Hoppa till innehåll

Skyddsjakt på kaja


charlie

Recommended Posts

Vill kolla en grej vad gäller skyddsjakt på kaja å kråka. Jag har mängder med kajor runt gården jag arrenderar jakten av.

Under ordinarie jakttid var de på semester >( men nu är de där igen

Min fråga är: när har de ungar? Är det nu eller flygs det bara runt å raggas just nu?

Jag är medveten att jag får skyddsjaga på enskilds initiativ men jag är ju snäll innerst inne å vill ju inte göra nån föräldralös :)

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom bör ligga på ägg just nu så avvakta ett tag om inget akut behov finns och börja skjut ungarna när dom kommer ut

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dom bör ligga på ägg just nu så avvakta ett tag om inget akut behov finns och börja skjut ungarna när dom kommer ut

Misstänkte det. När tanten äggar lever gubbarna jävel... ;)

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man med när ungarna kommer ut kan man få några fina jaktkvällar. Dom är inge vidare på att flyga dom första dagarna, men gömma sig i trädtopparna det kan dom! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänker lite tvärtom här.

 

De har lagt ägg nu men jag har kollat detta med Åke Andersson, en forskare som varit med och tagit fram underlagen till våra jakttider på kråkfågel.

 

Enligt honom så är kycklingarna inte speciellt utvecklade i äggen och skjuter man väck en eller båda föräldrarna så kvaddar man häckningen utan att de ska fara allt för illa i ägget. Vi enades om en brytpunkt tidsmässigt och jag skjuter fram till 15/5 här i Roslagen. Givetvis påverkas detta av vart i landet man bor.

 

Ser en stor poäng i att skjuta dem nu då man inte bara fimpar en fågel i ett par utan med all säkerhet hela häckningen. Här i byn där jag bor är kajorna rätt jävla skitjobbiga, uppträder i flockar om tusentals och för ett jävla liv. Samtalen från boende som har häckning i huset är många när ungarna börjar tigga käk på mornarna fram i början av juni. Alltså hade jag, om jag haft tid, skjutit så mycket jag kunnat tiden 1-15/5.

 

Var ju ut i söndags, det jag slogs av var att det var många singelfåglar som gick och plockade insekter på div gräsmattor åt ruvande honor eller hanar.. vet inte hur de har detta uppdelat. Såg flera skjuta med halsen full av div kryp..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt som fan.. man får ställa det i relation till problemet. men några dagar in i maj skulle jag nog våga skjuta.

Det är ju svårt hursom... liten by med många kajor så det lär nog ryka några till helgen :)

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...