år. Och då vill jag inte stå utan hund, för passare är inget jag finner nöje i.

Två hundar ger att jag kan alltinera och vid löp så borde dom inte vara i fas så dom höglöper samtidigt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena. Känner verkligen igen mig i din beskrivning Jarvinen. Har en jämte (hane) som är 2,5 år. Hans sök ligger mellan 250 - 400 m men när han får älg i näsan så hakar han på ett par km. Men vissa dagar är han runt benen och det blir bara några sök över 200 m. Jag har skjutit älg på ståndskall för honom strax innan jul. Som du också beskriver tror jag att han är lite het i upptaget och älgarna skenar ibland. För min del tror jag att detta beror på jag även jagar gris med honom. Har fått för mig. Att det är väldigt svårt att få en bra hund sim funkar bra på både gris och älg. Tror att hunden måste vara lite hetare i arbetet med en gris för att få stopp på den. När sen hunden jobbar likadant på älgen så skenar älgen. Detta är förstås min personliga uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Jigge. Okej jag förstår, Ja alltså skulle hon ligga runt 300-400 hela tiden så skulle jag vara nöjd men just att hon kan fastna 60 meter framom mig hela såten gör mig galen för att i andra såten ligga ute 200-400 hela tiden, skitknepigt. Gris har jag däremot aldrig angegerat mig i då jag inte jagar normalt där det finns gris. Nu hade jag chansen att få följa med och jaga gris med min hund och jag hade turen att vi hitta gris, efter upptag vart de 200m sken och sedan pallstopp tills jag kunde komma fram tills avslut. Hon kan vara olika i upptagen också. Nu senast i helgen var hon mörkare och lugnare i upptaget vilket gjorde at det först stod still och sedan gångstånd till sken och då kom hon tillbaka. Visserligen var älgarna stötta redan lite från början då dom (4st) stod ute på vägen när vi kom på morgonen med bilen. Och de andra älgarna jag skjutit tidigare på stånd så har hon också skällt sådär lugnt och mörkt, men 9 gånger av 10 så är hon så jävöa het, som en stövare. vet inte varför hon är så annorlunda hela tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att min hund har mindre sök i t ex täta granplanteringar. Vet inte vad detta beror på men det kanske hänger ihop med träning för hunden. Är det så på de olika såtarna du går. Att när det är mer sly och täta planteringar blir söket trängre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja ibland är det så, både i täta och i allt för gles skog, typ tallskog där du ser ett par hundra meter. Men äre mkt lukter inne i såten så ränner hon på som en galning och söker riktigt bra, så då oftast så brukar jag bara invänta upptaget som oftast inte kommer för det är inte nån älg kvar där inne. Så hon är verkligen villig på älg märker jag men så jävla trög på nå vis när de inte är så mycket lukter och hon fattar ju inte de där med att hon kan hitta själv bara hon söker ordentligt. Så ibland när hon bara håller sig nära så har vi ju kommer över många gånger färska spår och då tar hon ju dom. Så jag är också orolig att hon tror hon ska hitta bättre om hon inte är så långt ifrån mig heller. Har ni mycket gris där du jagar i Småland? Jag har flyttat ner till Västmanland nu men har kvar all min jakt i Västerbotten och Västernorrland. Däremot har jag nu fått börja jaga här nere också på ett mindre område där dom inte har någon hund då förutom min och här finns gris, inte mkt men litegrann så tidsfrågan är ju när jag får tag i gris istället för älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Jigge. Okej jag förstår, Ja alltså skulle hon ligga runt 300-400 hela tiden så skulle jag vara nöjd men just att hon kan fastna 60 meter framom mig hela såten gör mig galen för att i andra såten ligga ute 200-400 hela tiden, skitknepigt.

Vad tycker hunden om rovdjur?

Vissa av de gånger min tik har varit väldigt trång, för att söka ut ok i annat område eller nästa dag. Då har vi i efterhand kunnat konstatera att björn och någon gång varg, varit inne i området.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu, jag vet faktiskt inte exakt, men kan inte tänkta mig att de beror på rovdjur varenda gång det händer. Jag har testat hon på permobjörn, dock ej godkänd för att jag inte kunde kalla in hon och upptaget var för långt bort(men de var för att hon såg björnen innan jag släppte), och dommarn sa att detta är verkligen en hund det kan bli nått av. För hon skällde jävlar på den björn. Björn finns det dåligt om här men den där jävla vargen är inte långt borta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...