Hoppa till innehåll

Svamp i tassen?


Vicks

Recommended Posts

Strävhåret har under en längre tid slickat sig i tassen (tassarna) men vi har inte funnit några tecken på någon rodnad eller liknande, utan klassat det som en olat pga understimulans (har varit en period med ovanligt lite aktivitet för hundarna i vinter tyvärr) och sagt åt honom att sluta när han satt igång med slickandet.

Han har aldrig visat obehag eller tecken på att det kliat etc, utan har bara slickat i passivitet då han legat och vilat och liknande.

Kan tillägga att han haft det här beteendet under hela sitt liv, men förut har det uppstått efter aktiviteter som då han antingen sprungit länge i snö eller efter jakt. Nu slickas det som sagt i tid och otid.

För en stund sedan upptäckte vi att hans ena tass är alldeles röd på undersidan, alltså trampdynan. Han har även lite ont när man trycker.

Jag kommer naturligtvis att kontakta veterinär, men inte en lördagkväll.

Min fråga är om det går att lindra på något sätt hemma?

Idéer kring vad det kan vara för något?

Bakterier i öronen har varit ett återkommande problem någon gång varje år med denna hund, vilket ger mig rysningar då jag haft en hund med lågt immunförsvar tidigare...

I övrigt är han frisk, visar inga andra tecken på allergi osv.

Tankar och idéer om vad vi kan göra fram tills tid hos veterinär bokas mottages tacksamt. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha...pododermatit. Bada i ljummet såpvatten. 2 ggr per dag. Torka noga torrt efteråt. Frottéhandduk och gärna med hårtork på låg värme. Du bör nog vid vet.besöket sedan kolla upp för atopisk allergi. Tassklåda, återkommande pododermatiter, återkommande öronproblem, är allting mkt vanligt sekundärt till atopi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter klart som allergi ! Men jag är ingen veterinär.Min brors hund gjorde precis som din men blev bättre när han byte från torrfoder till färskfoder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha...pododermatit. Bada i ljummet såpvatten. 2 ggr per dag. Torka noga torrt efteråt. Frottéhandduk och gärna med hårtork på låg värme. Du bör nog vid vet.besöket sedan kolla upp för atopisk allergi. Tassklåda, återkommande pododermatiter, återkommande öronproblem, är allting mkt vanligt sekundärt till atopi.

 

Berätta mer...

Min hund har nog detdära. Men två droppar betnovat i vardera öra 2 dagar i veckan håller bort det..

Men en permanentare lösning vore intressantare..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strävhåret har under en längre tid slickat sig i tassen (tassarna) men vi har inte funnit några tecken på någon rodnad eller liknande, utan klassat det som en olat pga understimulans (har varit en period med ovanligt lite aktivitet för hundarna i vinter tyvärr) och sagt åt honom att sluta när han satt igång med slickandet.

Han har aldrig visat obehag eller tecken på att det kliat etc, utan har bara slickat i passivitet då han legat och vilat och liknande.

Kan tillägga att han haft det här beteendet under hela sitt liv, men förut har det uppstått efter aktiviteter som då han antingen sprungit länge i snö eller efter jakt. Nu slickas det som sagt i tid och otid.

För en stund sedan upptäckte vi att hans ena tass är alldeles röd på undersidan, alltså trampdynan. Han har även lite ont när man trycker.

Jag kommer naturligtvis att kontakta veterinär, men inte en lördagkväll.

Min fråga är om det går att lindra på något sätt hemma?

Idéer kring vad det kan vara för något?

Bakterier i öronen har varit ett återkommande problem någon gång varje år med denna hund, vilket ger mig rysningar då jag haft en hund med lågt immunförsvar tidigare...

I övrigt är han frisk, visar inga andra tecken på allergi osv.

Tankar och idéer om vad vi kan göra fram tills tid hos veterinär bokas mottages tacksamt. :-)

Min granne som har stuga vid havsstrand utanför Pite, tror det var i Jävreområdet, fick problem med hundens tassar (hamiltonstövare) det visade sig senare vara furunkulos som också hade drabbat flera hundar i omgivningen. Vet annars att det kan drabba fisk i fiskodling och jag tror att man misstänkte en koppling här (vet inte om död fisk kan sprida smitta?). Se länk till lite mer info för hundar; http://www.hundportalen.se/furunkulos.asp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Furunkulos på hund och på fisk är två helt skilda sjukdomar med helt olika etiologi. De råkar bara fått samma namn, härlett från latinets 'furunkel' = ungefär lika med 'inflammerad knöl' i översättning. Dvs ett generellt namn baserat på hur det ser ut för blotta ögat. Den som drog den kopplingen är helt ute och cyklar. Jag jobbar både med smådjurssjukvård och med fiskhälsa :-)

 

Furunkulos hos laxartad fisk: Smittsam sjukdom* (anmälningspliktig) orsakad av den fiskspecifika bakterien (t.o.m specifik på laxartad fisk) Aeromonas Salmonicida var salmonicida (ASS). Denna bakterie är strikt fiskpatogen, ja även strikt på laxartad fisk. Det finns också en sjukdom på gädda med knölbildningar som också ibland kallas furunkulos, men här rör det sig om en virusorsakad tumörsjukdom.

 

* dvs ett agens (här en bakterie) som kommer utifrån och orsakar sjukdom, dvs inte ingår i fiskens normalflora av bakterier.

 

Furunkulos hos hund: Infektion i djupare delar av huden (folliklar och läderhud) orsakad av att bakterier från hudens normalflora (Staphylococcus pseudintermedius) kommer 'för långt ner på djupet'. Hundar som drabbas har ofta en medfött dålig hudkvalitet där huden inte har den fina normala barriärfunktion som den har hos friska djur. Ibland kan det också vara kopplat till allergi, dvs att hudens barriärfunktion störs av ständig allergiskt orsakad inflammation och detta gör att hudbakterier sekundärt kan slå till. Furunkulos hos hund smittar inte mellan olika individer. Både furunkulos och atopisk allergi är för övrigt ganska vanligt hos stövare.

 

Autogent vaccin (så kallat 'Eva Roos - vaccin') vid furunkulos hos hund, som nämns i länken ovan, dvs ett vaccin mot individens specifika stafylokocker unikt framställt för just den individen, används ytterst sällan nuförtiden. Det fungerade ibland men oftast var effekten dålig, och behandlingen var också väldigt kostsam.

 

Däremot används hyposensibilisering (vilket av många felaktigt kallas 'vaccinering') ganska ofta vid behandling mot atopisk allergi hos hund, men det är en annan historia.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...