Hoppa till innehåll

Vad väljer du för typ av kula?


Outdoorsman

Val av kultyp  

207 röster

  1. 1. Vad väljer du oftast för typ av kula för klass 1 vilt?

    • Konventionell obondad kula (ex. Alaska, Vulkan, Nosler BT, Mega)
      74
    • Bondad kula (kemiskt förenad kärna och mantel, ex. Oryx, Accubond, Scirocco, Hammerhead)
      107
    • Solid kula i koppar eller mässing (ex. Barnes X/TSX/TTSX, Naturalis)
      26
    • Gjuten blykula utan mantel
      0

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Jag har använt mig av lite av varje till klass 1-vilt (läs älg);

 

Mega

Nosler Partition

Oryx

Naturalis

 

Senaste två säsongerna har det blivit oryx. Nu i år ska jag testa Barnes TTsx. Funkar den som alla säger så kommer det nog att vara slut på hattandet för min del.

 

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att välja bort Alaskan till min 8x57js den är lite elak, ska testa Hammerhead ist.

Till 6,5an har jag Laupa mega och är nöjd :-)

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06

 

nosler partition 180 gr: bra död men tråkig effekt på köttet. ofta "konstigt" sönderslagna delar av framdelen i kulan. ganska typiskt är ex skott i lungor bak bog så ryker en del av bog men ofta går splitter upp i sadel. perfekt för utlandsjakt eller köpjakt när det är viktigt att djuren går så kort bit från skottplats som möjligt men inget att komma med på normal jakt. 

 

accubond 180 gr: värdelös död men ingen köttförstöring. expanderar dåligt om jag inte träffar bog. med tanke på att jag sett djur leva efter 45 minuter trots träff genom lunga är detta ingen kula jag använder längre.  

 

ballistic tip 180 gr: bra effekt i djuren och förväntad köttförstöring. den kulan jag kommer att fortsätta använda vid "vanlig" jakt. 

 

solid base 160 gr (tror jag): sköts några grisar av misstag med denna kulan. inget jag rekommenderar någon att använda överhuvudtaget. djuren blev på plats men där blev inget över att äta .. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min dubbelstudsare 9,3x74R, där använder jag Nosler Accubond kombinerat med Lapua Naturalis.

En Nosler i under-pipan och en naturalis i över-pipan.

30-06:an så är det Hornady SST eller Ballistik tipp.

9,3x62 så är det Accubond.

//B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30-06

 

nosler partition 180 gr: bra död men tråkig effekt på köttet. ofta "konstigt" sönderslagna delar av framdelen i kulan. ganska typiskt är ex skott i lungor bak bog så ryker en del av bog men ofta går splitter upp i sadel. perfekt för utlandsjakt eller köpjakt när det är viktigt att djuren går så kort bit från skottplats som möjligt men inget att komma med på normal jakt. 

 

accubond 180 gr: värdelös död men ingen köttförstöring. expanderar dåligt om jag inte träffar bog. med tanke på att jag sett djur leva efter 45 minuter trots träff genom lunga är detta ingen kula jag använder längre.  

 

ballistic tip 180 gr: bra effekt i djuren och förväntad köttförstöring. den kulan jag kommer att fortsätta använda vid "vanlig" jakt. 

 

solid base 160 gr (tror jag): sköts några grisar av misstag med denna kulan. inget jag rekommenderar någon att använda överhuvudtaget. djuren blev på plats men där blev inget över att äta ..

Dålig död i Accubond!? Har du fesladdat? Jag sköt rätt mycket djur med 180gr Accubond i min dåvarande 300WM o inget av dessa djur gick mer än 5m de flesta bara dog! O köttförstöringen var väll den anledningen som gjorde att jag bytte till 200gr Rhino.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dålig död i Accubond!? Har du fesladdat? Jag sköt rätt mycket djur med 180gr Accubond i min dåvarande 300WM o inget av dessa djur gick mer än 5m de flesta bara dog! O köttförstöringen var väll den anledningen som gjorde att jag bytte till 200gr Rhino.

 

naej inte fesladdat. de funkar skitbra så länge man träffar ben men går kulan mellan revbenen har jag ingen bra effekt alls utan då får jag ingen expansion utan går rätt igenom som en helmantel. har testat på kron och rådjur och upplever samma problem på båda djuren vid mjukdelsträff. vid bogträff eller om det tar i revbenen på väg in blir effekten önskvärd. kronen som levde efter 45 minuter var som ett blyertspennehål rätt genom lungan - inget kul alls. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dålig död i Accubond!? Har du fesladdat? Jag sköt rätt mycket djur med 180gr Accubond i min dåvarande 300WM o inget av dessa djur gick mer än 5m de flesta bara dog! O köttförstöringen var väll den anledningen som gjorde att jag bytte till 200gr Rhino.

Hehe Per...

NoNo på fesladdat, man bör nog inte hysta i mer 204 i 30-06 std-bössa är min bestämda uppfattning trots ringa kunskap i handladning.

Accubond är gjord för magnumfarter är min slutsats, den behöver +100m/s Jmf vanliga klass1:or för att funka super. Sen har jenkejävlarna gjort kulorna hårdare verkar det som generellt de senaste åren, iallafall de kulor som var nära granater vid träff.

Iom Lill-Franz alias doktor död och hans mängdskytte vid jakt har vi insett att man kan backa ett hack i hårdhet till det som var blöta kulor förr och otänkbart/oetiskt förr för 30-06 då de nu är lite mer sammanhållande.

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För min del blir det oftast konventionella blyspetsar men i vissa situationer använder jag istället TSX/TTSX.

Kände ett behov att kommentera konstruktionen av accubond eftersom den är "semibondad", det innebär att endast kulans bakre del är bondad. Den främre delen på en accubondkula är alltså helt konventionell vilket är det som gör att den regelmässigt tappar en del vikt.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder som följer.

 

30-06, Norma Vulkan

7x65r  Norma Vulkan även provat Hornady Interlock 175 grain och den funkade fint.

45-70 Hornady Interlock FN 350 grain.

 

Einar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att mina Accubond var av en tidigare batch? Och att dessa var mjukare då?

Precis som Henrik skriver så tappar ju Accubond som regel en hel del vikt. Vill minnas att de som jag hittat legat på runt 60% restvikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar som om resultaten stabiliserats nu, men idag är sista chansen att svara om ni vill vara med som dataunderlag till mitt föredrag om den europeiska hanteringen av blyfrågan på konferens om bly i ammunition. Detta är förstås inget slumpmässigt urval av jägare, men ger ändå en vink om hur vi väljer kulor. Och resultaten stöder äldre "riktiga" undersökningar, men är dagsfärska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag intr riktigt vad ni vill dra för slutstats i frågan men allt kokar i mina ögon ner till en fråga om målhastighet på kulan. Skjuter du med en långsam kaliber behöver du inte ha en bondad kula - du har snudd på 100% restvikt i alla fall. Jo. jag har mätt mer än en gång......

 

Däremot förstår jag inte de som kör med mjuka kulor i ganska heta kalibrar - massor med blyfragmetn överallt och massor med köttförstöring.

 

Att bara fråga vilken kula man kör med blir därmed en smula märkligt om man inte korrelerar det med kalibern eller ännu hellre målfarten. Är det bara bruket av bly som är frågan så hade det ju räckt med "bly" resp "blyfritt".

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var anser du gränsen går för en långsam kaliber? Långsam då i betydelsen att du inte fragmenterar utan ligger nära 100% restvikt.

 

Och i samma tema. Det blyfria alternativet inbillar jag mig upplevs som en hårdare kula? Är det någon gräns i målfart som de ska ligga över för att få önskad skottverkan?

 

Undrar en nybörjare som använder Oryx 10.7g kulor i 308W.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Däremot förstår jag inte de som kör med mjuka kulor i ganska heta kalibrar - massor med blyfragmetn överallt och massor med köttförstöring.

 

/T

Liten restvikt samt hög splitteravgång är önskvärt vid alternativa riktpunter samt i flacka miljöer.

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag intr riktigt vad ni vill dra för slutstats i frågan men allt kokar i mina ögon ner till en fråga om målhastighet på kulan. Skjuter du med en långsam kaliber behöver du inte ha en bondad kula - du har snudd på 100% restvikt i alla fall. Jo. jag har mätt mer än en gång......

 

Däremot förstår jag inte de som kör med mjuka kulor i ganska heta kalibrar - massor med blyfragmetn överallt och massor med köttförstöring.

 

Att bara fråga vilken kula man kör med blir därmed en smula märkligt om man inte korrelerar det med kalibern eller ännu hellre målfarten. Är det bara bruket av bly som är frågan så hade det ju räckt med "bly" resp "blyfritt".

 

/T

jag kan förstå dem som köper en jakt för 15000kr och vill att djuret ska bli på plats och därmed undvika att bli satt i karantän i resten av såtens drev.

få har ju dessutom kulfång när de skjuter så lägre restvikt är väl enbart positivt med tanke på omvärlden. 

 

men det är precis som du säger fartmässigt, en BT i 308 jmf 30-06 är den ene mannens guld och den andres olycka, beroende på hur man ser det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PMT,

det spelar roll för storleken på fragmenten, priset, skottverkan och i viss utsträckning rikoschettrisken. Skottverkan och rikoschettrisken, samt i viss utsträckning fragmentstorleken kommer självfallet även att påverkas av utgångshastighet. För skottverkan samt fragmenteringsmönster kommer även skottplacering att spela in. Mycket...

 

Det är fortfarande intressant att veta ungefär vilken ammunition vi använder jämfört med andra länder. Exempelvis så är kopparammo inte dyrare än bondad ammo (om man väljer klokt), så kostnadsargumentet faller för dem som använder bondat. Hävdar vi att koppar är dyrare när det inte är det tappar vi direkt i förtroende. Nu anser jag hur som inte att kostnadsargumentet är särskilt gångbart, eftersom det är ett ytterst litet fåtal som skjuter så många jaktskott per år att skillnaden i pris är större än dieselkostanden under en dags omställning mellan såtarna. När det gäller övningsskytte är det en annan femma, men det är inget den här tråden var tänkt att belysa.

 

I vår undersökning av älgfärs så låg vi precis på signifikansgränsen för en skillnad i blyhalt mellan bondat och obondat. Våra preliminära renskäringsrekommendationer skiljer sig än så länge mellan bondat och obondat. Vi får se till sommaren och vi fortsätter med det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var anser du gränsen går för en långsam kaliber? Långsam då i betydelsen att du inte fragmenterar utan ligger nära 100% restvikt.

 

Lite beroende på bly och kulform och så men under 600 m/s uppför sig gamla trista kulor alldeles utmärkt som regel - även om de går på ett ben.......

 

Och i samma tema. Det blyfria alternativet inbillar jag mig upplevs som en hårdare kula? Är det någon gräns i målfart som de ska ligga över för att få önskad skottverkan?

 

Undrar en nybörjare som använder Oryx 10.7g kulor i 308W.

 

 

Man kan göra kulor i koppar som funkar i pistolhastigheter.....

 

 

Liten restvikt samt hög splitteravgång är önskvärt vid alternativa riktpunter samt i flacka miljöer.

/Mike

 

Jo, men nu syftade jag ner på "skott i bogen för där är störst yta" resonemang.

 

 

PMT,

det spelar roll för storleken på fragmenten, priset, skottverkan och i viss utsträckning rikoschettrisken. Skottverkan och rikoschettrisken, samt i viss utsträckning fragmentstorleken kommer självfallet även att påverkas av utgångshastighet. För skottverkan samt fragmenteringsmönster kommer även skottplacering att spela in. Mycket...

 

Det är fortfarande intressant att veta ungefär vilken ammunition vi använder jämfört med andra länder. Exempelvis så är kopparammo inte dyrare än bondad ammo (om man väljer klokt), så kostnadsargumentet faller för dem som använder bondat. Hävdar vi att koppar är dyrare när det inte är det tappar vi direkt i förtroende. Nu anser jag hur som inte att kostnadsargumentet är särskilt gångbart, eftersom det är ett ytterst litet fåtal som skjuter så många jaktskott per år att skillnaden i pris är större än dieselkostanden under en dags omställning mellan såtarna. När det gäller övningsskytte är det en annan femma, men det är inget den här tråden var tänkt att belysa.

 

I vår undersökning av älgfärs så låg vi precis på signifikansgränsen för en skillnad i blyhalt mellan bondat och obondat. Våra preliminära renskäringsrekommendationer skiljer sig än så länge mellan bondat och obondat. Vi får se till sommaren och vi fortsätter med det.

 

Ja, det är mycket mer än just vilken kula du väljer. Det var min poäng och därmed även min fråga - vad vill man ha för svar (som man frågar fåpr man svar, det vet alla som studerat statistik)?

 

Sedan ser jag som du säger inget vett och sans i frågan utifrån plånboken då kulans kostnad är försumbar på det stora hela oavsett vad du väljer.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån här som har några erfarenheter av Norma Kalahari?

 

Det är enligt reklamen tänkt att den främre delen av kulan ska fragmenteras och den bakre ska stå för penetration.

 

Vapentidningen testade denna i ett större test av blyfria kulor och det intressanta var att splittringseffeten uteblev i .308 , som användes som referenskaliber.

 

Kulan såg kanonfin ut , en riktig svamp.

 

Jag skulle gärna se att man testade denna kula lite mer ingående. Funkar den som en konventionell kula i lägre hastigheter och som en snabbt expanderande/ fragmenterande i höga dito så tror jag den kan fylla många luckor.

 

Sen tycker jag att det är bra att Norma äntligen har en egen blyfri projektil i sitt sortiment.

 

Vad gäller prisnivån på blyfri kontra blyad ammo så är det som sagts inget argument. Jämför gärna priset på Vor-Tex TTSX i .30-06 med Normas Oryx i 11,7g ( vilket väl får annses vara vår tids referenspatron). Vor-Tex kostar ca 550:-/ask och Normas Oryx ligger på ca 680:-/ask.

 

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalahari är ett av mina hatobjekt.  Norma tillverkar en kula för "Plains Game" för lite längre håll, den har då begåvats med BC som en kastad tegelsten på tvären.

 

I ballistiktabellen så presenteras drop i cm inte mm eller inches, det såg väl bättre ut på det viset.

 

 

Edit: I ärlighetens namn så hittade jag faktiskt någon tabell med drop i mm.

 

 

 

Raggarö

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...