Hoppa till innehåll

Remmene Challenge 2014, beskrivning och personliga reflektioner


MarkusR

Recommended Posts

Hemma igen efter en intensiv helg med mycket skytte, ni som följer min dagbok är uppdaterade men jag tänkte beskriva lite mer ingående vilka moment och förutsättningar vi utsattes för och mina mycket personliga reflektioner i samband med detta.

 

Mina egna förutsättningar var lånat vapen för tillfället (Sauer STR 65,X55 med NightForce glugg i Spuhrfäste)  Jag hade på en vecka hunnit ladda en batch A-max 140 Gr och verifierat dropchart på 100-200-300 meter.  För att börja med ursäkterna är jag inte alls kompis med trycket och kolven passade väl halvbra efter lite modifieringar.

 

Samling för genomgång kl 0800, vi var 26 skyttar, ytterligare 7 skyttar var funktionärer och hade skjutit tävlingen dagen innan.

 

Vi blev indelade i 3 grupper som gick tillsammans hela dagen. Gruppen samlades på SP1 och varje skytt fick läsa instruktioner och tid för förberedelser vid SP2 medan föregående skytt var framme på stationen. efter att ha skjutit samlades gruppen igen på SP3. Maxtid på alla stationer var 7 minuter vilket i de flesta fall var väl tilltaget. Det var inte tillåtet att gå tillbaka i något läge, allt materiel som krävdes under dagen skulle föras med hela tiden, inklusive mat och dryck.

Själv satsade jag på lätt packning med en midjeväska. Ammo, snickers och cocacola.

 

Vädret för dagen skulle visa sig vara den stora utmaningen, upp till 11m/s i byarna är ingen lek när håller drar ut mot dryga kilometern.

 

Instruktionen för station 1:

post-2426-0-73522500-1399231129_thumb.jp

 

Jag såg nedslaget och måste ha bommat hårfint, hur kan man bomma en lerduva på 210meter vid liggande skytte??

 

Förflyttning till skytte liggande i ett rör, inga problem, tre ganska okomplicerade träffar.

 

Förflyttning till en liten ruta utan plats att ligga i, ett hundkoppel tjudrat i marken att använda till stöd på något sätt. Jag försökte med detta men fick inte till någonting vettigt, tre bom sittande på marken med armbågarna på knäna. Här fanns drivna skyttar som hade med högre bipods för sittande, min tvåbenta käpp hade varit kalas här.

 

Instruktion för station 2:

post-2426-0-65600300-1399231780_thumb.jp

Nu börjar det bli seriöst långa håll. Första boxen, jag inser att justermånen i kikaren inte räcker, skruva så långt det går och hålla över 2,5meter...

Skjutplatsen inne i skogen och att därifrån bedöma vinden ute på heden var en utmaning, jag har ingen aning om jag träffade något av skotten. Efter det ödslade jag en massa tid på att först försöka mäta med avståndsmätaren som låg där, plåten var medvetet placerad lågt bortom ett fält med småbjörk vilket gjorde mätningen skitsvår. Till slut gav jag upp och försökte mäta med riktmedlet i kikaren. Den lånade gluggen har MOAriktmedel :yucky:  Det sista av de tre skotten såg jag nedslaget en bra bit framför plåten, jag hade missbedömt avståndet med 150meter :blush: det var närmare 850 meter.

Förflyttning till nästa box, då hade jag 15 sekunder kvar av mina 7 minuter :pinch:

 

Instruktion för station 3:

post-2426-0-14794000-1399232715_thumb.jp

Här var det "bara att skjuta" det blåste som tusan och vi fick inte använda benstöden, endast armbågsstöd. JAg fick till en rätt stabil ställning och träffade i alla fall de närmare plåtarna.

 

 

Lite väntan på SP3 efter statioen 3:

post-2426-0-88669700-1399232899_thumb.jp

Det var ett himla trevligt gäng att gå runt med och vädret var alldeles förträffligt.

 

 

 

Efter detta var det omgruppering till den södra delen av skjutfältet för eftermiddagens stationer. Jag tar det i ett nytt inlägg.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att hålla med!! Otroligt roligt och väl arrangerat!

Grattis till vinnarna som sköt makalöst bra med tanke på förutsättningarna!

Tack även till TS för trevliga samtal och även fast jag inte orkade äta av det kulinariska du och Herr Berg grillade och generöst erbjöd så uppskattades erbjudandet :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns listor ute, det skulle eventuellt komma på tävlingens FBsida.

levererat av Televerket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men hur gick det då? Du 5:a, grattis!! Mr Berg? Steinbook sköt väl och Mike.. Förmodar att Christian var där med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja var inte på plats, körde Toughest istället. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruggigt trevligt, även om jag inte tycker att mitt eget skytte höll måttet alls. 22 av 33, tror jag. Men nu vet jag vad det är som gäller till nästa gång. Med ungar och jobb blev resultatet "sådär", det är uppenbart att de som låg i topp har tränat en del...

 

Mina förändringar till nästa år:  

 

1. Dropchart som fungerar, det duger inte att printa ut och hoppas att det fungerar... Jo, upp till 600 meter går det, men sedan är man rökt. +5 placeringar på det? 

2. Mindre packning, hastighet är viktigt. +4 placeringar? 

3. Mer justermån på kikarsiktet - det får bli 6-24x72an nästa gång. Justermånen fungerade bra ut till 800 på den jag hade men sedan var man tvungen att hålla högt. De långa skotten gav bra med poäng så sätter man några där blir det resultat i placeringen. +5 placeringar på detta?

4. Skjutkäpp med sig i alla stationer (och fastbunden till kroppen så man slipper göra nya ;-). +5 placeringar? 

5. Hålla av en mil om det blåser  :tongue: En halv mil på avstånd upp till 400, 1 mil upp till 800, 2 mil upp till 1200 +5 placeringar? 

 

Hm... 24 placeringslyft säkrade och jag kom på 23 i år. Det verkar ju inte så svårt det där.  Tja, i så fall vinner jag Remmene 2015   :woot:

 

Lite fundersam på varför inte Marcus fick bättre resultat, han gjorde ju allt rätt. Det kanske bara är så att han inte kan skjuta? :wink:  :wink:  :wink:  :wink:

 

Men vafan Bengt..  :biggrin:  :biggrin:

 

Åka på slik tillställning utan dropchart?? Fattar ju tom jag att det inte fungerar  :biggrin:  :biggrin:

 

Mindre packning.. tja.. den synpunkten har ju ALLTID varit relevant när det gäller dej.. Hade du Loke med även? Muffen kanske du kunnat lämna hemma?  :biggrin:

Mer justermån på siktet.. Detta begriper jag inte, du åker på sånt här skoj skytte med något inadekvat rör?? När du har bra grejer hemma?? 

 

Men förbättringspotentialen är grym, det är ju kul!!  :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men hur gick det då? Du 5:a, grattis!! Mr Berg? Steinbook sköt väl och Mike.. Förmodar att Christian var där med?

Jag sköt men det gick inte så bra, placerade mig i mitten ungefär. Jag missade på vindbedömningen på de längre hållen, under ca 30 sek diffade rätt korrektion på 1100m mellan 0.7 och 4.2 mil (med Berger vld 185 v0 860m/s). Rätt chansartat skytte med mina vindkunskaper.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bengt har stor förbättringspotential på många områden... ;-)

Jag antar att jag ska vara glad för att Chris o Mike inte kom så jag fick en möjlighet att placera mig, men saknaden var stor.

levererat av Televerket

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas att folk fattar att jag skruvade lite i mitt inlägg, Marcus sköt grymt bra. Men förbättringspotentialen finns där, helt klart.

 

Jag åkte med dropchart, men det visade helt åt helvete på avstånd över 600. För att inte tala om vind. Upptäckte efter näst sista stationen att andra 6,5-skyttar räknat fram tre gånger mer vindavdrift än jag (på samma data), kontrollerade i ajfånen och jo, mitt dropchart var åt helvete.

 

Jag tänkte dominera stort :wink: i tävlingens sista moment, sista chansen... som visade sig bli löpande mål på 200 meter  :pinch:

 

Glömde muffen och jag trodde faktiskt att min Zeiss 6-24x56 skulle räcka ut till 1000+, men tji fick jag. Nästa gång blir det 72:an. 

 

Igår kände jag mig lite besviken, idag bara taggad faktiskt. Tänker vara betydligt grymmare nästa år. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas att folk fattar att jag skruvade lite i mitt inlägg, Marcus sköt grymt bra. Men förbättringspotentialen finns där, helt klart.

 

Jag åkte med dropchart, men det visade helt åt helvete på avstånd över 600. För att inte tala om vind. Upptäckte efter näst sista stationen att andra 6,5-skyttar räknat fram tre gånger mer vindavdrift än jag (på samma data), kontrollerade i ajfånen och jo, mitt dropchart var åt helvete.

 

Jag tänkte dominera stort :wink: i tävlingens sista moment, sista chansen... som visade sig bli löpande mål på 200 meter  :pinch:

 

Glömde muffen och jag trodde faktiskt att min Zeiss 6-24x56 skulle räcka ut till 1000+, men tji fick jag. Nästa gång blir det 72:an. 

 

Igår kände jag mig lite besviken, idag bara taggad faktiskt. Tänker vara betydligt grymmare nästa år. 

 

Det är helt ok att vara elak och bitter, jag bara ger igen.  :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas att folk fattar att jag skruvade lite i mitt inlägg, Marcus sköt grymt bra. Men förbättringspotentialen finns där, helt klart.

 

Jag åkte med dropchart, men det visade helt åt helvete på avstånd över 600. För att inte tala om vind. Upptäckte efter näst sista stationen att andra 6,5-skyttar räknat fram tre gånger mer vindavdrift än jag (på samma data), kontrollerade i ajfånen och jo, mitt dropchart var åt helvete.

 

Jag tänkte dominera stort :wink: i tävlingens sista moment, sista chansen... som visade sig bli löpande mål på 200 meter  :pinch:

 

Glömde muffen och jag trodde faktiskt att min Zeiss 6-24x56 skulle räcka ut till 1000+, men tji fick jag. Nästa gång blir det 72:an. 

 

Igår kände jag mig lite besviken, idag bara taggad faktiskt. Tänker vara betydligt grymmare nästa år. 

 

Bittert med insikten om dropchartet där.. Men vad menar du med siktet, fick ni hålla av för vind så pass att målet hamnade utanför bild? Med denna ställa fråga så hoppas jag du inser att jag inte har ngn koll alls  :biggrin:  Jag trodde det var förstoring som inte var tillräcklig men så var uppenbarligen inte fallet..

 

Du skulle behöva skjuta med någon mer sansad som kan gå igenom din utrustning innan skyttet.. någon opåverkad av den prylmani som kan plocka av dej allsköns prylar som du inte behöver  :biggrin:  VW Sharan förövrigt.. hade varit bättre med Nissan Micra, får plats färre grejjer 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att jag o herrberg skulle bli ett bra radar par.

Vi skulle absolut inte ha en pryl för mycket[emoji23]

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att jag o herrberg skulle bli ett bra radar par.

Vi skulle absolut inte ha en pryl för mycket[emoji23]

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Jovisst, ni är ju stora och starka så det är inget problem med mycket packning. Du skulle ju vara min rangebitch men ville hellre köra raggarbil. ;-)

levererat av Televerket

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med så helvetes med stålar investerade i bilen bara måste jag ju dricka öl i den lite nu o då.

Lovar inget men är helt klart sugen på nästa år.

Men det kräver att det är rätt helg om det ska funka.

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bengt har stor förbättringspotential på många områden... ;-)

Jag antar att jag ska vara glad för att Chris o Mike inte kom så jag fick en möjlighet att placera mig, men saknaden var stor.

Dont sell yourself short buddy!

 

Jag hade inte haft någonting att komma med,helt off på allt vad skytte heter just nu.

 

Din placering är ett resultat av din träning och inte andras frånvaro,sträck på dig för det har du gjort dig förtjänt av :wub:

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dont sell yourself short buddy!

Jag hade inte haft någonting att komma med,helt off på allt vad skytte heter just nu.

Din placering är ett resultat av din träning och inte andras frånvaro,sträck på dig för det har du gjort dig förtjänt av :wub:

/Mike

Tack! Självklart ligger det mycket i det, jag kan inte ha haft bara tur, måste ha gjort något rätt också, men det hindrar inte att jag är uppriktigt förvånad över placeringen. Dessutom hade det varit trevligt att träffas. :-)

levererat av Televerket

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vem vill inte träffa mig? :biggrin:  :wink:

 

Du är en talang mackan! man har inte tur i det här skyttet,fortsätt så blir du läskigt bra på riktigt :yes:

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en trevlig tillställning synd den ligger så avsides ;) men lite skeptisk över att man inte har någon offentlig anmälan och resultat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avsides..... beror väl lite på vad man har för referenser :wink:  Det var ett gäng Norrbottningar som deltog.

 

All info och anmälan har varit på FB denna gången, det har varit en del synpunkter på det.  Men du har kanske koll på tråden om det på grannkanalen. Som jag förstod det kommer resultatlista att läggas ut där också.

 

Flera av oss som deltog framförde önskemål om att få tillgång till resultat för varje station, det tar nog lite tid att sammanställa från de handskrivna protokoll de under helgen bara räknade ihop till ett totalresultat.  Förhoppningsvis kommer det så småningom, det några få engagerade som jobbar ganska intensivt för att få till denna tävling så jag har full förståelse för att det kan dröja lite med efterarbetet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-2426-0-23258900-1399580600_thumb.pn

 

Resultatlistan ligger nu ute på arrangemangets FBsida.

 

Man kan notera att endast 7 av 33 skyttar hade över 50% träff, (en precis 50% = 20 träff) då var målen 0.5 till 1.0 MIL på varierande avstånd vilket väl får anses ganska stora ändå.  Vinden var helt klart den stora utmaningen. Tiden man använde på varje station var också en faktor som gjorde skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...