Hoppa till innehåll

Gäss/duvor...när kommer de tillbaka?


Mike M

Recommended Posts

Undrar bara när gäss och duvor brukar flyger hem till Sverige eller upp mot Götaland igen efter vintern? 

 

Har börjat se några enstaka par av gäss och har sett några ringduvor runt om Linköping nu.

 

-Mike-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom just hem från skogen, satt nog 150-200 grå/kanadicker på ett av våra fält såg också ett15 tal ringduvor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Upplands Bro igår såg närmare 500 grå och ca 100 ringduvor. Men inge kråkor:-(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även här har kanadagässen landat på vallarna. Duvor har jag varken sett eller hört ännu. En kniphane simmade omkring i grannens damm. :yes:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har jag sett duvor hela "vintern" och det känns inte som att gässen vart helt borta heller, men det har vart milt och snöfritt här förutom 2v! Lärkor, Strandskator och många andra fåglar sjunger för fullt redan :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, var också ute idag vid Roxen och det var grågäss nästan överallt...inte jätte många men de var ganska många. Ska se till om det blir lite skyddsjakt snart....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fullt med oknytt av alla slag här, Malmö måste ha en av Sveriges starkaste naturliga gås populationer för att inte tala om mås, gräsand och ringduva, det är rena zoot här i byn. /Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppe vid Kristianstad är det gäss lite varstans, inga jätteflockar men det är ändå så man får dra ett varv lite då och då för att hålla väck dom ifrån sådden, kan dock tänka mig att det varmare vädret nu kommer sätta igång det hela lite mer. Duvor har jag sett rätt hyfsade koncentrationer av, likaså allehanda svartfågel!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...