Hoppa till innehåll

Vart anlägga åteln?


Stalkern

Recommended Posts

Hej! På ena marken ska vi nu lägga en åtel. Skulle behöva lite hjälp med att bestämma var vi ska lägga åteln. Vi har i flera år haft mycket gris på marken och skjutit tillräckligt med gris på smyg och drevjakt. Men vill ändå få lite mer kontroll på grisavskjutningen genom åteljakt på denna mark. De två områden som är markerat sly/nyskog, där håller flera grupper grisar till, särskilt dagtid. Som mest har vi sett 41 grisar i ett o samma tillfälle. Grannmarkerna har sina två åtlar i norr, och de ligger riktigt nära våra gränser. Det är ok iom att det är så mkt gris anser vi. Den stora fördelen vi ser direkt med norr är att det finns ett naturligt åtel-stråk men framför allt lättillgängligt.

Först hade vi tänkt lägga åteln mitt på marken, där grisarna är dagtid. Men problemet är att det är bra mycket knöligare att ta sig dit, längre till slaktbod tex. Samt att gården ligger ganska när mitt på marken och markägaren är fårbonde och vill helst inte ha bök i anslutning till gården. I dagsläget rör sig faktiskt inte grisarna över gården i fårhagarna och det vore synd att rucka på det. Nackdelen med norr är att om alla är ute och jagar samtidigt känns det ju lite trist. Obs det är sjö på södra sidan av marken också, där är det ojagat och extremt mycket gris. Var skulle ni lagt åteln? 

post-5772-0-99220400-1401922042_thumb.pn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efterbilven dator som är kopplat till ett efterblivet nätverk sitter jag på just nu (jobbet) Så kan ej ladda upp saker till annat än en dålig FTP vi har....

 

Men jag hade satt åteln så långt in mot slyn som möjligt där grisarna går.. Alltså nästan ute i kanten på pilen som pekar på "sly". Så grisarna kan vandra ut från slyn, och ha den att gömma sig i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjära något träd utan värde! på tänkta platser. Har du möjlighet besöka ställena frekvent kasta ut lite foder undet en låda. De ställe med mest besök anlägger man åteln på.

Så har jag gått tillväga.

S.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillgänglighet vinner i längden så norr efter sjön.

 

Ja och då fins det ett guldställe i närheten till en skogsväg. Problemet är att vår åtel då kommer ligga ca 60-80m från grannens, är det inte i närmasta laget? tänker på om de skjuter när man sitter ute tex. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efterbilven dator som är kopplat till ett efterblivet nätverk sitter jag på just nu (jobbet) Så kan ej ladda upp saker till annat än en dålig FTP vi har....

 

Men jag hade satt åteln så långt in mot slyn som möjligt där grisarna går.. Alltså nästan ute i kanten på pilen som pekar på "sly". Så grisarna kan vandra ut från slyn, och ha den att gömma sig i.

 

Mm precis där hade jag tänkt också från början.Men man vill gärna inte störa deras daglegor inne i slyt heller, om man börjar skjuta i anslutning till det området kanske de går ut marken? Som det är just nu håller vi nog de flesta grisarna som finns där inne, och sen knallar de till grannarna på kvällen för att äta  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjära något träd utan värde! på tänkta platser. Har du möjlighet besöka ställena frekvent kasta ut lite foder undet en låda. De ställe med mest besök anlägger man åteln på.

Så har jag gått tillväga.

S.

 

Visserligen en god idé men marken är mycket kuperad, med bäckar och trånga skogsstigar. Utan att detta ska bli ett mega projekt så är det egentligen bara norr och slyt på mitten av marken som är realistiskt som åtelplats (körbar skogsväg för traktor och fyrhjuling att ställa ut kojan tex) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm precis där hade jag tänkt också från början.Men man vill gärna inte störa deras daglegor inne i slyt heller, om man börjar skjuta i anslutning till det området kanske de går ut marken? Som det är just nu håller vi nog de flesta grisarna som finns där inne, och sen knallar de till grannarna på kvällen för att äta  :biggrin:

 

Okey, men isf tycker jag du ska sätta den längs med stigen, testa att tjära ett par träd läng stigen som merkel säger och sätt upp en kamera ev =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vars, det kan nog bli där. Jag tjärar på nere vid sjön och vid slyplatsen.. får vi se vart det är aktivast. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...