Hoppa till innehåll

Utsättning - Änder


m.olsson.1986

Recommended Posts

Idag har vi satt ut änder för första gången i vårat Viltvatten.

200 st blev det. Är det några andra som planerar att sätta ut eller redan satt ut ?

Mvh

Marcus

tadedydu.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt dom väl....och ring när det vankas jakt!:D

Bra jobbat, hoppas det ger resultat. Har en liten pöl i skogen som jag är sugen att testa utsättning i, men det blir nog dyr rävåtel isf:lol:

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska iväg i morgon och skjuta råttor och kajor som mumsar ällingfoder hos en kompis, räknas det?  :tongue:

 

Kompisen har att ut runt 2000, inte helt hundra på mängden faktiskt på en gård samt 1500 tror jag på en annan. Ännu så länge verkar allt gå bra.. märkte skillnad på ällingar som fått en rejäl damm att plaska och simma i jämfört med ällingar som fått lite sämre möjligheter, tror de fått vänja sig vid vatten i klippta 300 l tunnor. De var fan rädda för vattnet initialt vid utsättningen, kostade några där som kråkorna lyckades ta.

 

De som har en hygglig damm vid anderiet drog som ett skott ut i viltvattnet och började jaga insekter direkt, kråkorna chanslösa  :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart räknas det :)

Intressant angående deras simförmåga, vi motade ned dem i vattnet det första vi gjorde och alla simmade fin fint. Däremot fick vi hålla på mota ett tag då dem började vandra mot ån vilket bara är 50 meter från viltvattnen. Men när vi lämnade viltvattnet så var alla på själva foderplatsen. Blir intressant att se hur det ser ut idag och om vi haft några predatorer som härjat fritt.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man anta att det åtminstone tar ett par dagar innan räven finner detta smörgåsbord?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope de brukar hitta dit första natten oftast.. Därför är det viktigt att ällingarna är väl vana vid vatten..vilket de inte är om du måste mota dem ut. Sen är det viktigt att de har lämpliga öar ute i vattnet där de kan gå upp och torka samt putsa sig, det kostar ngr ällingar oftast innan de upptäcker att de är tryggast ute på öarna.

 

Den här ån du surrar om.. det är riktigt giftigt. Blir de störda i vattnet.. mink/utter/räv tom bäver samt hök och skit så kan de få för sig att dra. Sett det hända tidigare, kostade flera hundra fåglar.. Får de vara i fred i vattnet kan det fungera ändå, beror lite på hur näringsrikt det är tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vattnet är väldigt lugnt jag bevakade det varje natt 4 nätter innan utsättning och dem enda observationerna jag gjorde i viltvattnet var vildänder som åt av fodret vi lagt ut. Allt foder tippar vi ut på öarna samt att vi byggt väderskydd på öarna. Själva utsättningen gjorde vi också på ön i viltvattnet. Bara hålla tummarna att vi har några änder kvar idag då. Jag tycker dem borde hålla sig kvar där fodret finns?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja givetvis kommer både räv och rovfågel hitta dit. Men ingen bäveraktivitet i vattnen.

Vad hade hänt om vi gjorde detta annorlunda och gjorde en foderplats i ån vid lämplig strandkant och satte ut dem där. Skulle dem dra då också?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man tycker det ja och oftast stämmer det men som sagt de är störningskänsliga. Blir ju ett annat ljud från vattnet när ällingarna väl är ute och det verkar dra rejält. Hade det inte varit bättre med en natt innan och tre efterutsättning?  :tongue:

 

Å andra sidan...

 

Vi har satsat rätt hårt på att sitta i samband med utsättningen men haft ganska lugna nätter. Överväger att vänta ngr dagar förutsatt att allt ser lugnt ut i vattnet och sen sätta sig.. Vet att dag 5 efter utsättning satt jag och tittade på en lokatt som försökte jaga änder/ällingar och dag 6 sköt kompisen en räv som jagade dem i ena vattnet... Vet andra ställen som skjuter som f-n i samband med utsättning så det kanske är lite olika lokalt.

 

Hur kommer ni ut med foder och burar vid utsättningen till öarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

myzken, javisst är det det.. Dem var snabb att börja äta dessutom.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av att sätta ut i en å men det "känns" giftigt.. Ingen hejd någonstans och ällingarna käkar ju en hel del insekter under uppväxt = drar iväg och letar insekter. Sen känns en å som en highway för mink, hittar minken in till dem så kan de dra hur långt som helst. Svårt att få till öar och prylar med ofta. Men jag har alltså aldrig varit med om att peta ut i åar.. bara jaga rymligar i åar, det har jag testat  :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hipshot, hehe jo det hade givetvis vart det optimala men tillfälligheten gjorde att det blev så. Vi kommer dock ha skyttar på plats fr.o.m. Idag fram till Söndag.

Vi har en kraftig kabelstege som vi lägger ut en trätrall på när vi ska ut. Sedan har vi vildsvinsstängsel runt hela ön. Det borde åtminstone hålla gris och grävling borta. Sedan har vi bärnät runt foderplatsen. Som också denna är på ön.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar likna fort Knox detta viltvatten :)

Även en minkfälla är på väg ut ( jag vet den borde redan varit utplacerad ) :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut, dem håller sig på ön i viltvattnet. Under rovfågelskyddet dessutom. Ska ut och kolla foderåtgången idag. Vi har räknat på 50 gr foder per and per dag. Då vi satt ut 200 och räknat dessutom med 150 vildänder så har vi kommit fram till 17 kg foder per dag. Tror det är i överkant men bättre för mycket än för lite. Låter det förnuftigt?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mycket foder kan bli kvar liggande, ruttna bli dåligt och sedan skamma det nya friska fodret, mitt ringa råd är att ni håller ett öga på den saken. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter iofs förnuftigt, är bara rädd att det ska ta slut och då drar väll änderna ?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror också på vädret. Regnigt väder så fodra oftare men mindre mängd per gång. I början är det viktigt att "prägla" fågeln på ett viltvatten genom att se till att det alltid finns mat där, annars kan de små liven få för sig att vandra/simma till andra områden. Använd kamera för att se hur foderåtgången ser ut, då slipper du exponera dig för fågeln mer än nödvändigt. Bara mina idéer.

Skickat från telefonen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tips det där, uppskattas verkligen!

Ska sätta ut en kamera ikväll.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi är några stycken som satt ut ca 240 änder i ett viltvatten. Bra överlevnad från ägg till utsatta fåglar. Svårare att hålla på med fasaner. Elaka rackare det, behövs inte mycket innan dom tar ihjäl varandra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mej att Calle P sa att man skulle räkna med 70 gr per dag.. Men Christian är inne på ngt klokt, håll koll så det går åt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vaa, jag nej då, men detta med foder och givor är nog rätt svårt att pricka helt rätt, beroende på hur mycket naturlig föda som finns på platsen, samt vilket näringsvärdet är på fodret. Men det låter som att ni har koll på läget. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suttit under kvällen natten och vakat på eventuella predatorer. Inga observationer men man förstår varför det drar mycket räv mm, dem för ett jävla liv. Vattnet kändes ganska oroligt, mycket liv och många "rusningar". Men det kanske är normalt?

Det som var riktigt skoj att se var att det redan kommit in en del vildfågel. Bl.a. 4-5 honor med totalt ca 20 ällingar. Det var lätt att se att dem var vilda då dem var avsevärt mycket mindre. Inge observationer av rovfågel heller. Känns än så länge som ett lyckat projekt.

Mvh Marcus

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...